Gå til innhold

Sterkere symptomer = tvillinger?

Anbefalte innlegg

Er 6+5 idag, har vært gravid 3 ganger før (bare en nydelig jente ut av det dessverre) og opplever ekstrem kvalm, hodepine, svimmelhet - you name it. Har aldri hatt noen symptomer (bortsett fra mye halsbrann) i de forrige graviditetene, og ble veldig overrasket at plutselig skal jeg få disse grusomme symptomer.

Nevnte det for en jordmor og det første hun sa var "høres ut som flerlinger"

IIK! stemmer dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140997449-sterkere-symptomer-tvillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ingen plager, bortsett fra halsbrann når jeg gikk med tvillingene mine, så det er ikke en regel at dobbel styrke på symptomene er lik tvillinger.

Hvis du bærer på tvillinger, kan jeg si at det er veldig hyggelig. Helt spesielt å se det båndet de har. Skal ikke si at det ikke er slitsomt, men man får veldig mye igjen for jobbinga. <3

Lykke til uansett. :)

Jeg har tenkt akkurat det samme som deg. Vi har faktisk ganske lik historie, bortsett fra at jeg bare har vært gravid to ganger tidl, og har en datter. Jeg er tusen ganger dårligere denne gangen enn tidligere, og har tenkt tanken om flerlinger selv. Pga sa i høst vil legen min følge opp litt ekstra, så jeg skal på ul på torsdag. Er 8+3 eller noe i dag. Da skal jeg spørre om det er to (eller fler). Det hadde bare vært så deilig med en forklaring på hvorfor jeg er så dårlig. Har vært sykemeldt i snart 2 uker, og det ser ut som det bare fortsetter. Vi synes forsåvidt det hadde vært greit med tvillinger, da vi egentlig kunne tenke oss 3 barn, men jeg ikke orker å risikere så mye kvalme en gang til i nok en graviditet. Vi får se. Skal gi beskjed etter legetimen :-)

Det er rart at det kan var så annerledes fra gang til gang og fra person til person. Jeg venter med spenning til å høre hva som skjer på UL din sprellemor.

Har ikke noe imot tvillinger, men mannen min synes det er litt drøyt. Måtte skikkelig dytte ham for å få lov til å prøve på ett barn til!

Er på en dum treningssenter, og får ikke mulighet til UL til jeg er ferdig 2.desember, men da skal jeg få til UL på en eller en annen måte!

Nei :))

Æ va helt ødelagt forrige svangerskap de første 12 ukan, men va bare en gutt inni magen da ;)

Vet om mange som e ekstremt kvalm når dm bære på jenter, men kæm vet om d stemme for alle ;)

Men klart, d kan jo være tvillinga - men trukke du ska tenke så mye på d :)

Sprellemor - Du e dårlig fordi du e gravid! ;)) Å alle svangerskap e forskjellig - dessuten e d bevisst at psyken spille inn på kor kvalm man e - f.eks om man stresse mye - nåt du sikkert gjør sia du har ei lita jenta ;)

Æ har fått svær mage allerede, å sjøl om d ikke e så lenge sia æ har født sist, så kan man jo lure om d e 2 inni dær ;) Men d blir jo bare spekulasjona :-P

Jeg har ei svingerinne som har vært ekstrem dårlig ï svangerskapet til nå. Med kvalme og oppkast flere ganger daglig i flere uker. Der å var det snakk om evet flerlinger. Hu var i dag på ordinær ul og der var det kun ei lita tulle.

Uansett, spennende tid framover da:-)

Annonse

Mulig jeg er litt hormonell her nå, men du trenger ikke fortelle meg at jeg er dårlig fordi jeg er gravid, sunnybeach. Det har jeg skjønt for lenge siden. Jeg skrev bare over her at jeg har tenkt samme tanken, fordi jeg er mye dårligere nå enn de andre gangene. Så får vi se om det er bare én eller flere. Kan godt hende det bare er en, og det blir selvsagt ingen overraskelse.

Jeg kan også fortelle deg at jeg stresser ikke en dritt for jeg har en mann som fungerer som mor og far og pleiepersonell når han ikke er på jobb, og jeg bare ligger her, og stresser ikke en dritt med datteren vår, hverken henter eller leverer i barnehage, lager ikke noe mat for da brekker jeg meg/spyr og har ikke tatt kveldsstell av henne på minst to uker.

