Gå til innhold

Barnehage- man kan greie seg godt uten.

Anbefalte innlegg

Jeg er saa stolt av min lille 5-aaring om dagen. Han har vaert hjemme i 5 aar. Og naa takler han skolestart (hans eget valg) i utlandet, paa et sprak hans norske mamma har laert ham. Han faar gjentatte gode tilbakemeldinger fra laereren sin. Det er faktisk ikke maate paa hvor mye han kan, hvor kjapt han laerer, hvor veloppdragen og oppmerksom han er, og ikke minst, hvor flink han er sosialt og motorisk.

Jeg kunne skrevet en bok om hvor mye tullprat jeg har taalt de siste fire aarene. Bare fordi jeg har valgt aa gi mitt barn en saa god start paa livet som jeg - og ikke minst vi som familie kan gi. Naa tar jeg bladet fra munnen. Skolestart er gjennomfoert, og det med glans. Det gaar an aa tenke selv. Middelmaadighet er ikke et maal.

Jeg gjoer ikke som alle andre. Jeg gjoer heller ikke som de fleste andre som stiller kritiske spoersmaal ved barnehagene, som for aa skaffe seg "kred" bekrefter, men joda, jeg sendte poden i barnehagen fra 2-3 aar.

Jeg sier det er ikke godt nok. At jeg baade kan og vil bedre. Og at ei god mor kan gjoere mye, mye bedre selv. Gidder du? Kan du? Toer du?

Fortsetter under...

Jeg velger å sende 5åringen og 2åringen min i barnehage. De stortrives og lærer så utrolig masse. Ser på meg selv som en god mamma jeg også, er slettes ingen dårligere mor enn deg. Videre velger jeg å jobbe og bidra til at samfunnet skal gå rundt. Jeg liker å tjene mine egne penger og ikke lære barna mine at man skal motta penger fra staten. Vil lære de til å bli selvstendige individer. Derfor velger jeg som jeg gjør.

Er så enig med deg! Har hatt ungen i bhg men ble veldig misfornøyd og angrer det valget.

Barnhageforumet er ikke den rette plassen komme med slike utallelser, så du kommer til å få en del spydige kommentarer ;).

Spesielt fra bhg-tanter som tror at barnet har det best hos hvem som helst, bare ikke med sitt mor. Ungene må jo sosialiseres fra spedbarn tiden, og presses i diverse rammer allerede før skolestart.

Så flott at det funker for dere!

Sønnen min storkoser seg både i barnehage og jeg koser seg på jobben. Når vi kommer hjem har vi savnet hverandre litt og har massevis å prate om =D

Jeg er utdannet spes.ped og har troen på bhg, de er strengt tatt ikke oppevaringsanstalter, slik som HI fremstiller det.

Annonse

Så bra at dere har hatt det hyggelig ! Så bra at han er flink, lærer raskt, er godt oppdratt og prososial. Det eneste men jeg kommer med er; er du sikker på at han fungerer bra med andre barn? Er du sikker på at han virkelig kan leke og trekke med seg de godene det gir et barn? At han ikke bare er vel oppdratt og gjør som andre sier, eller bare klarer å leke som han har gjort med deg?

Samspill med barn er noe av det viktigste for barns utvikling. Å klare å skaffe seg venner er noe av det som predikerer god psykisk helse i fremtiden. Holder man barna hjemme uten å gi dem muligheten til daglig lek (alene) med jevnaldrende frarøver man en av de viktigste ressursene de kan få. Barn kan være så flinke og veloppdratte de vil - knekker de ikke koden blandt jevnaldrene får de det vanskelig. Disse kodene kan ikke mamma lære dem!

Så jeg regner med at dere har hatt masse barn og lekemuligheter rundt dere i de årene dere har vært hjemme. Da skjønner jeg i så fall at dette har vært en god løsning for deg og ditt barn.

Har han hatt noen andre barn å leke med da? Jeg kunne ikke tenkt meg en kjedeligere barndom hvis jeg ikke fikk leke med andre barn...

Samfunnet er jo helt anderledes nå enn før, det er ikke lenger mange barn ute i gatene, og om det så var er det vel ikke det tryggeste stedet å leke.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva du har fylt dagene til barnet ditt?

Kjempe fint hvis barnet ditt har klart seg så bra :-) Da regner jeg med at du har vært veldig bevisst på hva dere har gjort når dere har vært hjemme. Og at dere har hatt et nettverk så han har fått treffe og leke med jevnaldrende. Noe de fleste ikke har, siden det er få som er hjemme med såpass store barn. Dette var jo enklere før for da var det mer vanlig å være hjemme.

