husmus &2 Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Noen som har sluttet helt å gi melk etter de fylte 1 år? Hva gir dere som subsistutt så de får i seg nok kalcium?
LilleBjella Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Fikk beskjed av hs om at det var bare å fortsette med kveldsflaska. Han drikker kanskje et halvt glass lettmelk til lunsj, og får en yoghurt til dagen. Mulig det er nok, men tenker at mme kan jo ikke akkurat skade.
husmus &2 Skrevet 17. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2009 Han har bare fått en flaske per dag, men melk er så slimdannende at jeg ønsker ikke at han skal få det mer. Det må jo finnes noe kalcium substitutt der ute.
LilleBjella Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Mener du at han hverken skal få MME eller vanlig kumelk? Er det like slimdannende begge deler? Det finnes jo kalsium i så mangt, men jeg vil jo tro at melk er en utmerket kilde. Konsentrert.
Lemonia Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Mener du kumelk eller mme? Gutten vår sluttet med mme lenge før ett år, han var vel 10 mnd. Det har neppe noen betydning. Så gamle barn får i hovedsak vanlig mat og mm/mme er mest for væskens skyld. Kumelk har de ikke bruk for. Kalsium kan de få gjennom ost og yoghurt. Det er også kalsium i appelsiner (evt appelsinjuice), grønne grønnsaker, bønner, erter og laks.
husmus &2 Skrevet 17. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2009 Jeg mener egentlig begge deler, men han har så langt bare fått ett glass vanlig melk som gikk ned på høykant og kom ut igjen like fort. Allergisk tror jeg han ikke er. Melk irriterer slimhinnene, sånn er det bare for alle. Nå som han hadde lungebetennelse fikk han nok ekstra slim pga melken, og har begynt å få det igjen, derfor tenkte jeg at nå var det egentlig kanskje like greit å slutte med den, også siden legen foreslo det. Kumelk har vel i utgangspunktet litt for mye kalsium, men jeg satser heller på ost osv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Etter hva jeg husker å ha hørt, så må man spise noen gode kilo med brokkoli eller gulost for å oppnå samme kalcium-mengde som i melka- ikke lett med andre ord, men hør med legen din du. Sikkert mer peil han enn oss synserne her inne;)
bønni Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Jeg har melkefri kost til min gutt. Det er pga allergi, så han får ikke ost eller noe melkemat. Vi har vært på kurs med ernæringsfysiolog på ullevål og fått vite at det daglige behovet for kalsium er 600 mg for barn mellom ett og fem år. Ost er en god kalsiumkilde, både gul og brun sådan. Noen grønnsaker også, men da må man spise mye av dem ja :-) Det er visst vanlig å anbefale kalsiumtilskudd til barn på melkefri diett. Jeg bruker ikke det - men pjokken får et par flasker mme i løpet av dagen (2-4 dl). I tillegg bruker jeg kalsiumberiket havredrikk i stedenfor vann når jeg lager grøt. Han får det som drikke innimellom også, gjerne til brødmåltider. Ellers kan man bruke kalsiumberiket risdrikk. Smaker søtt og godt. Både ris- og havremelk kan brukes i matlaging dersom man vil unngå melk der og. Men det er vel først og fremst drikkemelken som er problematisk hvis det er slimdannelse det dreier seg om. Ellers skal man passe på at det er proteiner og fett nok i kostholdet til småtten når man kutter ut melk. Og vi fikk anbefalt å gi 2,5 ml multivitaminmikstur, særlig pga b-vitamin som forsvant når melka ble kuttet ut. Nå høres jeg ut som den kostholdsfanatikeren her ;-) Fikk bare lyst til å bringe videre det jeg fikk av info. Det som var hovedpoenget var vel at havre- og risdrikk kan være fine kalsiumkilder. I tillegg til ost og yoghurt. Håper gutten din blir fin i luftveiene igjen fort!
husmus &2 Skrevet 19. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. november 2009 Du, dette var nyttig info, jeg skal teste ut ris eller havremelk og se om det gir han like mye slim. God info!
Makko med to små gutter Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 bønni, må bare si jeg er missunlig at dere fikk kurs! -Vi har bare fått beskjed om å kutte ut melk, og teste det ut igjen om et årstid. "bare pass på at han får i seg nok kalk".
bønni Skrevet 20. november 2009 #12 Skrevet 20. november 2009 Du bor ikke i Oslo, Makko? Ja, jeg er veldig glad for kurs - og for at jeg var så insisterende på at jeg fikk time hos spesialist. Fastegene og helsestasjonen er ikke alltid særlig kunnskapsrike og hjelpsomme når det kommer til melkallergi. På Ullevål har de god kompetanse og mye fokus på plager som skyldes melk. Og gode rutiner - vi har blitt innkalt til ny kontroll nå i høst, et halvt år etter vi var der første gang. Jeg trodde vi skulle vente et år på ny konsultasjon, men nå føler jeg meg utmerket i varetatt. Dette var en avsporing av trådstartes tema, måtte bare kommentere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå