Gå til innhold

Har jeg bekkenløsning? For hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye om bekkenløsning fra venninner som har fått det i forbindelse med tidligere graviditeter. Men hva er det egentlig? Jeg har selv ofte følelsen av å være stiv midt inne i rompa på den ene siden. Da blir gangen min litt stiv. Kan det ha noe med bekkenet å gjøre?

Fortsetter under...

Alle gravide har bekkenløsning. (For noen er det dog mer smertefullt enn andre.) Det vil si at bekkenet løser seg opp og blir mykere for at bekkenet skal kunne utvide seg og gjøre plass til at barnet etterhvert skal komme ut. Så de plagene og smertene du kjenner i bekkenet skyldes nok bekkenløsning. Jeg hadde også en del fryktelig vond stråling nedover i beina av og til når jeg tråkket ned.

Jeg var veldig plaget av bekkenløsning i forrige svangerskap, og det ser ikke ut som jeg slipper unna denne gangen heller. Jeg har vært plaget av smerter spesielt på den ene siden som stråler nedover bena og som fører til gangvansker etterhvert. Husker jeg hadde vondt over skambenet sist også, tror det og er et veldig klassisk symptom.

Hei!

Jeg har samme symptomer som deg, var hos lege idag, og spurte henne da om dette. HUn sa dette nok kom av at livmoren er i ferd med å utvide seg, når man er så tidlig i svangeskapet, skyldtes det ofte dette, men ble forvekslet med bekkenløsning, siden man føler seg veldig stiv og støl. Det kommer og går litt. Men som hun sa, det kommer av at livmoren er i ferd med å utvide seg, på samme måte som man kan føle stikkinger og murringer framme i magen, kunne man også kjenne en slags stivhet i overgangen mellom korsryggen og rumpa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...