Jeg kjenner en som har jobbet med 6-åringer i skolen siden de kom inn i skolen. Hun sier at hun ser veldig forskjell på de som har gått i barnehage og de som ikke har gått i barnehage. Det kan godt hende de lærer fort og er veloppdragne, men når det kommer til det å lytte og ta i mot beskjeder har de ofte problemer. Også den sosiale omgangen med andre barn er vanskelig for de, og det å ta hensyn til andre. Forskning viser jo også at det er bra for språkutviklingen å gå i barnehage.

Jeg sier ikke at barnehagen nødvendigvis er det beste stedet for alle barn fra de er 1 år, men jeg tror barn har godt av å gå noen år i barnehagen. En god barnehage i dag er ikke bare et sted man oppbevarer barna, men et sted de lærer mye.

HI her: Jeg ser de gode gamle fordommene gjoer seg gjeldende. Hvis man er "hjemme" saa er baade mor og barn asosiale, eller i beste fall sosialt kloenete. Selvsagt er det ikke slik. Og selvsagt har ikke barnehagene monopol verken paa sosialt samspill mellom voksne og barn, ei heller barn i mellom. Foreldrene er ikke barnas fiender. De er barnas viktigste ressurs under oppveksten. Selv som voksne er det godt aa ha en mor eller far aa stoette seg litt til naar det blaaser som vaerst. (Naa er det mamma ut og inn med coacher, litt mer politisk korrekt).

Har den laereren i foerste klasse erfaring med velfungerende familier med mye ressurser som velger aa ikke benytte barnehager? Det tviler jeg sterkt paa all den tid det i Norge i dag nesten bare er innvandrere og sosialhjelpsmottakere som velger dette. Og disse gruppene er ikke vel ansett har jeg lagt merke til. Kan det vaere at vi har noe aa laere av vaare nye landsmenn? Betydningen av familie svekkes, og andelen av barn med psykiske problemer oeker sterkt.

Har noen av dere lest Tvetereid, "Hva skal vi med barn?". Her gjengis mye internasjonal forskning paa omraadet.

Dere faar kose dere med den norske sannhet. Jeg for min del tar konsekvensen av at livet ikke bare dreier seg om produktivitet. Det morsomme er at en slik holdning til morsrollen skaper balanserte, glade og sosiale barn, som vil kunne bidra positivt til samfunnet i aarene som kommer.

Alle får ta sine egne valg. Du har valgt ditt liv og vår familie velger vårt liv. Jeg er for tiden hjemme i perm, men snuppa er i barnehage likevel, fordi hun stortrives der. Det er der hun har vennene sine. Barn har godt av å leke med andre barn.

Dessuten er det jo slik at voksne mennesker skal jobbe for å bidra til samfunnet.....

Mine barn er da balanserte,glade og sosiale barn sjølv om dei går i barnehagen...mine barn kunne ikkje tenkt seg eit liv uten barnehagen.Gutten i midten spør om han skal i barnehagen kvar dag,så til hausten blir det opp i 100 % for alle 3.

Men eg må og sei at eg respektera alle dei som er heime med ungane sine år etter år....Sjølv kunne eg ikkje tenkt meg å vera heima heile tida....

Jeg synes ikke denne tråden er preget av noen fordommer jeg.

Du har forøvrig ikke svart på spørsmålene om kontakt med jevnaldrende. Hadde dere det?

Som sagt; jeg tviler ikke på at barnet har hatt det bra hjemme hos deg hvis dere har hatt jevnlig samvær og lek med andre barn.

Annonse

Jeg syns heller ikke det er mye fordommer her. Må si jeg blir provosert over holdningen din til mødre som velger å jobbe og sende barna i barnehage. Har det du tenkt på at mange sender barna i barnehage fordi de mener at de har godt av det? Ikke fordi alle andre gjør det. Hvordan skulle samfunnet gått rundt hvis alle småbarnsmødre skulle vært hjemme til barna begynner på skolen? Man er faktisk avhengig av at folk jobber og betaler skatt. Vi som sender barna våre i barnehage får også balanserte, glade og sosiale barn, som kan bidra positivt i samfunnet i fremtiden. I tillegg til at vi bidrar positivt til samfunnet selv.

Supert at du er fornøyd med valget ditt. For min del håper jeg bare ikke samfunnet (dvs bl.a. meg) har betalt for at du skal gå hjemme med barnet ditt i fem år, og slett ikke at vi har brukt flere hundretusener på å utdanne deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...