Gå til innhold

Hva kan den lille på 10 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å skryte litt av vesla, og å se hva andre på samme alder kan :)

Hun kan klappe når vi spør, vinke hade når noen går eller hun blir spurt, vise så stor, hun danser masse, og "synger med" til sanger hun kan, babler masse, og kan svare på hva dyrene sier (hunden, kua, sauen, hesten osv...) fryktelig søt der hun sitter å roper "møøøøøø" når vi titter i pekeboka :) Hun elsker å bla i bøker, og sitter stille og koser seg når vi leser høyt. Hun kan også peke på noen av bildene i boka nå, som noen av dyrene, puslespill, gress, lue osv. Hun kan ta ut smokken, ta av lua, finne sokkene og småting selv hvis vi spør og hun ikke finner noe annet spennende på veien. Hun kan hente ballen og boka si hvis vi spør, og deler når vi lurer på om vi får smake mat osv. Hun kan peke på øyne, nese og munn både på oss og på dukka, men nekter å peke på seg selv ;) Hun hermer masse ord, bleie, grøt, pysj, bok, og roper "ga" når hun ser gåvogna. Hun reser rundt med gåvogna si i vill fart, og er blitt kjempeflink til å gå langs møbler. Blir også flinkere og flinkere til å stå selv, og slipper seg mer og mer. Reiser seg og setter seg ned igjen hvis hun har noe å holde i. I tillegg sover hun hele natta i egen seng (endelig, etter alt strevet...)

Også er hun verdens herligste lille jente, alltid i godt humør. Ler masse, og gjør det helt fantastisk å være mamma :)

Andre som vil skryte litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Så flink jenta di er! Rart hvor stor forkjell det er på ungene :)

Nå skal gutten min være ett "bevis" på at ikke alle ungene er like tidlige som jenta di:)

I det siste så har han lært seg selv og sette seg opp, og å åle seg framover, krappekoden har han ikke knekket helt enda.

Så nå fyker han rundt i stuen og skal utforske det meste;)

Han kan vinke hade, og forstår hva namnam betyr, og han kan sei pappa.

Han rekker opp hendene når han vil komme opp :)

Såver jennom hele natten har han gjort helt siden han var 2-3 mnd, så det har aldrig vert eg problem her, noen unntak nå og da sefølgelig;)

Gutten vår kom 1 mnd før termin, men hs syns at han ikke er unormal "sen" alikevell :)

Skrevet

han blir foresten 10 mnd om 9 dager;)

Skrevet

Min tass har

*begynt å "snakke" litt, han sier "klappe", "mamma", "pappa", og "natta".

*går med gåvogn

*står midt på gulvet uten å holde seg fast

*gir veeeeldig gode og våte susser

*spiser brødskive og middag selv, men godtar enda å bli matet med grøt..

*ler seg skakk når storesøster krabber på gulvet med ham

*danser til musikk

*kan bevegelsene til "lille petter edderkopp", men gjør de i litt feil rekkefølge ;)

Skrevet

Da gutten vår var 10 mnd kunne han bl.a.:

- gå selv

- si flere ord (Mamma, Pappa, pusi, hei, titt-titt, banan og natta)

- klappe søte

- vise hvor stor han er

- vinke

- drikke selv fra tutekopp

Skrevet

Man bør virkelig ikke oppmuntre så små barn til å gå (f.eks. med gåvogn).

Jobber i barnehage, og vi har hatt mange unger på ni- ti mnd. Veldig få gjør de tingene dere ramser opp.

Noen kan vinke (og si hadet), og si mamma. En kan stå (når h*n holder seg fast)og gå rundt bordene, mer enn halvparten har ikke krabbet eller satt seg opp selv ved ti mnd.

Skrevet

Jenta min blir 10 mnd i neste uke.

* Kan stå i senga, tviholder i sprinklene :)

* Reise seg opp med oppvaskmaskinen

* Si mamma, pappa,bø, nam

* Herme etter oss og når vi sier NEI rister hun på hodet!

* Krabbe og åle seg i full fart

* "Danse", elsker themen til Drømmehagen og Bernhard brannbil ;)

* Sove hele natta uten mat. Sover fra 1830 til 07.00..

* Rive i stykker avispapir og faktura på esker :P

Hun kan faktisk ikke sette seg opp selv enda, heller ikke gå med gåvogn eller rundt bordkanten. Men det kommer nok tidsnok, stresser ikke :) Alle barn er så forskjellige så.

Skrevet

Det har vell med hva Alva skrev ett innlegg om igår,

at det er mest di mødrene her inne som har unger som er tidlige som svarer slike innlegg som dette vil eg tro ;)

Skrevet

Lise---83:

Gåvogn fra Brio er virkelig ikke "farlig" å la ungene gå etter. Det man IKKE skal gjøre er å sette de opp i en sånn greie med stol oppi, der de bare er nedi med beina.

Lillebror her har stått inntil bord og stoler fra han var 7 mnd

Skrevet

Og ps: da storesøster var 10 mnd kunne hun gå alene, hun gikk d ahun var 9 1/2 mnd.

Skrevet

Koselig å se hva deres småtroll kan også :)

Når det gjelder det å gå med gåvogna si så kan jeg ikke stoppe henne, da må jeg rett og slett ta den bort. For hun krabber bort til den, reiser seg opp selv og traver avgårde :) Er ikke så mye å gjøre med det igrunnen... Vi setter henne ikke opp, hun reiser seg selv, langs møblene, og i det siste også langs veggen. Hun kan ikke snu enda da, så da hører vi bare "dunk....dunk....dunk" også roper hun "ga" og rekker ut ei hånd, så traver hun videre når vi snur henne ;) Søta :) Vi har for den del ikke satt henne opp heller, kun en gang i blandt slik at hun fikk smaken på å sitte. Hun setter seg opp helt selv!

Skrevet

Og fordi ikke alle har krabbet eller satt seg opp osv, så må det vel være lov for meg å være stolt av jenta mi og fortelle hva hun kan!? Ser jo ikke ned på de med småtroll som ikke kan det, og de er vel like stolte av barna sine selv om de ikke har reist seg opp, de er nok fryktelig søte likevel :) Alle er ikke like, og det er vel helt OK? Men det kan jo være greit å høre hvordan andre med barn på samme alder ligger an, enten barna er tidlig ute, seint ute, eller midt på treet... De er så små enda, at det gjevner seg fort ut, og det sier så lite om framtiden.

Skrevet

Helt enig, Lille&Jeg. Syns det er kjipt om man ikke skal få skryte av ungene sine fordi andre sine barn ikke gjr de samme tingene enda etc etc.

Og gåvogn er altså fortsatt ikke noe farlig, tror kanskje hun som mente det blander sammen med sånn gå-stol?

Skrevet

Enig med deg. Det må være lov å skryte av barna sine. Jeg hadde vært like stolt av gutten min om han så nettopp hadde begynt å krabbe eller akkurat sagt sitt første ord. Barn utvikler seg forskjellig, og alle foreldre følger jo med på neste steg. Om et par år er det uansett neppe noen som kan se forskjell på de som gikk ved 9 mnd og de som ikke gikk før de var 18 mnd. :-)

Skrevet

Høres ut som du har en flink jente ja.

Her er ikke mini 10 måneder før i slutten av november, men jeg føler at han er helt på snittet flink.

- Han reiser seg opp over alt og går rundt bord, langs sofaen og alt annet som egner seg.

- Han åler seg superfort i kommandostil, men har de siste dagene begynt å krabbe mer og mer.

- Han babler masse, men det eneste vi tror han sier som er forståelig er hei.

- Han kan gjøre seg til når han blir litt flau.

- Han reiser seg etter gå-vogna fra IKEA, men om vi ikke støtter vogna når han går, så faller han gjerne bakover, eller vogna triller fortere enn beina hans klarer å henge med, hehe.

- Han spiser middag og brødskiver selv (biter).

- Han koser og sier aaaaaaah!

- Han klarer å klatre ut av badebassenget selv fra å henge på kanten. Dette har riktignok blitt trent på på babysvømminga ganske lenge.

- Han er ellers flink til å gi uttrykk for hva han vil og ikke vil.

Skrevet

og min baby på 10 mnd kan synge "ja vi elsker" baklengs . . . .

På engelsk =P

Skrevet

Men hei!

Selvfølgelig er det lov å skryte av bebisene sine =)

Skrevet

Wow... min gutt er treg!!

Han er 10 mnd og en uke.

Kan krabbe, men kryper mest.

Reiser seg opp på nesten alt, men går ikke rundt. Kan slippe den ene hånden i noen sekunder. Setter seg ned med et dump..

Har klart å putte inn smokken riktig vei noen få ganger.

Kan ikke si noen ting. Prater/babler veldig lite.

Kan ikke klappe eller vinke.

Er lite interessert i leiker.

Sitter og ser i boka når jeg leser for han, slår på boka og vil ha den i munnen.

Gnager på alt han ser.

Har sovet hele natta fra dag 1. sover 2-3 lurer på dagen.

Veldig glad i mat, spiser alt han får :)

Klarer å putte brød i munnen selv, somregel.

Gulper fortsatt MYE.

Han er 79 cm og 12 kg..

Skrevet

Og min jente er enda tregere! Tydeligvis veeeeeldig stor forskjel på babyer altså..

Hun krabber ikke ennå, kan ikke reise seg opp heller.. Så det er nok lenge til det skjer noe her i gården.. Og hun er 10 mnd.

Tror nok mye har med å gjøre at hun lå i pute i 5,5 mnd og var pinnestiv i kroppen ca tre uker til etter dette, så hun begynte seint med å bevege kroppen sin! Men vi stresser ikke, hun får kose seg med det hun klarer, som å sette seg opp på egenhånd, sitte leeeeenge å leke aleine (fasinerende å se på)!

Og hun klapper, vinker, viser hvor stor hun er, danser og flørter med alle hun treffer på.. Veldig flink på pinsettgrepet og plassere ting der det hører hjemme (korken på flaska o.l. blir like ryddegal som sin mor...), skravler og babler nonstop, høres ut som om hun sier mamma noen ganger, men jeg tror ikke det er bevisst når de er så små..

spiste grøt selv her om dagen, det var moro å se på, trengte endel hjelp, men hun ville klare selv.. Det ble veldig grisete!

Og så er hun alltid blid som en sol, elsker fremmende mennesker og er mamma og pappas lille engel!

Skrevet

Hei storkemamma og klar som et egg :) Jeg syntes ikke noen av de små er trege jeg, de små har jo helt forskjellige interesser! Jenta vår elsker å prate, likner litt på mamma kanskje? ;) Hun elsker å herme ord, og peker på alt og lurer på hva det er! Nå er det å trykke på lysbryteren og rope lys som er tingen... Men hun har ingen interesse av å sette sammen ting. Hun spiser brød selv, til den store gullmedalje, og vil gjerne spise middag selv også, men selv om hun alltid får prøve er det tydeligvis klin umulig å få det til. Og å drikke selv kan vi se langt etter, hun forstår bare ikke at hun må helle på koppen for å få det til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...