Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Jeg fikk en prematur i uke 28, er nå snart 2 uker etter termin og har vært hjemme en stund. Vi fikk til ammingen på et vis med spesialpute for premature + tvillingstilling og brystskjold. Nå synes jeg det er mer plunder enn kos å amme, og håper på å kunne klare oss uten hjelpemidler snart. Jeg har såvidt begynt å legge henne til uten puta, og da i den klassiske vuggestillingen. Hun er over 3 kg, så hun er heldigvis ikke så bitteliten lengre. Men vi sliter med å avvenne fra brystskjoldet, jeg har gjort alt som blir foreslått; sprute melk inn i munnen, forme brystknoppen så hun får tak, klippe av litt og litt av skjoldet etc. men hun blir bare sinna om vi prøver uten skjold og det virker ikke som om hun skjønner at brystknoppen (som jo er ganske mye mindre enn skjoldet) er noe man man få tak i. Hun har også blitt så stor at hun fekter vekk det dumme skjoldet hele tiden, og jeg blir så frustrert. Nå har kveldene blitt så slitsomme fordi hun ikke får i seg nok, hun er nok sliten etter dagen og bruker over 2 timer på et måltid med pauser, og da er det jo rett rundt hjørnet før det er på'n igjen. Når vi endelig kommer oss i seng er vi begge utslitte. Er det noen som har noen smarte tips til avvenning av skjoldet som jeg ikke har prøvd? Hva skal til for å få henne til å forstå at hun kan klare seg uten den store plastikksaken? Jeg begynner å bli sliten og lei, og amming er rett og slett ikke så koselig som jeg trodde det skulle være. Lurer på å begynne med tillegg på kvelden så hun har litt mer å gå på. Takk for tips!
lille sprelle Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Brukte ikke skjold selv, men måtte avvenne flaske. Det gjorde vi med kopp for å få til det og det går jo mye langsommere enn pupp! bare et forslag - har jo ikke erfaring på det du spør om. En liten ting til: Det er verdt det! Det var en lykkedag den dagen man slapp å ha med flasker og styr når man skulle på en liten ekspedisjon ut av huset. lykke til!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Heisann :-) Først vil jeg si at jeg tror det kan være lurt for dere begge å bytte ut et par av måltidene med flaske, iallefall på natten. Du trenger jo søvn kjære deg, og når du gå i manko på det så blir det bare en ond sirkel. Jeg vet jo hvor sta du kan være, men søvn trenger alle, både du og lillemor :-) Ellers så kom jeg over to stykker hos ammehjelpen som kan dette med amming av premature: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=12&show=7&sel=5 Kanskje en av de har tips og råd til deg? Ellers så surfer jeg videre jeg vet du, og hyler ut om jeg kommer over noe som kan være til hjelp for deg. Stooor klem til deg!
kyllerylle Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 nu er det længe siden du skrev så du har sikkert fundet en løsning, men vil alligevel komme med mine råd: har selv brugt brystskjold på min datter som blev født 5 uger for tidligt. Hun holdt op med at bruge brystskjold ca 8 uger efter fødsel da hun var stærk nok i munden til det og da jeg havde fået brystvorten frem. Det hjalp ikke med at klippe skjoldet osv, men bare at træne og træne før jeg lagde skjoldet på eller bagefter når hun ikke var desperat sulten. med hensyn til amning om natten sadeejg også gerne en to-tre timer hver gang og ja kan kun sige - det gik over og var kun en periode. Vil advare mod at bruge flaske da det kan resultere i ammeforvirring så hun slet ikke vil tage bryst. håber du allerede har fået det til - ellers gør du det snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå