Gå til innhold

Gravid og Relenza forebyggende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som har vært hos legen idag og blitt sykmeldt for influensalignende symptomer. Han fortalte legen at jeg er gravid 11+ 5 og lurte på hva vi skulle gjøre. Legen hans anbefalte meg å ta Relenza som forebyggende. Da jeg snakket med legen min i ettermiddag sa hun også at det kunne være lurt å ta det. Så jeg tuslet på apoteket og hentet min dose, men da jeg leste pakningsvedlegget sto det at de ikke anbefalte det til gravide. Var inne på folkehelseinstituttet sine sider og kikket og der sto det at de vanligvis ikke skrev det ut til gravide og ammende, men at det i en pandemisituasjon som dette likevel ble anbefalt. Så her sitter jeg da, med boksen foran meg, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Noen som har tatt dette i svangerskapet? Er så i tvil.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare du som kan avgjøre det, men jeg ville ikke ha gjort det. Har selv vært skikkelig influensasyk i 1 uke nå etter å ha bli smittet av samboeren min. Det har vært en fæl uke, men hadde jeg tatt relenza hadde jeg nok ikke fått ro i meg resten av svangerskapet pga uro om at noe kunne vært galt. Men det er jo faktisk en lege som har anbefalt deg å ta det, så det skal vel litt til at det er veldig farlig. Du må gjøre det som føles riktig for deg!

Skrevet

Datteren min fikk akkurat påvist svineinfl. Jeg hadde henne til legen selvom både jeg og legen tvilte sterkt på at hun hadde det. Var nesten ikke syk i det hele tatt. Men det hadde hun altså. Hun lurte da på hva man burde gjöre med meg, som da var i 6. uke og ringte noen gynekologer, som hadde vært usikre. Hun snakket etterhvert med en veldig flink indremedisiner, som jeg stoler veldig på, og han hadde sat at hadde det vært hans kone som var i 6. uke, hadde han ikke gitt Relenza til henne. Men jeg kunne latså ta det om jeg likevel ville. det viktige var at jeg hadde Tamiflu klart i tilfelle jeg ble syk (noe jeg ikke heller er sikker på om jeg vil ta...).

Dette er selvsagt ditt valg, men jeg hadde ikke tatt det. Det er absolutt ikke lett når de sier forskjellig.

Skrevet

Jeg tok Relenza i 5. og 6. uke. Ble anbefalt det av legen siden han mistenkte svineinfluensaen på datteren min. Samboeren ble syk, men ikke jeg. Angrer ikke i på det. I tillegg støttet både gynekologen det og en akupunktørjordmor jeg går hos.

Skrevet

Jeg og sønnen min har nett hatt svineinlfluensa. Legen min ba meg ta tamiflu. Jeg hadde ikke veldig lyst men jeg gjorde det alikavel og ble fort frisk igjen!Det hjalp virkelig. Skjønner bekymringen din men hva om du blir syk og får lungebetennelse og nyresvikt og aborterer av den grunn? er jo egentlig ikke "trygt" noen av alternativene. Men du må nesten bare bestemme deg for en av delene. Vet at det ikke er enkelt:/..

Skrevet

Jeg fikk Relenza forebyggende siden samboeren satt krisebarnevakt for søsterens barn...med svineinfluensa.

Jeg er ferdig med "kuren" og fortsatt gravid.

Jeg blir dausjuk ved influensa, så har jeg ny jobb, med mye fravær, så jeg hadde egentlig ikke mange valg...følte jeg...

Jeg tror det viktigste er at du gjør det du må for å ikke stresse. Stress gjør deg mer mottakelig og for sykdom samt kan skade den lille.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ta relenza forebyggende om noen i familien skulle bli syke. I prinsippet er jo omtrent alle medisiner som finnes frarådet for gravide om ikke risikoen ved sykdommen veier tyngre enn usikkerhet rundt medisinen el noe sånt . Og jeg fikk beskjed at risikoen rundt svine infl er så store for gravide, at den er større enn risikoen rundt medisiner.

Skrevet

Min mann og sønn fikk påvist svineinfluensa. Jeg fikk av legen min relenza med hjem, men ble anbefalt å ikke ta den... Han villet ikke gitt dem til sin gravide kone. Men valget er opp til meg. Jeg valgte å ikke ta dem. Jeg ble heller ikke smittet av mine to kjære, så er lykkelig for ikke å ha startet på pillene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...