Gå til innhold

Er helt forvirret!! Hva skal jeg velge??

Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke har termin før Mai har jeg begynt å sett på barnevogner p.g.a 3 mnd bestillingstid på utvalgte merker, og jeg blir forvirret av hvor mye man kan velge i...

Jeg aner ikke hva jeg trenger da dette er første barnet vårt.. Vi har sett på Emmaljunga edge duo, men den veier en del.. Har også tenkt på Emmaljunga City Cross med hardbag el. citybag.. Men siden vi har termin i Mai vil jo barnet være 6-7 mnd. når vintern kommer igjen... og da blir kanskje en hardbag for liten med baby og vinterpose oppi?

Men vi ønsker en vogn med 4 hjul p.g.a føret her vi bor.. Og helst med tradisjonelt utseende :)

Trenger alt av tips og råd rundt dette, for aner ikke når det er vanlig at barn slutter å bruke bagen og begynner å benytte sportsvogn?? Blir vel kaldt til et barn på 7 mnd å kun bruke sportsvogndel med vinterpose?

Huff å huff, ikke greit dette her :)

Trenger alle tips jeg kan få og håper noen kan hjelpe meg...

Fortsetter under...

Jeg tror jeg skal velge Simo kombi jeg. Da har jeg bagen til å ta med som har god plass, 4 solide hjul, lett å slå sammen og å trille og sportsvogndel. Men valget er jammen ikke lett. For meg betyr det litt at den er stødig og tåler å brukes i snø og skit, samt at jeg kan ta med bagen. Så kan man bruke sånne softline kanter til å bytte ut om man skulle ha bruk for annen farge inni vogna neste gang. Mange som skryter av denne vogna. Jeg har også termin i mai, så da har vi god tid begge to-- hehe

Blir ikke kaldt med sportsvogndel og pose, nei;) De fleste barn vil uansett opp og se når de er 6-7 mnd, så da bruker man ikke bag mere. Er det kaldt, så holder pose helt fint (så sant det er en ordetlig god vinterpose; dunpose, ullpose..). Om det blåser eller snør eller regner kan man bruke ett fottrekk + ev, regntrekk i tillegg. Og siden du vil ha en med 4 hjul og tradisjonelt utseende, så vil det nok følge med ett slikt fottrekk til vogna.

Noe mer råd kan jeg ikke komme med, da jeg selv sverger til trehjulinger for tiden, men var veldig fornøyd med Brio kombi vogna som jeg har brukt gjennom en hel vognperiode med nummer 1, og halve vognperioden med nummer 2.

Om du ønsker å ha eg vogn med plass i bagen gjennom vinteren tror jeg eneste mulighet er en duovogn med stor bag, feks Simo. Alternativet kan være å kjøpe en pent brukt bagvogn og så kjøpe en nettere trille når barnet er rundt 1 år. Da får du både stor og god bag samt mulighet for en lettere sportsvogn enn det sportsvogndelen på en duovogn vil være.

Takker for tips :)

Det er ikke lett dette her, jeg forandrer jo mening hele tia..

Heldigvis har jeg god tid til å se på vogner!

Tar også imot flere tips og anbefalinger om folk har? :)

Takk for gode tips - vi er fler her som lurer på det samme.

Tremo, ser du skriver at du har brukt en simo kombi gjennom hele vognperioden til nr. 1, vil dette si at du da brukte sportsvogndelen også?

Jeg har akkurat postet et eget innlegg om akkurat dette hvor jeg ber om råd. For jeg har inntrykk av at veldig mange aldri benytter denne delen av vognen, men kjøper en lettere en når barnet da er alt fra 6-9 mnd. Da lurer jeg liksom på hva som er vits med en duovogn? Eller finnes det kanskje ikke rene bagvogner/er det ikke noe å spare uansett? Finner liksom så lite erfaringer fra folk som faktisk har benyttet seg av sportsvogndelen... Er det ikke dumt å måtte kjøpe en helt ny vogn når man egentlig har kjøpt en som skal fungere til samme bruk?

Mye spørsmål her, beklager, men er skikkelig forvirret for tiden

Annonse

Det er ikke lett!

Med første mann arvet jeg vogn. En stor,gammel kombivogn. Den var rett og slett grusom, veide nesten 20 kg, ingen svingbare forhjul, måtte "løfte" den for hver minste sving... Så kjøpte ny vogn da mini var 7 mnd- en lett sportsvogn på 12 kg. For en lettelse!!! Eneste jeg savnet her var at sittedelen ikke var vendbar- så trist å ikke se lillegutt....

Men- noe bra var det med denne grusomme vognen- den hadde softbag oppi, noe som er veldig kjekt, jeg anbefaler absolutt dette! Lett å frakte overalt da den veier minimalt. For babyen vil legge på seg FORT og raskt bli tung å bære. Om man er på besøk og skal ta med bagen inn, om man skal gå MANGE trapper- feks til legen eller andre steder, baby-trening you name it. Kjekt.

Kjøp en vogn med tanke på sportsdelen da det er denne du skal bruke fra barnet ikke vil ligge flatt i bagen mer, rundt ca 6-9 mnd gammel.. Varierer hvor tidlig de blir lei av å ligge. Og sportsdelen skal du bruke til barnet er 3-4 år.

Og det er kanskje det som er vanskeligst å se for seg, hva man kommer til å like og trenge... Men det har jo en del med å gjøre hvor man bor og hva man generelt pleier å gjøre. Trille masse tur i skogen eller bare henge på café. Eller om man er som meg og vil ha en vong som passer til ALT.

Selv hadde jeg følgende kriterier:

-vognen skulle være lett, dvs under 15 kg

-ha svingbart/bare forhjul, helst 4 hjul

-ha vendbar sportsdel

-sportsdelen måtte være stor nok til en liggende 3-åring

Gjorde et kupp på finn hvor jeg fikk en vong til 1500,- Kjøpte en fire-hjuls Quinny fra 2006 med to store svingbare forhjul, vendbar og stor sportsdel og ikke veier den for mye heller. Så putter jeg bare en softbag oppi- og viola:D

Lykke til jenter!

Jeg hadde termin i mai og fødte i slutten av april. Kjøpte en teutonia Prestige med fashionbag, Var veldig fornøyd med den, men mini vokste ut av den da han var 4 mnd og det var før vi måtte begynne med pose (Fashionbagen er helt gjennomsnittlig stor).

Gikk over til sportsdelen, men jeg syntes den ble smal og lite lun, selv med pose. Så kjøpte en brukt Simo duo som han fortsatt kan bruke bagen på MED pose i (Voksi Urban). Han er nå snart 6 1/2 mnd og har god plass. Dersom han vil sitte, legger jeg bare en dyne bak han eller setter opp brettet som finnes i bunnen av bagen slik at det blir sittestilling. Kommer til å bruke denne vogna som sovevogn i barnehagen senere.

Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt Emmaljunga duo Edge siden bagen på denne er nesten like stor som Simo. Den er riktignok tung, men jeg synes det er greit med romslig bag. Var som sagt veldig fornøyd med teutoniaen så lenge han fikk plass, men vokste fort ut av den.

Ellers synes jeg Brio Go ser super ut, men den har nok ikke noe særlig større bag en teutonia.

Lykke til med valget!

Jeg har valgt Brio kombi. Jeg får babyen i begynnelsen av mars, så bagen måtte ikke være så stor for min del, men tror egentlig den er forholdsvis stor.

For meg var det ikke viktig at den er god å trille i byen, da dette er et sted jeg sjelden er. Det som var viktig for meg er at den er stor og robust og tåler all slags underlag. Her jeg bor er det mest grusveier jeg kommer til å trille på, og det saltes ikke så da må jeg regne med snøføre hele vinteren.

Gleder meg veldig til å ta den i bruk! Fikk den kjempebillig i sverige. Betalte ca 3500kr norske!

Takker enda engang for råd :)

Er fortsatt veldig usikker, men jeg så ei dame som hadde city cross med citybag på her om dagen.. Hun parkerte rett ved siden av meg og det så kjempe lett ut å få den inn og ut av bilen.. Pluss at den så veldig fin ut.. Har lest emmaljunga sine nettsider opp og ned, og den veier ikke så mye, i tillegg er sportsvognen lett og virker robust..

Meeeeen, jeg kan fort forandre mening neste gang jeg ser noen med en annen vogn.. Da vil jeg helt sikkert ha den heller ;)

Jeg blir gal av meg selv!! Bra jeg har et forum å lese og skrive på, vist ikke hadde samboeren min blitt gaaal!!! hehe ;)

Anbefaler Brio happy duo med hardbag, jeg :) Fin design, lun og stor bag, superlett å trille (du må velge lufthjul), lett å klikke bag/sportsvogndel av og på understell. Rett og slett en herlig vogn!

Av City cross og Edge duo ville jeg valgt citycross, fordi den veier minst av de to.

lurer på en ting til om noen kan svare? :) er sportsvogndelen til Brio happy duo vendbar? Det er sikkert fint å kunne ha sportsvogndelen mot deg når barnet begynner å sitte, da er de jo ikke så gamle... Og senere snu sportsvogndelen den andre veien når barnet blir gamlere? :)

Vi hadde en Simo kombi til nr.1. Byttet over til sportsvogn da hun var ca 6 mnd og brukte sportsvognen fram til hun var 2,5 år.

Har alltid brukt den med saueskinn i bunnen (klipte bare hull til selene) og vinterpose på vinteren.

Vært veldig fornøyd med den vogna.

Vi kjøpte en lettere 3-hjuling da hun var 2 fordi vi ble litt lei av å drasse vogna fram og tilbake fra barnehagen.

Nå venter vi nr. 2. Denne gangen kjøper vi en TFK eller en Urban jungle, men kommer til å bruke Simo sportsvognen som sovevogn i barnehagen og muligens også den første perioden med sportsvogn fordi det kan være kjekt å ha den lille vendt mot seg.

Ville uansett ikke vært simoen foruten. En god solid vogn.

Annonse

Har hatt både Citycross, Edge duo (med classic understell som er lettere enn sport) og har nå Mondial Duo me classic crome understell.

Og her er mine erfaringer, jeg var egentlig fornøyd me alle sammen, men citybagen var litt liten da jeg ønsket å bruke bag lengst mulig.

Duobagen til Mondial og EDGE som er like store kunne jeg bruke med pose til barnet var 1 år +, mens Citybagen til ca 7mnd..

Citycrossen er litt lettere, men ikke så mye om du velger classic understell i stedenfor sport på Edge og Mondial.

Med bagen på tar edge og mondial ganske stor plass sammenlagt, men me sportsdel tar de nesten like stor plass alle tre. Jeg får akkurat plass på langs i vår mondeo stv til mondialen.(me sportsdel)

Edge og mondial har veldig god komfort for barnet, (elsker de bagene) og er etter min mening bedre å trille enn Citycrossen...

I vekt er d bare 2-3 kg som skiller Citycross fra edge og mondial med classic understell, om du velger sport understellet skiller ca 5 kg..

Mondialen har et kjempefint klassisk utseende!

Har også prøvd maange andre vogner som f.eks bugaboo, Mountainbuggy, quinny osv...

Vanskelig å finne den perfekte vognen som passer til alt og varer hele perioden, men komfort og kvalitet har ihvertfall helt sikkert Mondial og Edge! Forsovit Citycrossen og, men bagen og understellet er litt simplere på den liksom...

Takk skal dere ha ;-D

Så hyggelig at min erfaring er nyttig for andre ;o)

Håper bare dere blir fornøyd med valget dere ender opp med!

Vet ikke om d går ann å bli 100% fornøyd, men man må jo velge etter de kriteriene man setter høyest, og håpe på det beste ;-)

Lykke til ;o)

Jeg har City cross med myk bag (quadrolift). Hadde jeg tenkt meg om hadde jeg nok kjøpt citybag istedet i og med minien mn er født i august, og skal ligge i vogna en god stund til. Han er litt stor,så han har snart vokst ut av quadroliften. Den er litt smalere enn citybagen, og det er dette som er problemet nå. Det er i allefall ikke plass til voksipose nå, men går greit med dyne oppi, og det holder enn så lenge. Jeg ser at jeg må legge han i sportsvogna innen jul antakelig, men da med voksipose. Da er han 4,5 mnd.

Hvis jeg får min neste baby på samme årstid kjøper jeg muligens større vogn. Men du som får på våren kan gjerne gå for varianten med hard bag i city cross, baby trenger jo ikke så mye klær og dyner om sommeren. Og som nevnt lenger oppe, seks sju mnd, så er du over i sportsdel likevel. En ting til, det er suuuuupert å ha bag oppi som man bare napper med seg når man skal inn noe sted i stedet for å dra ut ungen hvis den sover.

En ting til, de store Emmaljungavognene har store sportsvognsdeler, naboen har, og jeg syns det blir for svært, særlig med det samme de skal over i sportsvogn. Så hvis jeg kjøper en av de større variantene neste gang kommer jge likevel til å ha citycrossen som sportsvogn.

Takker enda engang for suuupre tips og råd :)

Og kjempe bra at andre også får svar på det de lurer på gjennom denne lenken.. Men jo mere råd, jo mere spørsmål dukker opp i hodet mitt ;) hehe..

Kan man kjøpe lufthjul å sette på City Cross?

Jeg finner ikke noe om det på emmaljunga.se, eller i katalogen..

Jeg har også sett på Brio duovogn etter anbefaling, og de veier lite som både bagvogn og sportsvogn, pluss at de er lette å slå sammen..

Det er fine vogner, men det er så få farger å velge i, synes dette er litt trist selv om mange mener dette er en bagatell.. Man kan også velge en farge/stil på bagvogn og an annen på sportsvogndel..

På Brio vognene er det også forskjellig kalesj på sportsvogndel og bagvogn, dette er kanskje et pluss?

Vil fargen falme litt når man skal trille på en bagvogn fra vår til høst/vinter? Vil det bli fargeforskjell når sportsvogndelen kommer på og man må bruke den samme kalesjen? Man må vel det på emmaljunga sine vogner?

Har hørt på et annet forum at noen mente lufthjulene fra emmaljunga smart duo kunne brukes på CC, men dette tør jeg ikke garantere.

Om du spør i butikken sier de ihvertfall at man ikke kan velge lufthjul på den, men går kanskje ann å kjøpe de smart hjulene i tillegg...

Hun snakket på at d kom på 600kr..

På Edge, smart og mondial bruker man samme kallesje på bag+sportdel.

På CC er d egen som på Brio Happy.

Om kallesjen blir falmet den tiden man bruker bag skal nok litt til.. Kommer jo selvfølgelig ann på hvordan man behandler vognen, men om du lagrer den innendørs og ikke har den stående i solsteken og bruker regntrekk i regnvær tror jeg d skal gå fint;o)

Mange anbefaler også å bruke imprignering så den holder seg fin ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...