Gå til innhold

hvordan dampe grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I oppskrifta mi står det at jeg skal dele et blomkålhode i buketter, og dampe det i noen minutter...

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg....? : )

Kan jeg ha litt vann i en kjele, ha oppi blomkålen, sette på lokk, og koke på svak varme til vannet er borte?

Skrevet

blir skremt naar voksne mennesker ikke kan koke en blomkaal..

Skrevet

Jeg kan heller ikke det. Synes ikke det er noe rart. Vi koker alle grønnsaker i kjelen med litt vann her.

Det er heller mye merkeligere at noen ikke kan tenke lenger enn til sin egen vegg.

Skrevet

Ja, hvordan damper man egentlig grønnsaker? Dette lurer jeg på også, for jeg koker de i et par min. Ihjel kokte grønnsaker er det værste jeg vet. uhhh..

Annonse

Skrevet

Kok opp vann i en kasserolle

Når vannet koker har du grønnsakerne oppi.

Da demper du varmen så den ikke foss koker og etter noen min er de ferdige

Skrevet

Jeg bruker en spesiell dobbeltkasserolle. Det er én vanlig kasserolle, og den tar man litt vann oppi. Så har man en annen, tilhørende kaserolle med huller i bunnen, som man setter oppi denne. Her legger man så grønnsakene i, og setter alt på kokeplaten. Da vil dampen fra det kokende vannet i bunnen stige opp og koke grønnsakene unen at alle vitaminenen renner ut i vannet, slik de gjør hvsi man koker dem oppi vann.

Skrevet

Du fyller litt vann i en kjele, og setter en rist nedi. Legg grønnsakene på risten, og kok opp vannet. Det bør være et par-tre cm mellom grønnsakene og vannet. Du kan gjerne ha litt salt på grønnsakene, evt en liten dæsj smør i kokevannet. La grønnsakene dampes i dampen fra det kokende vannet til de oppnår ønsket konsistens. Velbekomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...