Gå til innhold

Søvn-problemer ved bhg oppstart??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søvn og netter har aldri vært no problem her i hus.. Inntil nå.. Nå nekter han å sove i egen seng på natten, og skal ikke bare ligge mellom oss i sengen vår, men OPPÅ oss.. Har ikke hjerte til å tvinge han til å ligge i egen seng når han ikke vil det i det hele tatt..

Er det noen andre som har opplevd/erfaring om dette? Er vel kanskje en slags "seperasjons-angst" siden alt er så nytt eller hva..?

Hva gjør man?? Vi sover sååå dårlig på nettene nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tassen fikk også søvntrøbbel ved barnehagestart. Han hadde aldri noe problem med å sovne på kvelden, og det var sjelden han protesterte da. Men han begynte å våkne midt på natta og hylskrike! Skikkelig mareritt virket det som. Måtte inn til oss hver natt, og vi ble litt engstelig for hvilken vei dette skulle gå... Men det gikk over av seg selv, heldigvis, så vi slapp å gjøre noen "tiltak" for det :)

Har også lest at det er vanlig med søvntrøbbel ved barnehagestart.

Skrevet

Synes dere får gi etter litt på behovet hans nå, også tenke fremover at dere gjør han trygg og god, også blir det sikkert greit igjen!:)

Skrevet

Lillegutt begynte i barnehagen 2 uker før han ble ett år. Han stortrives der og fikk masse nye inntrykk.

Han har aldri hatt noen problemer med nattesøvnen og har sovnet selv i egen seng på eget rom siden han var 8 måneder. Han har også hatt lange lurer på dagtid på ca 3 timer +/- en halvtime.

Da han begynte i barnehagen ble det imidlertid litt trøbbel. Han hadde ikke tid til å sove så lenge i barnehagen. Han ville helst leke å oppleve mens han var der, så han sov ca halvparten av det han før brukte å sove ca 1 og 1/2 time.

På kvelden sovnet ha momentant, men i løpet av natten hadde han lange perioder der han rett og slett var våken. Smilende og blid for det meste, men også sutrete fordi han egentlig var trøtt.

Jeg tror han var så giret på grunn av alt det nye han opplevde at han ikke hadde ro i kroppen til å sove gjennom en hel natt.

Dette gikk seg til iløpet av 2 uker, men det var veldig strevsomt mens det stod på. Jeg hadde akkurat begynt å arbeide igjen og da ble det ekstra slitsomt med våkennetter.

Jeg tror det er helt vanlig at sovemønsteret blir litt forstyrret ved store omveltninger, men at det år seg til. Hold ut. Gi gutten din det han trenger nå og vit at det går over etter hvert.

Skrevet

JAHA! kjenner meg veldig godt igjen. Min datter er helt lik, hun SKAL sove imellom oss og SKAL ha puppen (IKKE SMUKK)! Og hun har veldig seperasjonsangst om morningen.. Nå har det pågått i 3mnd!

Men hun trives veldig godt i barnehagen, og vi er storfornøyde med det. Har desverre ingen råd å gi deg, og håper også at dette bare går over av seg selv..

Når hun begynte i barnehagen ble det helt nye dagsrutiner, og det er veldig uvant, for hele familien.

Skrevet

ååå! dette var jammen godt å lese :9 er akkurat likt her nå!! jeg holder på å rakne, er så trøtt... men når jeg ser at det pleier å gå over av seg selv blir jeg beroliget :) PUH!

Skrevet

Får vel være med i klubben jeg også..Alt har blitt rot etter bhg start..hun sover mye mindre der og kan være grinete/sutrete/stortute fra 4-5 tiden til vi legger henne..da kan hun holde på i timesvis med skriking og vil ikke en gang bli holdt eller bysset fordi hun er så overtrøtt...helt forferdlig..hun var hjemme med pappaen igår og fikk en god dag,med god søvn...kvelden og natta gikk som en drøm...så å ha overtrøtt/overstimulerte unger er ikke NOE gøy!!..håper det går seg til snart...Lykke til til andre alle..bit tennene sammen og som flere sier..det går seg til...håpe håpe håpe for våres del!!

Skrevet

JA, vi hadde søvnproblemer ved barnehagestart (14 mndr). Men ikke helt like som deg. Hun ville være mer sammen med oss om kvelden i stedet for å legge seg. Og våknet uttallige ganger ila natten, men lot seg greit roe når vi kom inn til henne, men vi satt der da til hun sovnet igjen. Gikk seg til av seg selv etter 3-4 uker.

Det er jo viktig å gi ham trygghet på at dere er der, men det er også veldig fort gjort å skape dårlige vaner som er vanskelige å snu seinere... Kunne det f.eks gått an å gjøre en mellomting i en overgangsperiode, som f.eks at en av dere ligger sammen med ham på en madrass på gulvet på rommet hans? Og så etterhvert at dere ligger på madrassen og han i egen seng. Da kan dere bytte på, så får iallfall en av dere sove og dere blir mindre slitne. Samtidig som han fortsatt sover på sitt eget rom og ikke i deres seng!

Skrevet

Slitsomt! Vi har hatt det slik i 3-4 mnd nå, helt siden jeg begynte i jobb igjen da han var 10 mnd gammel.. Det har vært litt av og på. Han går ikke i barnehage, men han er jo mer borte ifra meg/oss. Har desverre ingen fasit, men det funker for oss å legge en madrass ved siden av sprinkelsenga, så ligger vi og koser med hånda hans.. Han våner enda og vil inn til oss, men prøver å være streng (funker dårlig mange ganger når klokka er 2 på natta, og mor er trøtt!!) Føler jeg går rund i konstant koma. Men sånn er det av og til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...