Gå til innhold

Spiser dere Roastbiff? Haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har såååå lyst på roastbiff på de ferske rundtsykkene mine no men husker ikke om jeg spiste det i forrige svangerskapet? er d fy fy det og?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser det ikke, er noe med rått kjøtt som ikke skal spises.

Skrevet

Jordmor sa til meg at roastbiff er fy fy, så lenge den ikke er helt gjennomstekt.

Skrevet

Nei - kjøtt skal være gjennomstekt/kokt pga toxloplasmose-parasitten.

Denne kan skade babyen.

Skrevet

jeg spiser roastbiff, det har jeg gjort hele svangerskapet :)

Skrevet

Har ikke spist roastbiff, men kjenner jeg har fryyyyktlig lyst på det.. så lenge den er gjennomstekt er det jo greit.

Skrevet

D syns æ faktisk ikke e nåt å sette smiley bakom MIssME...... Vet du ikke kor farlig toxo/Listeria e for fosteret? Liten sjanse for å få d i Norge, men koffer i all verden ta sjansen??? Du ville vell ikke tadd nån drinka eller gomla på upasturisert mat??

Hold dæ unna ustekt kjøtt, og røyka/speket laks bør være frosset nån døgn før du spise, det samme med fenalår.

D ekke så mye vi ikke bør spise som gravid, så da klare vi nu fanimæ å holde oss unna?? :)

Skrevet

Ååååå nå fikk jeg lyst på rundstykke med roatbiff..Det blir nok det på vei hjem fra jobb, ja... :)

Skrevet

Jeg og vil ha!! Men får vente til august :( etter at bebisen har kommet :)

Skrevet

Vet du hvor farlig det er å sette seg i bilen å kjøre i trafikken hver dag? Det stopper ikke folk fra å kjøre bil, gjør det vel?

Skulle gravide holdt seg unna alt det skrives om hadde vi ikke kunnet spise noen ting til slutt..

Jeg har spist både roastbiff og spekeskinke i svangerskapet og jeg har da en helt frisk og fin baby i magen min..

Legen min sa jeg skulle spise det jeg ville, til og med spekemat, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det!

Hva du velger å gjøre i ditt svangerskap er det ingen andre enn deg som kan bestemme, akkurat som jeg bestemmer hvordan jeg velger å gjøre ting i MITT svangerskap!

Skrevet

Unnskyld at æ sir d Miss Me, men du virke helt idiot som sammenligne bilkjøring med d hær...... Æ har skrevet en lang oppgave under utdannelsen min om akkurat d hær, svangerskap og evnt komplikasjona, så ja æ ska beskytte babyen i magen på alle mulige måta.

Værsøgo, trø i dæ roastbeef. Du vet vel at du ikke vil kjenne at du har toxo i de fleste tilfellan? Altså kan babyen bli skada uten at du vet d....

Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av en parasitt som heter Toxoplasma gondii. Dersom du blir smittet for første gang under et svangerskap, kan dette skade fosteret å føre til øyeskader og hjerneskader. Sykdommen forløper uten symptomer hos mor og kan bare oppdages ved gjentatte blodprøver. Blodprøvene bør tas tidligst mulig i svangerskapet, i midten og på slutten for å oppdage om du er smittet i mellomtiden.

Hvordan unngår jeg å bli smittet ?

Vi vet i dag at parasitten kan forekomme i katteavføring. Klapping av katt er ikke farlig, men den gravide bør ikke tømme kattekassen eller ha kontakt med katteavføring. Da bør du bruke hansker eller få en annen i familien til å gjøre dette. Vi vet videre at parasitter i katteavføringen kan holde seg smittsomme i flere år i mildt klima. Dette er årsaken til at jeg anbefaler bruk av hansker dersom du arbeider i hagen eller er i kontakt med sand og jord.

Parasitten kan også finnes i rått kjøtt - derfor bør det kjøttet gravide spiser, være godt stekt, kokt eller frosset først. Frysing dreper nemlig parasitten.

Også uvasket frukt, bær og grønnsaker kan være en smittekilder, f.eks. jordbær. Derfor vask eller skyll av frukten og grønnsakene før du spiser det.

Husk at koking, steking, vasking og frysing ødelegger parasitten. Bruk hansker til hagearbeide. Spis ikke rått kjøtt - stek eller kok det godt. Vask frukt, bær og grønnsaker før spising. På denne måten vil du redusere smittefaren ganske betraktelig.

Men klart, du gjør akkurat som du vil :)

Skrevet

...ikke for å helle bensin på bålet, men er det ikke sånn at bakteriene er på utsiden av kjøttet, og at det derfor ikke må være stekt fullstendig som murstein for å kunne spise det?? er jo det som er med kjøttdeig, at utsiden blandes med innsiden og dermed også evt farlige ting? Eller er jeg på feil jorde nå?

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over hva Toxoplasmose er, så jeg trenger ikke undervisning ..

Som sagt, du får gjøre hva du vil og jeg gjør hva jeg vil..

Unødvendig å skulle framstille andre som noen monstre bare fordi de har andre meninger enn deg!

Skrevet

Nei du er absolutt ikke på jordet 2røverdøtre&hemmeligheten ;)

Du har faktisk litt rett i det du sier. Men så skal det legges til at det er veldig forskjell på roastbiff også. Så lenge kjøttet har holdt en steketemp utenpå og inni, så er det greit. Men så er det det å vite akkurat hvor lenge den roastbiffen du setter til livs har stekt da.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...