Gå til innhold

Måltider 6-7 mnd. Hvordan ser deres dager ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på om gutten vår på 6 1/2 mnd får nok mat.

Dagen vår ser slik ut:

06.00: pupp

08.00: pupp

10.00: nesten 1 porsjon grøt + sviskepurè og vann

12.00: pupp

14.00 ca 2/3 glass middag + vann

16.00: pupp

17.30: nesten 1 porsjon grøt + sviskepure og vann

18.45: pupp

Vanligvis får han også litt fruktpurè ila dagen.

Prøver å venne han til litt brød, men han bare spytter ut og brekker seg. Når det gjelder de faste måltidene, får han så mye som han vil ha. Men vi har litt problemer med å finne middagsmat som han vil ha. Til å begynne med spiste ha nesten alt som var finmoset, men nå brekker han seg av alt mulig.. Faktisk så ille at han kaster opp noen ganger..

Burde jeg gitt han melk til måltidene i stedet for vann?

Kan nevne at han la på seg 700g på 5 uker til 6 mndktr, men han har begynt å ta litt mindre pupp i det siste.. Han er stor (nesten 10 kg) så hadde stor apetitt da han fikk bare pupp.

Fortsetter under...

Skrevet

Synes det ser ut som han spiser veldig bra, jeg!! Gutten min er 8 mnd og vi har også tre fastføde-måltider om dagen i tillegg til 4 flasker mme. Noen perioder spiser han mindre, mens andre perioder har han veldig kjempeappetitt. Viktigste er at han legger på seg normalt. Hvis vi voksne stresser hele tiden for at de får i seg for lite eller for mye kan det ende opp med et usunt forhold til mat hos barna.

Leste her forleden i en bok hvor det ble beskrevet hvor viktig det er at vi ikke presser dem til "bare en skje til". De må jo lære seg å kjenne når de er mette, og hvis vi hele tiden skal proppe på dem enda en skje, så kan det jo føre til utilfredshet.

Siden han drikker mm, så ville jeg gitt vann til måltidene. Høres ut som om du har en stor og fin gutt. Lykke til videre!

Skrevet

syns barnet ditt spiser bra eg =) her er mini sin dag :

09: 1 flaske mme+ grøt

12: Fruktpurre og vann, begynt litt med brød (smuler)

15: 1 flaske mme+ halvt middagsglass

18: 1 flaske mme+ grøt.

får ikke mat på natten lengre... mini er forresten litt over 7 mnd... og er en stor jente på nermere 10 kg :P

Skrevet

Ser ut som gutten din får nok mat, og legger godt på seg.

Min sønn 6mnd og 10kg spiser som følgende:

ca. kl. 09 pupp

ca. kl 12 grøt + pupp

ca kl. 16 middag + frukt + pupp (begynt med vann, så kutter snart ut pupp til middag)

ca kl 18.30 pupp ( om noen uker blir det også kveldsgrøt)

Skrevet

Synes også det høres ut som han får nok mat, vektøkningen er jo også en bra indikasjon på det.

Min lille på 7 mnd er glad i mat og spiser dette:

07.00 pupp

08.30 grøt av 120-140 ml vann+pupp

12.00: frukt+pupp

14.30:3/4 middagsglass, frukt, vann

17.30: grøt(samme mengde som morgen)

18.30 pupp

Om hun vil ha får hun pupp utenom måltidene også, men det er dessverre ikke så ofte lenger. Ammer stort sett en gang på natten fortsatt, noen ganger to.

Skrevet

Mini her er 6 mnd og spiser dette:

Kl.8.00 - 200ml mme

Kl.10.30 - 1 porsjon grøt med vann til

Kl.12.30 - Ca 100ml mme

Kl.15.00 - 1/2 glass middag + ca. 150ml mme

Kl.18.30 - 1 porsjon grøt + nesten 200 ml mme

Tidene varierer og det gjør jo også mengden mat. Alt etter dagens appetitt! :)

Han veier mellom 8,3 og 8,5kg en plass :)

Annonse

Skrevet

Super tråd!! Dette synes jeg er så vanskelig.

Jeg ser mange gir grøt først på andre måltidet. Er det noen grunn til det?

Hos oss er det ca sånn:

Kl 07-08 -først pupp, så grøt

kl 11 -pupp/mme +frukt

kl 14-15 -1/2 middagsglass +vann/pupp (bare for tørsten)

kl 18 -grøt

kl 19 -pupp

Skrevet

Grunnen til at jeg gir grøt først på andre måltidet er pga at han får "frokostflaska" mens vi sitter i senga. Altså bare litt latskap...=)

Med tiden vil jeg gi grøt først på morgenen, så frukt på formiddagen.

Skrevet

Minsten her er 6 mnd, 8 kg får som følger:

(alt er ca tider)

8: Pupp

9.30: Grøt, vann. Gjerne frukt til grøten

13.30: Pupp

14.30: Middag, vann

17.30: Pupp

18.30: Grøt, pupp.Gjerne frukt til grøten.

Pupp en gang om natta, gjerne enten i ettita eller i fem-sekstida - prøver smokk ved første oppvåkning, går noen ganger...

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Tydeligvis spiser han bra nok :-) Ser jo at han ligger omtrent som andre på sin alder.

Er nok bare litt stresset fordi han spiste veldig mye de første mnd og la på seg mye (hentet seg nok inn igjen fordi han var tynn ved fødselen. Ser ut til at jeg kan ha hatt morkakesvikt på slutten). Nå har han begynt å roe seg litt og vektkurven har flatet av litt, noe som sikkert er helt normalt. Jeg er bare ikke vant til det :-) Føler liksom at han må spise veldig bra på dagen siden han nå som regel ikke spiser mellom kl 19 og 06..

Tar gjerne imot flere svar :-)

Skrevet

Synes d ser ut som han spiser bra jeg!

Her er lillegutt 7 mnd og 10,5kg og spiser som følgende;

ca 08.00; Pupp

Ca 09.30; Grøt av 1dl vann+vann å drikke

ca 12.30; Pupp og 1 fruktbeger

ca 15.30; 1 middagsglass + vann (de siste dagene har jeg laget middag selv. Han har da fått 1 liten potet, 1 gulrot og litt brokkoli most m kokevann)

ca 18.30; Pupp og grøt av 1 dl vann.

Har ikke begynt med brød enda, for foreløpig er han veldig fornøyd med måltidene. Har ikke gitt han mat på natta siden han var 3,5mnd gammel.

Skrevet

Var på vei til å spørre om det samme... :)

Problemet mitt med min nesten 7 mnd gamle jente er at ho ikke tar flaske på dagtid. Så sann her en dagene våre.

kl 9 grøt og litt fruktmos

kl 13 1/2 middagsglass (6mnd) og litt fruktmos

kl 16 samme som kl 13

kl 19 grøt og hvis jeg er heldig så får jeg i henne litt mme på senga.

Den siste uka har jeg prøvd å gi henne smokken når ho våkner om natten og det funker noen ganger. Det hender også at ho våkner opptil to ganger om natten for mat, men ho spiser ikke veldig mye da heller...

Virker ut som ho spiser lite og ofte egentlig.

Har prøvd å gi henne brød for å få litt variasjon, men det bare spytter ho ut. Noen forslag til pålegg jeg kan prøve? Jeg har prøvd med leverpostei, smøreost og fruktmos, men det blir spyttet ut like fort uansett...

Ho veide 9 kg på 6 mnd kontrollen så jeg er ikke veldig bekymret for henne sann sett, men jeg synes det er vanskelig for det liksom...

Lurer på om jeg skal prøve å gi henne en flaske med mme på senga før vi står opp, ho har nemlig begynt å våkne tidligere nå...

Eldste min spiste brød fra han var 5-6 mnd og drakk mme fra flaske lenge, så der hadde jeg veldig lite problemer med måltidene.

Skrevet

Jenta mi er snart 6 1/2 mnd:

07.00 200 ml mme

09.00 hel porsjon med grøt

12.00 150 ml mme

15.00 Middagsglass + vann

18.00 hel porsjon grøt + vann

19.00/19.30 200 ml mme

Spiser ikke på natta.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...