Lotta2010x2012 Skrevet 18. november 2009 #1 Skrevet 18. november 2009 Mister mest sannsynlig jobben på ny året, hva skal jeg gjøre da. Er utdannet trykker, og kommer ikke til å få meg jobb innen for faget igjen. Hvis jeg får meg en jobb et annet sted må jeg nok regne med å gå mye ned i lønn, for har ikke noe annen skole enn svennebrev som trykker. Og jeg sliter endel med skikkelig pesentasjonsangst, og gruer meg virkelig til å måtte finne meg en ny jobb, og begynne å jobbe med ukjente mennesker igjen. Det har tatt meg et par år før jeg har klart å "trives" i jobben jeg har, og nå må jeg finne på noe annet. Har ikke anelse om hva det skulle ha vært! Hva tjener man evt. som hjelpepleier uten udannelse? Og hva med prøvingen... Nekter å legge det på hylla, for nå har vi prøvd i et år og en spire er såååå etter lengtet!! Hvordan skal vi klare oss økonomisk, noe må vi nok selge, men hva. Hus, bilen... ikke vet jeg... Noen som har noen jobbtips?? =)
SkyBaby Skrevet 18. november 2009 #2 Skrevet 18. november 2009 Jeg mistet jobben min i desember i fjor og tok en helomvending i januar. Jobber nå i tung psykiatri og trives veldig godt. Som sagt på et annet innlegg her inne ligger jeg på ca 140 kr timen (i privat, ikke kommunalt), og jobber mye kveld/natt for tilleggene. Vi har jo vært prøvere i 5 år og la ikke prøvingen på hylla selv om jeg måtte begynne i ny jobb. Det viktigste er å ha en inntekt. Vet det høres ganske fælt ut, men det er i bunn og grunn det viktigste
Lotta2010x2012 Skrevet 18. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2009 Ja, det er jeg helt enig i! tror jeg tjener ca. 400.000 i året nå, men må nok regne meg å gå en god del ned i lønn.. Hvordan omstilte du deg? Hva hadde du for noen utdannelse før det, og måtte du ta noe mer utdannelse? Vurderer å ta kurs igjennom nki, innen helsesektoren. De kursa jeg har sett på er gokjent for lånekassen, og jeg vil nok trenge det. Heldig vis har jeg ikke mye studielån fra før av, så det burde gå greit. Så får jeg finne meg en deltidsjobb i mellomtiden kanske... Hmmm, skal ikke være lett:)
SkyBaby Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Hei igjen Vel da jeg begynte min utdanning da jeg var 16 gikk jeg formgivningsfag og tok frisør utdannelsen. Sliter veldig med eksem og reagerte veldig på kjemikaliene så jeg ga meg etter lærlingtida. Har jobbet innen sikkerhet i flere år etter det, men så var det nedbemanning og mistet som sagt jobben i desember. Jeg jobbet i 6 måneder før jeg bestemte meg for noe utdannelse, det vil jeg anbefale deg også. Jeg søkte jobben om de kunne finansiere hele eller deler av utdannelsen og de betale halve utdanninga. Jeg tar alt gjennom NKS. Synes absolutt du burde prøve deg i yrket, se om du trives før du bestemmer deg for å ta en utdanning og kanskje ikke trives og du sitter med en utdanning du kanskje ikke har bruk for. Send inn en generell søknad til kommunen, evt alle pleie/sykehjemmene i ditt nærområde og du får sikkert en telefon om å bli ekstra hjelp/vikar e.l. Men tro meg, når du først får et bein innenfor og viser at du VIL jobbe så slipper de deg ikke og du får mer og mer å gjøre. Anbefaler deg også å prøve mer enn en vakt. Det tok lang tid før jeg ble vant til å stelle voksne mennesker og ta imot all den skrikinga, aggresiviteten osv som jeg har med mine pasienter, men man blir glad i dem allikevel
Lotta2010x2012 Skrevet 18. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2009 Takk for langt svar:) Høres veldig fint ut. Tror nok jeg må prøve å få meg mer udannelse, så dette er noe jeg absolutt vil vurdere. Har sett litt rundt om kring, og sånn til syvende og sist kunne jeg tenke meg å jobbe som legesekretær, helsesekretær, tannlegesekretær, apotektekniker eller på barselavdelingen på sykehuset. Jeg tok også formgivning, men så tok jeg grafiskproduksjon året etter. Takk for hjelpen! Mulig jeg sender deg en pm hvis det er noe jeg lurer på, hvis det er greit?=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå