pcoskona,gutt10?12 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 noen som vet hva dette betyr?
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 blodtypen din! 0+ = rhesus positiv. er bra, hadde det vært rhesus negativ, hadde du måtte ta oppfølgnings blodprøver videre i svsk.
pcoskona,gutt10?12 Skrevet 18. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2009 er det 0+? var ganske sikker på at jeg var a+... hmm
Pinnus Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Blod klassifiseres etter flere systemer, men de to viktigste er ABO og Rhesus systemet. Etter ABO systemet har man blodtypene A, B AB eller O mens Rhesus systemet kun skiller mellom Rhesus + eller Rhesus -. Rhesus er en gruppe proteiner (antigener) som sitter utenpå de røde blodcellene. De som har disse proteinene er Rhesus positive. De som ikke har dem er Rhesus negative. Disse systemene virker sammen. Så I praksis har man enten blodtype A + eller A-, B+ eller B- osv. Blant befolkningen i Norge fordeler det seg slik: 48%; A, 40%; O, 8%; B, 4%; AB. 85%; er Rhesus + mens 15 %; er Rhesus - . Håper dette forklarer hva rhesus er. Og 0+ betyr ikke rhesus positiv, men kanskje det var ment som et eksempel? Ikke vet jeg, men man kan i alle fall ha både rhesus + og rhesus minus unasett om man er A, B, 0 eller AB
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 18. november 2009 #5 Skrevet 18. november 2009 Var ment som eksempel ser nå at det var skikkelig dårlig forklart.. haha!! jeg har 0+, så lettere og forklare da
pcoskona,gutt10?12 Skrevet 18. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2009 hehe.. takk skal dere ha:) var hvertfall mer svar enn jeg fikk av den legesekretæren som ikke hadde tid til å forklare hva dette var siden hun skulle spise lunsj
Pinnus Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Hehe, tenkte nok det. Lett for! Jeg er forøvrig B+ så da har vi representert de fleste gruppene allerede;)
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 18. november 2009 #8 Skrevet 18. november 2009 Jeg er rhesus minus, men vet ikke typen, kanskje A- eller O- (pappa er A og mamma O) Vet at jeg må igjennom masse blodprøver
MissMe*med*lillegutt Skrevet 18. november 2009 #9 Skrevet 18. november 2009 Man skal vel ikke ta mer enn to iløpet av svangerskapet? Er selv rhesus minus (O-) og tok en blodprøve på første kontroll i uke 10 og skal ta en oppfølgings blodprøve i uke 32.. Har heldigvis ikke sprøyteskrekk så synes ikke det er noe ille, men skjønner godt de som har sprøyteskrekk ikke synes det er så greit =/
Binne Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Jeg er B rhesus minus og av den litt sjeldnere utgaven:-) Trengte bare en sprøyte etter fødsel fordi mitt barn var +. Ingen oppfølging under svangerskapet utover det....
Mjølkekua Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Jeg er rhesus negativ og har født før. Synes ikke det var noe stress i det hele tatt. To ekstra blodprøver var det hele... Og en ekstra etter fødsel. Men jeg bryr meg absolutt ingenting om å ta sprøyte da...
Ronja&Odin Skrevet 19. november 2009 #12 Skrevet 19. november 2009 positiv er bra =) jeg er negativ og heldigvis ble dattern min det og hvis ikke hadde jeg måtte ta sprøyte i siden etter fødselen.. og jeg haaaater sprøyter... *grøss*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå