Gå til innhold

Svarte flekker på barnetenner!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Sønnen min på snart 3 år har ganske lenge hatt svarte flekker i jekslene. Jeg tok dette opp med min tannlege som ikke hørtes så veldig bekymra ut, han mente det var vanlig med barneplakk, et sånt mørkt belegg på tennene. Så jeg slo meg litt til ro med det. Nå synes jeg det ha blitt mørkere og større. Og han har dette på alle jekslene!! På flaten av tanna. Han har ikke vondt. Vi pusser tenner morgen og kveld (selv om han i perioder har nektet plent å pusse tennene om morningen) Jeg ammet han ganske lenge om natta og han fikk flaske med rismelk om kveldstid nokså lenge fordi han aldri sov og vi var rådløse og utslitte.

Jeg har hele tiden brukt tannkrem fra Helios. Jeg tok ikke opp dette med min tannlege, men kanskje den ikke inneholder nok fluor?

Vi skal til kommunetannlegen i desember og jeg er kjemperedd:( Tenk om han er full av hull?! Jeg føler meg som verdens dårligste mor.

Noen som kjenner seg igjen?

Fortsetter under...

Skrevet

Begge mine barn har slik svart barnebelegg på tennene sine. Det er ikke fint, men helt ufarlig. Noen sier det er et tegn på sterke tenner. På eldstemann begynner det å gå vekk litt, heldigvis. vi fikk også høre av tannlegen at dette er vanlig, men jeg har bare sett det hos andre barn én gang. Har ingen ting med pussing å gjøre i alle fall, vi har også vært nøye med dette... Blir nok "Null hull" hos tannlegen i desember, tenker jeg =)

Lykke til

Skrevet

Dette høres ut som barnetannstein. Den er sort og den er faktisk smittsom. Tro det eller ei, men mannen min har det enda, og det i voksen alder. De fleste blir kvitt det mens de er barn, og det er veldig sjeldent at voksne har det.

Det eneste som hjelper er å få pusset det vekk hos tannlegen. Gjerne en gang i halvåret. Hjelper også kanskje å bruke tannkrem med pussemiddel i (whitening osv.)

Ser det forresten ut som bittesmå korn (pepperkorn)? Da er det i hvertfall barnetannsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...