Gå til innhold

Hvis min far...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... har skrevet i sitt testament at "alt jeg eier og har ved min død skal tilfalle ... "(min stemor).

Vil det bety ETTER at jeg har fått min farsarv?

Bare lurer på om et slik testament er gyldig hvis det betyr at jeg ikke får min farsarv først?

Vi snakker samboere siden begynnelsen av 80 tallet og de har skrevet samboerkontrakt. Uskiftebo og felles konto i min stemors navn slik at alt som står der er hennes aktiva, selvom hun kun har jobbet de siste 5 årene og min far har jobbet hele livet.

Noen som kan litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha din farsarv. Det kommer de ikke unna, samme hva de skriver i et testamente.

Men han kan gi alt han eier til henne mens han lever, og da blir det jo ikke mye å arve. Han kan ikke gi det til henne om han sitter i uskiftet bo. For da kan han ikke gjøre noe med det før etter et skifte.

Skrevet

Han kan skrive hva ham vil, men er uansett bare 1/3 han selv kan styre på den måten.

Et testamente skrevet på denne måten skulle jeg tippe ikke vil bli godkjent i det heletatt da det er feil skrevet.

Skrevet

Takker for svar.

Han har jo i praksis gitt alt han eier og har til henne nå så dette er jo bare smør på flesk faktisk.

Bare litt "puzzled" over hvor viktig det er for ham at jeg ikke skal få noe. Vel...egentlig ikke siden jeg har vært verdt "nada" for ham bestandig.

Det som nesten er verre å tenke på er at arven etter min bestemor på 90 år kommer til å tilfalle min stemor den dagen hun dør.

Bestemor og jeg har alltid vært som "to hender i en ræv", hehe... så dette gjør meg ganske trist.

En del av familien som blir helt borte er aldri noe godt.

Skrevet

Anno 18:11

Det er en beløpsgrense slik at han kan disponere alt etter at hver sønn/datter har fått 1mill. Dette var jo en veldig høy sum for mange tiår siden, men i dag kan det bety at fars sambo likevel får mesteparten.

Skrevet

Hvis din bestemor fortsatt lever, så kan hun velge å gi deg ting mens hun fortsatt er i live og hun kan skrive testamente som gir deg det hun ønsker etter at faren din og evt andre barn har fått pliktarven sin.

Skrevet

Selv om bestemora lever, er det ikke sikkert at hun vil bli regnet for tilstrekkelig oppe-gående mentalt til å kunne skrie et gyldig testamente. Når en dame på 90 skriver sitt første testamente og fratar sønnen arv til fordel for barnebarnet HI, vil dette fort bli omstridt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...