Gå til innhold

Bukke, nikke, neie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere lært ungene deres gammeldags høflighet? Jeg vet bare om ett barn som takker for seg når han har vært på besøk og som samtidig nikker. Det er ganske sjarmerende, men ikke vanlig. Jeg har ikke engang tenkt på å lære våre barn slikt. Bør unger kunne det? I hvilke situasjoner hører det hjemme å bukke og neie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe....nei, det har jeg aldri tenkt på. Ikke har jeg sett noen andre gjøre det heller....

Hmmmm.... kanskje jeg burde lære dem det??

hehe:p

Skrevet

Gjør du dette selv? Jeg bukker ikke og takker for meg når jeg har besøkt en venninne. jeg lærer barna det som er naturlig for dem å gjøre, og natrulig for oss å gjøre.

Jeg har hørt om foreldre som "tvinger" barna sine til å ta vertskapet i handa og si takk for maten og bukke. Mens foreldrene selv knapt nok sier takk selv, og langt fra tar noen i handa og takker. Da blir det helt helt feil for meg, og et makteksempel som forelder overfor barn.

Vanlig høflighet som å takke for seg, takke for maten osv er jo helt naturlig. Og også det med og ikke spørre om å få ting av / hos andre.

Skrevet

Jeg gjorde det som barn og tror også jeg gjorde det da jeg fikk vitnemålet mitt fra videregående. Jeg sier gjerne takk for besøket, men tror vennene mine hadde begynt å lure dersom jeg tok dem i handa og sa takk for meg på en høytidlig måte, hehehe!

Skrevet

Ja det hadde mine også hehe:) Og jeg hadde begynt å lure på dem også. Høflighet går jo på mange ting, som og ikke rape/fise ved matbordet, ikke si æsj til mat, osv. Viktig å lære våre barn de vanlige tingene tror jeg.

Skrevet

Nei, har vel ikke lært ungene slike ting. Prøver å lære de at man sier takk for maten, også hjemme, og i allefall på besøk. Selv gjør jeg det automatisk. Husker eldstemann alltid sa det når han var mindre, var bare oss 2 da.

Eldstemann oppfører seg eksemplarisk borte, når vi ikke er tilstedet, har fått mange tilbakemeldinger på det, men hjemme oppfører han seg sjelden særlig pent. Hender ofte han raper ved matbordet, sier æsj til mat og mange slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...