Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Står nå ved ett veivalg. Fast jobb eller selvstendig næringsdrivende. Selvstendig næringsdrivende: Spennende jobb, styre arbeidsoppgaver og tid selv, mulighet til å tjene masse penger, men ingen rettigheter (dagpenger, sykepenger osv) hvis det ikke går. Mulighet til å jobbe masse hjemmefra, men må også ha utgifter til kontorer, regnskapsfører osv Fast jobb: Faglig utvikling, ikke mest spennende jobb, men får brukt mye av meg selv. Fast lønn (ca 400 000+/-), men langt lavere om jeg gjør det bra som selvstendig og langt høyere om jeg ikke får det til selvstendig. 25 min reisevei hjemmefra og fast arbeidstid som ikke kan styres selv. Sikre rettigheter. Har to små bhg barn, mann (med fast jobb, inntekt på 440 000) og hus + studielån. Hva hadde dere valgt og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Når du er avhengig av en viss inntekt, så hvorfor ikke ta litt av begge deler? Jobbe f eks 50% fast, og drive ditt eget ved siden av? Og husk at en kan kjøpe seg noen retter hos NAV. Har du forresten hørt om NUF? Dette er det samme som AS, men uten EK.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Jeg er selvstendig, og synes det haqr både fordeler og ulemper. Masse jobbing, men godd lønn, enormt stort ansvar ( har ansatt) Og hele tiden usikkerhet fra år til år!! Jeg skilte meg nettopp og starta As, så nå har jeg rettigheter. Det er en trygghet, får også ta husleie av As et.. Men du kan starte nøff, koster 2990 å starte, og 1990 ca i året etter det. Du slipper arbeidsgiveravgift på¨deg selv, men har rettigheter på lik linje med As har jeg forstått, eneste ulempen er at regnskapet må leveres på engelsk og i utlandet, og banken tar ikke de med nøff så seriøse om de søker om lån osv på nøffet. Anbefaler deg å vurdere nøye, det er masse jobbing, og husk din mann skal takle det også!! Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Har hørt enkelte negative ting rundt NUF, ikke helt stuerent? Husker ikke helt, husker bare at jeg ble anbefalt å styre unna. AS er for dyrt. Forsikringer via NAV kan kjøpes, men må ha en viss inntekt før det er ett poeng. Jeg kan ikke jobbe 50% innen min bransje. Det må bli enten 100% fast eller 100% selvstendig stilling, desverre. Skulle ønske jeg kunne gå for løsningen din der. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Takk. Det er ett vanskelig valg. Jeg liker tanken på friheten, samtidig som jeg vet det er mye jobbing og usikkerhet, samtidig igjen mulighet for økt lønn... Vet fader ikke hva jeg gjør. Sitter her med begge muligheter. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Jeg hadde valgt fast jobb akkurat nå. Med to små barn og gjeld så ville jeg valgt det tryggeste alternativet. Da kan du jo også bygge deg opp en viss rett til dagpenger (inntekt de siste tre år etc.) før du evt. blir selvstendig næringsdrivende om en stund.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Jeg har hatt fast jobb i mange år. Regelen om rett til dagpenger/sykepenger (inntekt de tre siste år etc) gjelder ikke når man selv sier fra seg fast jobb og starter selvstendig. Da starter jeg på 0. Kjenner på det du sier 22:54, trygge alternativ er kort sagt det tryggeste, men så var det denne drømmen da...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Ja, den som intet våger intet vinner!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Ja, det var det da..... men hva om man taper? Hi
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Hva er risikoen i din bransje HI? Jeg ville vurdert ut fra det. I min bransje er det liten risiko, det er godt å ha den "sikkerheten", hvis man kan kalle det det.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Risikoen er der, den følger arbeidskraften/arbeidsbehovet på generell basis. Dette kan gå veldig bra, passelig greit eller helt forferdelig. Vet ikke. Sukk, må ta bestemmelse snart. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Ville valgt fast jobb. Slet meg helt ut da jeg var selvstendig...
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Det er alltid en risiko, man må selv vurdere hvor stor den er før man velger om man vil satse eller ikke. Kommer du til å ha ansatte? Har du råd til å ha ansatte i dårlige tider? Har du kapasitet til å jobbe mye selv? Hva skjer med firmaet dersom du blir syk over lengre tid? Du kan kjøpe forsikring hos NAV, da får du rettigheter ved sykdom osv. Jeg har satset og har tjent mye mer en jeg ville gjort hvis jeg hadde fast jobb. Men du må huske på at du må tjene minst 200 000 mer pr år for å få utbetalt det samme som det du fikk som arbeidstaker for å kompensere for ekstra skatt, feriepenger, sykepenger osv.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 dum&deiLig. Er det så mye som 200 000 mer for å kompensere? Huff Jeg vil nok få en fastlønn i fastjobb på mellom 400-450 000. Så må jeg da plusse på 200 000 + kontorleie 72000 + programleie/annonser/internett og div på ca 36000. Jeg må da komme opp i en årsinntekt på 758 000 for å tilsvare en fastinntekt på 450 000. Nå kan man jo avskrive noe for å redusere skatt på inntekt, så si 700 000 i inntekt? Kan dette ca stemme? Jeg skal ikke ha ansatte. Jeg har stor arbeidskapasitet, men er samtidig i en småbarnsfase. Skal ikke ha flere barn. Blir jeg syk over lengre tid er ikke firmaet mitt i drift. Hi
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 Jobber som regnskapsfører, og grunnen til at NUF ikke er spes populære hos banker, samarbeidspartnere og hos oss, er at EK krav til AS er 100 000 ikke skal være avskrekkende for de somer seriøse..Om man ikke greir og låne opp 100 000, eller skrape sammen 100 000 så har man i utgangspunktet meget lav kredabilitet uten at man har gjort noe...Alle greier å stable 100 000 på bena, og om man starter for seg selv så er ikke 100 000 i startkapital særlig mye..Man må regne med en del investeringer i form av kontorutstyr, innkjøp av varelager om man driver salg, samt ha en kontantbeholdning til å dekke opp fortløpende utgifter som er naturlig å ha FØR inntektene "strømmer inn": Det er DET EK er beregnet brukt på..Man må ikke ha 100 000 på konto..Men i verdier på kontor, varelager og i banken må man sitte med til sammen 100 000. Ja, det er krav til revisor når man har AS..Det koster ca 10 000 i året, avhengig av størrelsen..Regnskapsfører bør man ha om man starter som selvstendig næringsdrivende eller NUF også,- det er mange lover og regler og forholde seg til, og det tar TID og oppfylle disse om man skal gjøre alt selv, og det blir DYRT om man gjør feil og ikke kan dokumenterer og bevise kvalitetssikring på alt fra bilagshåndtering, til offentlige frister og innleveringer. SÅ argument om å spare revisorkostnader ved å oprette NUF er ikke holdbart..Det skal lksom ikke stå på 10 000 om man går overskudd eller ikke....I såfall er ikke bedriften liv laga uansett.... Jeg vil ikke starte for meg selv for alt i verden, for jeg har alt for god kjennskap til hva som kreves for å få det til å gå bra, og hvor fort det går feil vei..Det er en uforutsigbarhet jeg ikke er villig til å leve med,- men heldigvis erikke alle som meg..Da hadde jeg ikke hatt jobb jo ) Såfremt ikke forretningsideen i seg selv er så unik så kreves det MASSE jobb og opparbeide seg et marked når man driver som selvstendig...Det er dette som er tidkrevnde og som gjør at man går over styr mtp at mange utgifter er faste og kommer fortløpende, selv om inntektene ikke kommer. Er man innstilt på mye jobb og et år eller to med tap/lite overskudd så stiller man mye sterkere..Fleksibilitet i fohold til arbeidstid er også viktig, og ikke minst kontroll på papirene sine. Man fører ikke regnskapet selv uten at man KAN det....All verdens "gjør-dt-selv" regnskapsprogram kan ikke lære deg de lover og regler som gjelder for god regnskapsrførerskikk,- og man står på bar bakke om man gjør feil om man ikke kan BEVISE at man gjorde det i beste mening...Det er tapt sak nesten okke som... Jeg vet ikke hva du skal jobbe med, men å starte en suksessrik bedrift er vanskelig i oppstarten.Man kan ikke gå ut fra at siden alle andre tjenrer så og så mye, så er det normen..Det gå ikke bare på at maner flink til man gjør, man må ikke bare kunne selge det man selger, man må også selge seg selv og sin forretningside.....Og det er DET som er vanskelig. Men igjen, de somgjør det bra som selvstendig næringsdrivende tjenre bedre enn de fleste ansatte. Det skal de ha. Og det finnes forsikringsordninger du da kan gå inn på som sikrer deg samme rettigheter som enhver ansatt i forhold til sykdom, pensjonisttilværelse osv. Men du må ikke anta at man vil tjene like mye som naboen som driver med det samme, eller at man kan bestemme arbeidstid selv...Man må jobbe når kundene vil man skal jobbe og man kan ikke regne timelønn på overskudd delt på timer arbeid lagt ned....Særlig ikke i en oppstartsfase. Men man slipper at andre maser på en, at andre er avhengige at du gjør jobben din til visse frister, alt du gjør går bare ut o ver deg selv og din egen inntekt...Noe som kanvære befriende for mange.. Lykke til med valget ) Kan man spørre hva du skal drive med?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Tusen takk for langt og godt svar regnskapsfører. Jeg har allerede startet opp og jobbet snart ett års tid, men dette har jeg gjort i kombinasjon med fast jobb. Jeg må nå ta en 100% avgjørelse på hva jeg skal satse på. Jeg er enig med deg vedrørende behovet for regnskapsfører og skaffet meg det fra dag 1. Jeg jobber med mennesker. HR og ut mot bedrifter/konsulentbransjen, så varelager blir ikke noe kostnad. Jeg ser oppdragsmengden min øker, men samtidig vet jeg den er sårbar for nedgangstider. Jeg er voksen og har lang fartstid som leder/mellomleder selv og har mange bedriftskontakter. Jeg har veldig lyst til å satse fullt, men samtidig kjenner jeg den kloa inni meg som advarer meg mot å gå for det utrygge. Stemmer din erfaring med det som ble sakt over her, at man måtte tjene inn ca 200 000 mer for å kompensere mer skatt, sykepenger, forsikringer osv som man får ved å være fast ansatt? Hi
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 Som selvstendig nærdrivende før jeg fikk barn, må jeg bare si at jeg er glad jeg ikke er det nå når jeg har små barn. Mye mer jobbing, en ting er jo om du f.eks er forkjøla og borte fra jobb en periode. Men hva om du skader deg? Har du råd til å være borte fra jobb i 6 uker? Du må jo forsikre deg, men den er dyr når du velger betalt fra 1. dag. Tror sannelig jeg hadde ventet til barna var på skolen. Men det er meg da, du spurte jo hva vi hadde valgt.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #18 Skrevet 17. november 2009 Jeg har prøvd å være selvstendig næringsdrivende, og det gjør jeg aldri igjen! Men du ser ut til å ha god oversikt over fordeler og ulemper med å være selvstendig, så du vil nok ta det valget som er riktig for DEG. En viktig ting å tenke på er at hvis du skal prøve deg som selvstendig MÅ dere ha såpass mye penger at dere klarer dere selv om du tjener veldig lite/ingen ting en periode + du må tenke nøye gjennom om du har kapisitet til evt mange timer i uka - du må regne med å jobbe mer enn 8-16.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #19 Skrevet 17. november 2009 ... og jeg glemte dette med enkeltmannsforetak vs selvstendig næringsdrivende. Jeg ville aldri drevet EK med hus og barn, for du kan risikere at alt (vel, ikke barna, selvsagt, men huset) går med i det store sluket hvis EK går dårlig. Jeg ville heller spart om til å kunne startet AS, det er mye tryggere!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #20 Skrevet 17. november 2009 Det sies at man må tjene 30-40% mer som selvstendig næringsdrivende enn som ansatt for at det skal lønne seg, mtp rettigheter rundt sykdom, graviditet etc etc.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #21 Skrevet 17. november 2009 Nuf er fremdeles ikke stuerent, du vil kanskje ha problemer med å få regnskapsfører eller revisor. Jeg sluttet i en godt betalt jobb for å starte selv. Hadde litt sikkerhet i mannens høyere lønn, og goodwill fra svigers. Jeg har mitt lille firma med 4 ansattte hjemme, leieutgiftene skriver jeg av i sin helhet. Når jeg startet firma, skrev vi hus og bil over på mannen i tilfelle rottefelle, så mister vi ingenting. Nå "får han" 18 000 i husleie av "meg" eller mitt firma hver mnd, som er takst på leiepris her i byen. Å skrive av kontorutgifter ol er jo utgift til inntektservervelse og skrives av i sin helthet. Samme med data, telefon ol. Aviser... Jeg tok dette valget av egoisitkse hensyn, samt mere tid til barna. Brukte to til fire timer p åreisevei hver dag, alt avhengig av hvordan togene gikk og om det var regn eller snø. veldig lite forutsigbart mao. Jeg vet ikke hva DU bør velge, men jeg er glad jeg turde. Har også dekket etterutdanning av dette firmaet mitt som jeg igjen drar nytte av.. Jeg snakket med et regnskapskontor FØR jeg tok valget for å forsikre meg om rettigheter ol. Du kan betale en forsikring til NAV som sikrer deg om du blir syk,,, Det rare er at sykefraværet hos selvstendig næringsdrivende er svært lavt. Arbeidsmoralen er høy, for det er jo DINE penger.. LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #22 Skrevet 17. november 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal tenke og veie for og i mot grundig. Tar gjerne i mot flere innspill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå