Gå til innhold

Sportsvogndel på duovogner - er det overhodet ingen som bruker disse?

Anbefalte innlegg

Disse duovognene skal jo være så fine i og med at man kan bytte bagdelen med sportdvogndelen når barnet blir større. Imidlertid leser jeg overalt her på forumet og på brukererfaringer på barnevognsguiden etc at de fleste kun bruker disse vognene i kort tid - ofte kun bagdelen.

Hva er det som gjør dette? Er denne totalt uegnet som vogn i det barnet sitter selv? Hva gjør at folk bytter vogn? Er den altfor stor og tung sammenliknet med "rene" sportsvogner slik at folk heller bytter? Hva bytter man da typisk til? Og selger man da duovognen?

Jeg blir så forvirret, og synes jo da det er dyrt å betale 7.000 kr ++ for en vogn man kun bruker i ca 6 mnd... Eller er det slik det er blitt, at man ikke får tak i rene bagvogner lenger og må få en "ubrukelig" sportsvogn på kjøpet?

Hvis det er noen som har noen erfaringer rundt dette med bruk av sportsdelen på duovognene hadde jeg satt pris på å høre om dette (har primært vurdert Emmaljunga eller Simo, men er takknemlig for alle tips)

Fortsetter under...

Vi har emmaljunga duo edge, og bruker sportsdelen. Det vet jeg om flere som gjør også.

Men det er klart, den er nok større og tyngre enn andre sportsvogner, så hvis jeg hadde visst det, hadde jeg nok valgt en annen type vogn. Men hva - DET vet jeg ikke. Sikkert andre her som har mer erfaring med andre vogner.

Men vi kommer til å bruke denne vogna, for har ikke råd til å kjøpe enda en vogn. Dessuten er den jo solid og stabil da. :)

Kan det være fordi mange duovogner har fravendt sportsdel, og mange opplever at det er for tidlig å vende baby fra seg når de vokser ut av bag ved 5-6 mnd alder? Dette gjelder da primært trehjulinger.

med trehjulinger vil jeg tro det er fordi sportsetene stort sett er fravendte. Med klassiske firhjulinger tror jeg absolutt det har med vekt å gjøre. simo kombi veier feks over 20 kg, mens trehjulte sportsvogner gjerne ligger på 8-12, altså så mye som under halve vekta!

Men ang simo og emmaljunga duo, går det ikke an å kjøpe bare understell og bag? Har alltid tenkt at folk ikke gjør det fordi de ikke vet at de kommer til å synes vogna blir for stor og tung når de går over til sportssetet.. hmm. Ellers har jo i hvertfall emmaljunga en ren bagvogn, men den er dyr..

For min del var det ihvertfall vekta, samt at jeg syns vogna (simo) ble så høy når ungen ble stor, det så rett og slett litt rart ut. Vekta, nærmere 20 kg, pluss guttungen som var 10 kg da vi byttet vogn, pluss stelleveske pluss matvarer i handlekurv.. du kan tenke deg selv :)

Lykke til!

Tenker du på de klassiske vognene nå?

For både Simo, Brio og Emmaljunga har ganske tunge klassiske duovogner. Disse har kjempegode store og lune bager, og for så vidt også gode og lune sportsvogner men problemet er vel at det er ganske store og tunge vogner.

Når barnet begynner å veie litt så blir det svintungt, pluss at de som har vogna mye i bil kan bli litt lei av en tung og noe uhåndterlig vogn.

Men for all del, det er MANGE som bruker vognene hele vognperioden også og som stortrivs med det!

Ellers enig med hun ene over her i at det kan se litt rart ut med store barn i de vognene...Men da er de gjerne så store at man klarer seg med en helt enkel trille.

Flere av trehjulingene har det "problemet" at sportsvogndelen ikke kan vendes og man må ha barnet fra seg, og at bagen er liten så man risikerer å ha barnet fra seg allerede fra 4-5 mnd alder.

Men det finnes alternativer der også.

Ellers har jo både brio og emmaljunga nå lettere og mindre alternativer av de klassiske vognene, både brio happy og emmaljunga city cross er forholdsvis lette vogner og har en ok str sammenlagt. Bagen er dog ikke like stor som simo duo og emmaljunga duo edge.

Teutonia har jo også ok vogner, både med tanke på vekt, str og funksjonalitet.

For meg (og mange med meg) har det vel vært sånn at de mer klassiske vognene har fungert utmerket som babyvogner, mens man ønsker en lettere, nettere og mer lettkjørt sportsvogn som gjerne også er litt større enn sittedelen til f.eks simo og emmaljunga. Og det som er utmerkede sportsvogner er gjerne ikke like bra som bagvogn. Så da bytter man :)

Om man selger babyvognen, og kan kjøpe en brukt eller billig sportsvogn så trenger man ikke tape så mye på det økonomisk sett.

Når det er sagt så er det så utrolig forskjellig hva ulike mennersker ser etter i en vogn, alle har ulike kriterier for hva som er den beste vognen for dem. Noen bytter ofte, andre har den samme hele vognperioden, både klassiske duo/kombi vogner og de mer trendy vognene :)

Se på litt forskjellige vogner, og finn den DU er mest komfortabel med ut fra dine kriterier. Om det skulle vise seg at det ble "feil" vogn trenger det som sagt ikke å bli så dyrt å bytte :)

Vi har Simo duo og har brukt sportsdelen like mye som bagen. Kunne nok ønske en litt mindre nettere vogn nå som sønnen min er 1,5 år, men vil gjerne ha vogna nå når nr to kommer og har derfor ikke byttet den. Har ikke hatt råd til å kjøpe enda en vogn. Fordelen er at det er god plass i den til å sove både sommer og vinter og generelt er vi veldig godt fornøyd med vogna:)

Annonse

Hei,

vi har emmaljunga duo edge og har vært utrolig fornøyd med den hele veien. Lillemann er 3,5 år nå, og brukte baggen fram til han var ca 7 mnd, så sports delen. Vi bruker fortsatt sports delen hvis vi skal gå lange turer og han trenger et hvilested. Ganske tung og stor von, men vi har bodd slik at vi ikke har trengt å bære baggen opp mange etasjer ol. Den er SUVEREN i snø og slapseføre og veldig stabil på alle typer underlag egentlig. Jeg fikk en gutt på 4 kilo på sommeren og det var veldig fint at han fortsatt kunne ligge i den med alle vinterklærne på godt pakken inn i pose seks mnd etter når det ble vinter. Det jeg mener er at baggen er kanskje tung, men vi likte det at den var stor og god :-)

Tusen takk for flotte svar folkens! Hjelper på usikkerheten å få høre svar fra andre som er mer erfarne ;) Jeg tror nok jeg kommer til å ende opp med en klassisk Simo Duo selv om denne er stor i forhold til andre modeller i markedet, men skal også ha fler barn etterhvert, så da kan jeg kanskje se litt gjennom fingrene med at jeg nok må ut og kjøpe en supplerende vogn etterhvert ;) Får ha de som en god sovevogn og turvogn her hjemme i det minste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...