Gå til innhold

Dere med ungdommer i hus: trenger tips til adventskalender...

Anbefalte innlegg

Er så vanskelig å finne på noe til tenåringen i hus - lego og småbiler er liksom ikke interesant mer... han er en sånn typisk tenåring. Litt sløv, litt morsom, opptatt av utseendet, og skikkelig hormonell og pubertetslus... Men småsøskene får jo kalender, og han har alltid fått, så han må jo få i år også!

Fortsetter under...

Mine gutter på 14 og 15 er veldig klare på at de ikke er for store til adventskalender i år heller, så her gjør vi det sånn: På hverdagene får de litt godteri, en tyggispakke eller en liten sjokolade. På lørdagene og søndagene får de heller en litt større ting, gjerne noe de trenger: ny buff, gavekort på kinobilett, kontantkort til mobilen, drikkeflaske, ullsokker, dvd eller cd, 50 kroner til å kjøpe noe for, hårvoks, dusjsåpe osv.

Annonse

Vi bruker kalenderen til å fylle opp "skapet" på badet. Da kommer det nye såper, shampoo, hårgele, deodorant og andre ting de bruker.

Nye sokker, ungertøy, luer, votter eller andre klær.

Igrunn slik som vi må kjøpe uansett, men kommer i kalenderen. Også litt godis og annet gøy i noen pakker. Slik sett blir ikke kalenderen dyr, for jeg måtte jo uansett ha kjøpt de fleste tingene.

Ingen av ungene som har klaget på at de får sokker, underbukser osv i kalenderen. Selv er jeg oppvokst med å få mest "nyttige" ting i kalenderen, og jeg har syntes det har vært helt greit.

Her i huset påstår tenåringen hvert år at han er for stor og det er unødvendig, men blir max fornøyd m sjokoladekalender, selv om han også i alle år som liten hadde pakker. Det blir ellers en utrolig dyr kalender - de er sjelden interessert i den typen småting som ungene får ellers.

for gamle? for noe tull! Tenårene er så sårbare, de skal vel kunne få pakkekalender om de vil?

Det minner meg om en diskusjon jeg hadde med min svigerinne. Hun fortalte at på hallowenn ringte det på døren for n'te gang.. Det var etter det verste rushet hadde gitt seg, og det var blitt sent.. Der stod to ungdommer som ikke hadde kledd seg ut, og sa trick or treat... Min svigerinne ga ungdommene en lang og passe streng (kan jeg tenke meg) forklaring om at de ikke kunne komme der og tigge godteri uten å kle seg ut engang..

Jeg syntes det var tankeløst av henne må jeg innrømme.. Tenk om de to ungdommene ikke fikk penger av foreldrene sine til utkledningstøy fordi de var "for store", eller de ikke hadde turt å spørre i frykt for et slikt svar... men likevel hadde lyst til å gå trick or treat.. Jeg synes de unge må få bestemme selv hvor raskt de vil vokse opp, og når de er "for store" for tradisjoner de var glad i som små...

Ungdommer som ønsker pakkekalender skal få det spør du meg!!

Annonse

Jeg er 34, og hadde syns det var stas med pakkekalender jeg også. Men jeg ville ikke forventet at moren min på 60 skulle lage det til meg.

Pakkekalender er selvfølelig stas for de som får det, men det er for kostbart og for mye arbeid for foreldrene (mødrene) når ungene blir store.

OMG, snakk om å være dumsnill!

Ungdommer som ikke gidder å forsøke å kle seg ut hadde ikke fått noe av meg heller! Det koster ingenting å låne klær som ikke passer å gjøre noe morsomt ut av det... Du hadde vel gitt til meg også, om jeg ringte på døren din i dag og sa Trick or Treat, fordi du regnet med jeg hadde hatt en dårlig barndom og derfor ikke turde å gå ut på halloween eller noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...