Du kan jo gå inn på kvalmedebatten og høre om de tror de er kvalme pga psyken. Ligger det på nettet noe sted, denne undersøkelsen om at psyken har mye å si?

Når det gjelder kvalme når man bærer jente fremgår det tydelig av innlegget mitt at jeg ikke var særlig kvalm da jeg hadde jente i magen.

J er 13+5dager gravid m tvillinger, og har vært utrolig dårlig. Alle symptomene har vært veldig forsterket. Kvalme, svimmelhet, luktesans, ømme bryster osv..

Oppdaget tvillinger i uke 7, fordi d var mistanke om spontanabort. Hjerte nr 2 oppdaget dem tilfeldig. Hadde gjemt seg godt. Så spørr hvis du skal på tidlig ul. Her hadde ikke hjerte nr blitt oppdaget hvis legen ikke hadde hatt m student. Tok seg bedre tid, forklarte mer.. J gleder meg massee :)

takk for tipsene! Blir spennende ihvertfall. Kunne bli ganske spennende med tvillinger også - bare vet at jeg er utrolig dårlig!!

Skal prøve å få meg UL så snart som mulig etter jeg har vært hos legen 3.12

Da har jeg vært på ul, og det var bare 1 inni der. :-) Fikk også resept på Afipran mot kvalmen, da legen sa det var uholdbart å ikke fungere i hjemmet. Så nå har jeg tatt min første pille. Håper det hjelper litt. Ble også sykemeldt en uke til for å komme meg litt, og se om det virker.

Ja, du e hormonell nu Sprellemor ;) Du sa jo :"Det hadde bare vært så deilig med en forklaring på hvorfor jeg er så dårlig".

Å da svarte æ fordi du e gravid :) Du ekke dn eneste som ikke klare gjøre en drit fordi vi bare spyr å brekke oss når vi røre på oss. Flott at alt va bra på ul ;) Ingenting e bedre enn d ;) Afipran e genial mot kvalme- men e absolutt siste utvei når man e gravid.

"Forskning viser at psyskiske faktorer kan ha en betydning. Noen stiller imidlertid spørsmål om det er de psykiske faktorene som fører til kvalmen, eller om det er den intense kvalmen som fører til dårligere psykisk helse. Det er likevel bred enighet om at forståelse og støtte fra sine nærmeste er viktig for den gravide".

"Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme."

Sa aldri at kvalmen e psykisk, men at stress kan forverre kvalmen.

Ok, sorry at jeg var litt krass. Er litt sliten om dagen :-)

Jeg tror ikke legen min som ga meg resept på Afipran mener det er absolutt siste utvei. Han mente det tidligere ikke var så greit å gi afipran, men at det nå er åpnet opp for gravide tidlig i graviditeten. Skal helst ikke tas i de siste 3 mnder.

"Risiko ved bruk under graviditet er liten. Det er ikke påvist fosterskadelige effekter ved bruk av Afipran som kvalmestillende middel hos gravide. (...) Afipran bør (...) ikke brukes i de 3 siste månedene av svangerskapet."

Problemet er at jeg ikke har lyst på noe mat. Ingenting frister.

Annonse

Hoff, føle skikkelig med dæ :( E så ufattelig grusomt å være kvalm!!! Føle hele livet e ødelagt pga d, sjøl om æ vet d snart e over ;) E du langt på vei?

Kjempebra at afipran nu blir sedd på som trygt ;)

Jeg er 7+3 og er superkvalm (hele tiden, men spyr ikke) , ømme og voksende bryster, trøtt hele tiden.Dette skjedde ikke med førstemann for 3 år siden.Null symptomer og meget lav HCG også.Jeg har nå en skyhøy HCG; 55 000 på dag 23.

Men UL igår viste kun 1 der inne...J var sikker på at d var 2 - men jeg tok skammelig feil der...

Lykke til videre,jenter :-) enten om d r 1 eller 2 der inne.

• 3 år senere...

Så morsomt og lese alt dette, og er veldig hjelpende. :)

Selv er jeg 9 uker på vei, gått opp 5 kilo allerede, hodepine, kvalme, spyd opptil flere ganger og veldig svimmel. Legen trodde jeg hadde flere, jordmor ville ikke jeg skulle gå til gynekolog før jeg skulle på ultralyd i uke 18. Men jeg klarer ikke vente! Skal til gynekolog på onsdagen. :D

Magen er ekstremt stor og brystene like dan!

Er jeg overtroisk eller kan jeg ha rett med at det er flere ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...