Gå til innhold

Hvordan lage fruktmos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er så mange av dere som er flinke å lage babymaten selv. Så lurte på å henge meg på. Nå har ikke lille tryll begynt med fast føde enda, men tenkte å kanskje gi henne litt smaksprøver på frukt... Og lurer da på:

-Hvilke frukter egner seg til fruktmos?

-Skrelle epler og pærer først?

-Koke hvor lenge?

Ja.. det var det jeg lurte på i første omgang, men dukker sikkert flere spørsmål opp etterhvert :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banan er fint og lett å mose, du kan til og med bare grave ut av en halv banan med skjeen etterhvert som hun kan tåle litt biter. Perfekt tur-mat!

- Mango, melon og plomme er godt, synes min lille

- Ja, skrell fruktene først. Skallet er ofte vanskelig å svelge, pluss at de ofte er sprøytet inn med ulike produkter som ikke går av med vanlig skylling og da sier jo det litt om hvor sterke de er?

- Jeg koker bare opp frukten hvis den er for hard til å moses, f.eks. moden pære er mykt nok som den er (unntaket er sviske som jeg kooker i 20min før jeg lager mos av det.) Jeg bruker stavmikser eller blender til å mose og fryser mosen i isbit-former.

Sikkert mange måter å gjøre dette på, det er ikke så vanskelig! Lykke til!

Skrevet

Favorittene når det gjelder fruktmos har hos oss vært sviskemos og aprikosmos. Aprikosmosen lages av tørkede svisker. Ofte koker jeg biter av pære med også. Frisk frukt skrelles og deles i biter og kokes mørt (trenger neppe mer enn 5-10 minutter, svisker og aprikoser trenger 10 minutter). Så moses alt i blender, evt med litt kokevann. Frisk frukt trenger ikke så mye vann for å få god konsistens, men sviskemos og aprikosmos trenger mye vann ellers blir det for tykt, så her bruker jeg alt kokevannet og gjerne litt ekstra også. Så har jeg alt is må plastbokser og fryser.

Mango, ananas og fersken er også veldig godt.

Skrevet

Takk takk! :o)

Blander du etterhvert ulike frukter etterhvert som hun blir vant til smakene, eller holder det med en og en?

Skrevet

LEMONIA

Har du kun tørkede svisker i aprikosmosen...? Da blir det vel sviskemos. :P

Skrevet

Hehe, der gikk det litt fort i svingene gitt. Jeg bruker tørkede aprikoser i aprikosmosen, og selvsagt svisker i sviskemosen. Jeg synes mos av tørkede aprikoser gir bedre smak enn av friske aprikoser.

Skrevet

Hei Lemonia

Har idag laget mos av tørkede aprikoser, og kom i fare for å kikke på pakken etterpå. Og der står det at aprikosene er tilsatt konserveringsmiddel E220 som visstnok kan være allergifremkallende :o( Får spise hele ladningen med mos selv jeg... :oP

Men så til mitt spørsmål: hva slags aprikoser er det du bruker? Altså hvilket merke?

Hehe typisk meg da, skulle liksom være flink husmor ;oP

Skrevet

Rå gulrot med eple:

(gir 1 porsjon)

Vitamin A i gulroten blir best utnyttet om barnet får i seg noe fett samtidig. Det er fordi at vitamin A er et fettløselig vitamin, og vitaminet suges lettere opp i tarmen sammen med fett.

½ gulrot

½ eple

1 ts olivenolje

Vask og skrell gulroten og eplet. Riv dem på den fineste raspen på rivjernet.

Tilsett olje.

Gi salaten et raskt oppkok hvis barnet ikke har fått tenner eller gommer til å tygge salaten.

Avokado og banan:

(gir 1-2 porsjoner)

Denne snarretten metter godt og er fin å ha med seg på tur. I butikken gjelder det å velge en avokado som er fast, men likevel gir etter for et lett trykk på toppen og i bunnen. Du kan erstatte banan med finrevet pære, moset honningmelon eller og en melon.

½ avokado (moden)

¼ -1/2 banan

Vask avocado godt, og del den på langs.

Sett en stor kniv i steinen og vri den ut av kjøttet.

Grav ut fruktkjøttet med skje, mos det med en gaffel.

Mos bananbitene med avokadomosen.

Spe eventuelt med 2 ss brystmelk eller morsmelkerstatning.

Aprikosmos:

(Rik på jern)

Legg 250 g aprikoser i bløt i 2,5 dl vann i 8-10 timer, og kok så på svak varme under lokk i 20 minutter (i bløtvannet). Mos aprikosene med potetmoser, og press mosen gjennom en sil for å få bort seige hinner. Det blir ganske tykk mos, ca. 4,5 dl totalt (fyller ca. to isterningsbrett), og smaken blir nokså kraftig. Du kan spe den ut med mer vann, ev servere den som lunken suppe. Aprikosmos er ypperlig å blande med grøt eller spise ren som dessert

Frukt- og bærmos:

(gir 1 porsjon)

Sensommerens delikate bær, som bringebær, bjørnebær og solbær, forebygger hjertesykdommer. Bærene hører også til de fruktene som inneholder mest fiber. I tillegg til smaksopplevelsen er de spennende å se på og kjenne på. Hell noen bær i en kopp, og barnet får trene opp fingergrepet.

75-100 g bær eller frukt

f.eks. banan, fersken, solbær, blåbær,

bjørnebær, bringebær, multer

Velg en eller flere sorter. Skrell frukten og fjern kjerner før du moser.

Serveres straks eller dypfrys mosen.

Skrell og hakk grønnsakene i mindre terninger.

Ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann.

La retten koke over middels varme i ca. 20 minutter, til de er møre.

Mos grønnsakene til en jevn puré med omlag 1 dl av kokevannet.

Om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin.

Tropisk frukt:

(gir flere porsjoner)

1 stor banan, skrelt og hakket

1/2 liten ananas, skrelt og skjært i terninger

2 ss naturell yoghurt

6 isbiter

Mos alt sammen i en mat prosessor og server. Dette er en deilig og frisk dessert som ikke er tilsatt sukker. Ananas kan erstattes med kiwi.

Eplegrøt:

(gir 1 porsjon)

Eplet bør ikke være for surt. Ønsker barnet noe variasjon, kan du bytte

eple ut med pære, plommer, eller annen frukt. Samme fremgangsmåte.

1 eple

1 ts maisenna

½ dl vann

evt litt sukker

Vask og skrell eplet, fjern kjernehuset og skjær eplet i terninger.

Gi dem et raskt oppkok i en liten kjele.

Tilsett maisenna oppløst i vann når eplet koker.

Tilsett litt sukker hvis grøten smaker surt.

Den kan også serveres med litt morsmelk/ morsmelkerstatning.

Aprikos- og pæremos:

(gir 2-3 porsjoner)

Tørkede aprikoser inneholder mye A-vitamin og jern. Ønsker minsten en mer kremaktig mos, kan du blande 2 ss barnegrøt med 4 ss morsmelk og blande i mosen.

3 tørkede eller friske aprikoser

1 stor moden pære

Skrell og skjær pæren i mindre terninger.

La frukten småkoke i en kjele med litt vann til den er mør (ca 8-10 minutter).

Mos frukten slik at konsistensen passer barnets gommer.

Det som ikke havner i barnets mage i første omgang, kan fryses.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...