Lady lovely locks Skrevet 18. november 2009 #1 Del Skrevet 18. november 2009 Min tvillinger er 3 mnd nå. når jeg fikk beskjed om at jeg skulle ha tvillinger fikk jeg latteranfall, Jeg bare lo i flere dager etterpå. Jeg sa til meg selv at jeg håper alvoret kommer over meg snart, men jeg bare gledet meg veldig. Da tvillingene ble født var gleden stor. Fødselen gikk veldig grei, takket være epiduralen var jeg våken og til stede, og hadde god komunikasjon med de rundt meg. Men gleden gikk etter kort tid over til depresjon. Jeg har og hadde et stort ønske om å være en god mor og klare å være tilstede for barna mine når de trenger meg. Det er vanskelig når du har to babyer samtidig. Jeg begynte å skulle gi den ene mat, så startet den andre å hyle hysterisk. Jeg klarte ikke å kose meg med barna i starten i det hele tatt. Når jeg tok meg av den ene var jeg hele tiden stresset for at den andre skulle begynne å gråte før jeg ble ferdig. Jeg måtte innse at barna var nøtt til å ligge å gråte litt. Men gråt ble det ikke bare litt av. Det å høre barna gråte og samtidig føle at man ikke strekker til rev meg i filler. Jeg orket ikke å danne bånd til barna mine. Hvis jeg ikke ble følesesmessiginnvolvert følte jeg det var litt lettere å høre dem skrike. Denne situasjonen ga meg veldig stor trang til å ha oversikt over dagene mine. Jeg begynte å jobbe knall hart med rutiner. Og det må jeg si. Rutiner er alfa omega når du har tvillinger. Det gir deg og barna forutsigbarhet over dagene. Jeg var litt hysterisk på rutinene i starten, men jeg er egentlig glad for det nå. Etter 6 uker følte jeg at situasjonen min var ubeskrivelig mye bedre. Nå spiser tvillingene 5 måltider i døynet og de spiser ca hver 3. time. slik ser dagen min ut sånn ca. tv 1. spiser: 06.30 09.30 12.30 15.30 18.30 tv 2 spiser: 07.00 10.00 13.00 16.00 19.00 Da har jeg litt tid til å fordype meg i det ene barnet før det er neste man sin tur. Nå har vi jo også kveldene fri da barna stortsett sover hele natta og det er veldig deilig. Men i starten må man regne med at barna vil ha 7-8 måltider i døynet. Nå koser jeg meg veldig med mine tvillinger og jeg gjør mitt beste med å bli kjent med barna og bruke kvalitets tid med dem. Nå er det også lettere og bære begge barna samtidig, da de har blitt sterkere i nakken og kan holle hode selv. Jeg ønsker gi alle tvilingforeldre, som ser litt mørkt på situtasjonen sin nå, litt opptimisme. Ting blir bedre med tiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141001876-noen-nybakte-tvillingforeldre-som-vil-dele-sine-erfaringer-p%C3%A5-godt-og-vondt/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå