Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så ble jeg ikke gravid denne gangen heller. Fikk mensen i dag allerede. Ble veldig lei meg og motløs. Dette er mitt 7. forsøk, 2 IVF og 5 inseminasjoner.

Ser ut som jeg er blant de som trenger litt tid her inne. Det er ikke alle som lykkes på få forsøk, det har nok en del med alderen å gjøre. Tenker at det er viktig å skrive dette også; de som har stått fram i blader og aviser med donorbarn har lyktes etter få forsøk (i alle aldre). Det unner jeg dem/dere virkelig - men alle disse historiene kan også gi prøvere en forestilling om at man kommer til og lykkes raskt, og hvis man ikke gjør det, er det næmest mot normalen. Det er det ikke. Alderen gjør selvfølelig sitt til at det tar lengre tid å bli gravid, men jeg tror ikke jeg er alene om å forvente at en skal lykkes relativt raskt her inne.

Jeg kommer til å ta vente et par måneder før neste forsøk. Foreløbig er regnestykket på ca 150 000 kroner. Det er verdt det til sist -det er jeg helt sikker på. Men lommeboka - og jeg må ha en liten pause nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140991303-ble-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leit å høre sofia 40

Skjønner godt at du er kjempeskuffet. Jeg var fra starten av da jeg var 39 år da jeg begynte, at dette kom til å ta tid pga alder (jeg så statistikken til stork). Jeg har 9 inseminasjoner bak meg, 2 SA og lyktes på 1. IVF forsøk tilslutt. SAène viste jo at jeg var fruktbar, men det tok så langt tid med inseminering pga en velfungerende eggeleder. Nå er jeg 42 år og har lyktes tilslutt. Det har kostet utrolig mye ja, både psykisk og fysisk. Men, så lenge jeg hadde HÅP og støtte fra omgivelsen ville jeg prøve :-)

La skuffelsen synke inn og bearbeid det. Snart er du kanskje ved godt mot igjen. Det er godt å ta pause, jeg personlig tok flere mnds pause mellom siste inseminasjon og IVF forsøket. Dette pga jeg tok pergotime par ganger på slutten, var redd for at den påvirket FSH nivået mitt (fikk forhøyet FSH etter kurene) og ville stabilisere kroppen min før jeg begynte med ny hormonkur. Tok akupunktur jevnlig i mellomtiden. Jeg tok også vitex agnus i håp om å øke fruktbarheten. Jeg tok lån på IVF forsøket som ble foretatt i februar og de ble nedbetalt ved hjelp av skatte -og feriepengene.

Jeg har bla vært inne på assistert befruktning, der er det mange som har slitt i flere år. Så det er ikke "bare bare" som du skriver.

Trøsteklem sendes

Huff.. så leit... men jeg må si jeg er meget imponert over deg! jeg er jo da en av disse du nevner, brukte ikke mer enn 2 forsøk... men jeg var altså så mentalt utslitt at jeg tror ikke jeg hadde holdt ut lenge... Så all honør til deg... Livet føles urettferdig, men det løser seg nok helt sikkert for deg oxo... Masse lykke til videre... Dette sitatet fant jeg på nettet en gang... synes det er så godt sagt, å virkelig beskriver åssen man føler seg...

«Min infertilitet er et slag mot min selvoppfattelse, en krenkelse av mitt privatliv, et angrep på min seksualitet, en siste prøve på min evne til å klare meg. En fornærmelse mot mitt bilde av rettferdighet og en smertefull påminnelse om at ingenting kan taes for gitt. Min infertilitet er også et brudd på kontinuiteten i mitt liv - og det er framfor alt - et sår på min kropp, min psyke og min sjel».

Tusen takk skal dere ha!

Satser - jeg skjønner det har vært en lang vei for deg, og det er veldig inspirerende å se at du faktisk snart har babyen hos deg. Jeg ønsker deg masse lykke til med fødselen -du må holde oss oppdatert! Hva er Vitex Agnus for noe ? Har ikke hørt om det, hvor kan det kjøpes? Har tenkt på dette med akupunktur- hvor ofte tok du det før IVF?

Jeg unner alle å bli gravide og lykkes, uansett tidsperspektiv. Min tanke var bare å skrive noe om at særlig når en ikke er helt ung lenger, så er det normalt at det kan ta tid å bli gravid - for noen. Jeg var nok for optimistisk for min egen del når det gjaldt tidsperspektivet.

Maxilykke - du var en av de heldige, og noen er blant dem også; det er flott å høre at andre lykkes, det gir håp. Og ja- det er en svært krevende mental prosess dette her. Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake!

Huff og Huff. Dette var triste greier, Sofia 40. Og du som fikk satt inn 2 flotte egg - Skjønner at skuffelsen må være enorm.

Jeg er jo litt i samme båt som deg (2 mislykkede IVF+ noen negative inseminasjoner) og skjønner veldig godt fortvilelsen over at det ser ut til å ta litt tid. Tid er jo noe man egentlig ikke har så mye av heller. Tror man må ha litt flaks også for å lykkes når man ikke lenger er noen ungfole. Og dessverre er det en del av oss som må igjennom mange forsøk for å lykkesl. Selv har jeg ikke en gang turt å regne på hvor mye penger jeg har brukt på forsøkene. Lukker bare øynene, drar kortet og håper det går bra:)

Vi får hjelpe hverandre med å holde motet oppe så kommer vi nok i mål til slutt vi også:)

Nei så trist, Sofia40! Skjønner godt at det er tungt. Synes selv det blir tyngre å takle for hvert negative forsøk. Har bare vært til inseminasjon 3 ganger i denne omg. men 5 til sammen(6 turer). Kunne spart meg for mye penger og frustrasjoner de tre første turene hvis bare stoffskiftespesialisten hadde kunnet litt om stoffskifte! Har også en stor muskelknute gjennom hele livmora, og det kan være den som gjør at jeg ikke blir gravid. Det hadde vært så mye lettere hvis noen hadde sagt med sikkerhet at jeg ikke kan bli gravid pga den, for da hadde man spart seg for mange bekymringer. Selv om den beskjeden hadde vært vanskelig å takle.

Skal nå prøve en gang til om ca 2 uker og håper på positivt resultat denne gang:-)

Ta deg en pause, men ikke vent for lenge. Jeg fikk beskjed fra gynekologen min at jeg ikke måtte vente. Hun sier det er på eggene og eggstokkene det først vises at man begynner å bli gamle!

Annonse

Så leit å høre Sofia. Hadde håpet at det skulle gå bra med deg i dette forsøket. Selv skulle jeg vært i gang med IVF, men ting tar tid. Har nettopp operert bort en muskelknute/polypp i livmor og håper jeg ikke må vente for lenge med oppstart.

Skjønner godt at du blir motløs og trist etter en ny nedtur. Det er vanskelig å holde motet og viljen oppe når man møter så mye motgang. Hadde man med sikkerhet visst at man til slutt ville klare å bli gravid, kunne man tålt mye...

Sender deg gode tanker og håper du etterhvert får lyst og overskudd til å prøve igjen. Leser jo fantastiske historeier om graviditeter etter 10 IVF forsøk. Jeg tror du med dagen teknologi har gode sjanser for å lykkes, det tar bare litt ekstra tid...

Hei sofia 40

Det er tøft prosess man gjennomgår med gyn.time, reiseplanlegging, reising, inseminasjon/IVF, hjemreise og ikke minst økonomi. Berg og dalbane opplevelser.

Vitex agnus er en helsekostpreperat som jeg har kjøpt gjennom:

http://www.helseriet.dk/shop/vitex-agnus-castus-861p.html

Du kan søke på nettet om dette. Siden jeg hadde prøvd så lenge ville jeg prøve noe alternativt ved siden av. Synes jeg husker at jeg tok den fram til innsettinga.

Jeg tok akupunktur først en gang i uka, så annenhver uke - det er noe akupunktøren må vurdere. Hun så på tungen min, sjekket pulsen og stilte spm. Jeg hadde også to behandlinger før uttaket. Og en gang etter innsettingen på Nordica. På meg virket det som akupunkturen ga meg tykkere slimhinne (ut i fra målingene som ble gjort hos gynokologen. Jeg hadde i over halv år gj.snitt 7 mm på dag 10, men etterat jeg begynte med akupunktur halvt år senere økte den til 10 mm gj.snittlig på samme syklusdag). Noen opplever at akupunktur ikke hjelper dem og andre opplever det motsatte. Så man må nok prøve seg fram.

Jeg var realistisk ift min alder, men samtidig var jeg også optimist tiltross for del nedturer. Det var håpet som har holdt meg oppe. Dessuten sa Lindenberg at jeg hadde gode sjanser ut i fra hormonprøvene, det hjalp veldig!

Det føles veldig rart at jeg skal bli mamma hvert øyeblikk. Gleder meg veldig til å hilse på vesla som romserer i magen min :-) Håper at du også får oppleve det en dag :-)

Fortell gjerne hvordan det går med deg her inne, vi vil jo så gjerne heie på deg. . .

Dette var veldig leit, Sofia 40. Jeg skjønner utrolig godt at dette må være en enorm nedtur. Livet er så jævl... urettferdig noen ganger.

Jeg tror heller ikke sju forsøk er så uvanlig, snittet for ins. er vel seks ganger for damer i vår alder om jeg ikke husker feil? Hva snittet på IVF i vår alder er vet jeg ikke. Så om du ser i alle fall ins.forsøkene dine for seg selv er du ikke uvanlig for alderen i det hele tatt. Det at du ikke har blitt gravid trenger ikke bety noe annet enn at du rett og slett ikke har hatt flaksen på din side - så langt.

Jeg hadde seks mislykkede ins. før vi begynte å snakke IVF og det var jeg som tok det opp første gang. Virket ikke som om legen var særlig bekymret, selv om han holdt med meg i at tiden var moden for IVF.

Håper du klarer å bruke pausen til å puste ut, Sofia!

Stor klem

Kjære Sofia!

Det var virkelig synd at det ikke ble fulltreffer denne gang! En gang går det, så du må bare fortsette og ikke noen gang gi opp!

Ja, det har nok noe med alder å gjøre, det tar statistisk lengre tid da. Normalt etter 35 dropper fertiliteten fra 50% til bare 15%. Og det er på naturmetoden. For oss, blir sjansen enda mindre fordi cellene har vært nedfrosset. Du vet sikkert dette, men det viser at det er normalt statistisk. Så da er det bare å prøve flere ganger, for statistisk vil det skje til slutt:-)!! Det virker nok som flere ganger for oss som må dra helt til Danmark, og betale masse...enn dem som på naturmåten prøver, men de har nok mange prøvd mange mange ganger før dem lyktes dem og, særlig ved høy alder.

Det er vanskelig å si så mye vettugt, men jeg vet hvordan det er når man opplever urettferdigheten i verden, fryktelig trist og vanskelig.

Hold fast ved håpet, og fortsett å prøve!!!! Masse lykke til!

Mange klemmer babyplaner

Annonse

Kjære, kjære Sofia

Jeg må bare si jeg beundrer din utholdenhet, det er som du sier, i media får vi alle solskinns historier men i virkeligheten er det ofte en helt annen historie.

Jeg beudrer at du klarer å gå forsøk etter forsøk, selv om du har tankene i bakhodet om det skal det gå denne gangen???? I min nære familie opplevde vi at ei som skulle ha prøverørsbarn (begynnelsen av 90-tallet) at hun ble overstimulert av all hormonbehandlingen hun fikk, hun har fått enorme bryster og kom i alt for tidlig overgangs alder.

Så at du tar en pause forstår jeg så utrolig godt, dette tærer på både psyken og ikke minst økonomien din.

Håper det slår til neste du gang du kommer tilbake.

Gode klemmer fra meg

Takk for støtten alle sammen. Det har vært to tunge dager, med mye tårer. Jeg kommer ikke til å gi meg, og prøver igjen i midten av januar tenker jeg nå. Vil også jobbe med psyken, forberede meg på at det kan bli flere runder. Ta kontakt med akupunktør, men først hvile litt. Det er inspirerende at så mange her inne blir gravide og får flotte barn. Jeg vil fortsette å gi meg selv muligheten til å prøve å bli mor.

Hei Sofia.

Så dumt og trist at det ikke gikk denne gangen. Så urettferdig at noen skal måtte bruke så lang tid - det føles ihvertfall veldig urettferdig.

Men husk det er mange som lykkes - selv med solskinnhistoriene der noen lykkes på 1-2 første forsøk. Men tross alt så lykkes også veldig mange av dem som prøver NOK ganger og ikke gir opp. Prosentsjansen vi forespeiles sier egentlig bare at vi må prøve flere ganger enn andre.

Jeg har hatt 7 forsøk selv og får høre at eggene er så gode - på tross av alder - så CFC mener jeg bare skal fortsette å prøve. Så nå begynner jeg snart på 8 IVF forsøk, med Medrol og børnemagnyl.

Leste nylig om en som var blitt gravid etter 11 forsøk.......så mulighetene er der :-)

Synes det høres lurt ut å ta en kort pause - selv om klokken tikker - for hodet, reaksjoner og følelsene må også ivaretas.

En god klem til deg med masse tro og håp :-)

Kjære Sofia!

Jeg ønsker bare å gi deg min fulle støtte og forståelse!Det er utrolig tøft det vi går igjennom, og det er knalltøft at du orker en omgang til. Jeg har stor tro på at det går til slutt- det er mer et personlig spørsmål hvor lenge man orker- og har råd til å holde på.

Jeg beundrer deg som orker ennå en gang!

For meg lyktes det på første IVf, etter 5 inseminasjoner. Enn så lenge............er bare i uke 6, så alt kan skje.

jeg ønsker deg masse lykke til!

Hei Sofia

Det var leit å høre at det ikke gikk denne gangen heller. Det kan nok ta sin tid som du og andre skriver her. Det er godt å lese ditt siste innlegg der du ser ut til å være med bedre mot. Jeg fikk mine første egg innsatt i går og er selvfølgelig veldig spent. Jeg ser også at dette har tatt lengre tid enn jeg håpet. Jeg er også 40, og angrer nå at jeg ikke startet for et par år siden. Men, det er ikke noe å gjøre med nå!

Til dere som vurderer inseminering; det er ikke noe å vente på..

Da regner jeg met at du er på banen igjen i januar, Sofia:)

Takk igjen for alle gode støttende innlegg! I løpet av uken har jeg følt meg stadig bedre, og kjenner at håpet har kommet tilbake, og at jeg begynner å se fram til neste forsøk.

Lykke til dere som nå enten er gravide, venter på svaret eller snart skal i gang med neste forsøk. Vi får bare stå på - og nyte livet innimellom:-)

• 2 uker senere...

Hei

godt å høre om andre som heller ikke har lykkes og eller har prøvd mange forsøk før det endelig sitter. Innimellom trur jeg det bare er meg som prøver igjen og igjen.

Jeg har 9 insemninasjoner, en av de endte med gravdiditet, men endte med SA i 11 uke, 3 mislykkede ivf og er nå i gang med mitt 4. ivf forsøk. Hadde det ikke vært for den ene graviditeten som endte med SA hadd jeg vel aldri orka å holde på så lenge. Jeg merker jeg begynner å bli sliten og blakk!!!!!!

Ønsker alle dere som sliter masse lykke til, og håper virkelig det også for oss vil lykkes en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...