Gå til innhold

Noen som opplevde hasteKS under forrige fødsel?

Anbefalte innlegg

Dere som opplevde hastekeisersnitt under forrige fødsel, skal dere prøve igjen med vaginal fødsel denne gangen, eller vil dere gå for planlagt keisersnitt?

Fødselen min med Ferdinand endte dramatisk med keisersnitt, dels på grunn av slurv og rutinesvikt fra sykehuset.

Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker og i villrede for om jeg vil gjennomgå det en gang til, samtidig som jeg sårt ønsker å føde "vanlig".

Hva har dere tenkt?

Fortsetter under...

Hei :) Jeg skrev akkurat et innlegg her inne om min forrige fødsel som endte i hasteks. Jeg har store planer om å prøve igjen på vaginal fødsel. Jeg har fått ordnet meg en time hos jm for samtale for å gå igjennom forrige fødsel og for å legge opp en fødeplan for denne. Det er veldig viktig, både for deg og for sykehuset at dårlige opplevelser kan snus til noe positivt. Så jeg vil virkelig anbefale deg å få til en jm-samtale på sykehuset. Prøv gjerne å få en jm som var til stede på et tidspunkt under fødselen din! Det har jeg fått til og det var en selvfølge for legen at jeg skulle få det :) Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre :)

Ble hastesnitt med førstemann. Lå i 17 timer med sterke og intense rier og han ville ikke ut. Satt sannsynligvis fast. Hjertelyden ble plutselig svak og ble rushet inn til hastesnitt. Tok få minutter så var han ute. Fikk pga dette komplikasjoner i form av infeksjon i livmoren og lå 11 dager på sykehuset og gikk på sterke medisiner. Var ikke i stand til å ta meg av ungen eller meg selv. Var såpass dramatisk for meg at jeg ønsket planlagt ks med nestemann, noe jeg fikk innvilget.

Ble litt dramatikk der også ettersom jeg hadde fått dato for planlagt ks, men så gikk plutselig vannet 15 dager før termin og siden hun var i seteleie ble det ks, men mye mer behagelig opplevelse denne gangen. De tok seg god tid under operasjonen (første gang tok det kun 5 minutter) og jeg var våken (med spinalbedøvelse) og fikk holde jenta vår med en gang hun kom ut av magen :) Var også såpass sprek at jeg var oppe og gikk samme dag som operasjonen + at jeg ikke hadde noen som helst komplikasjoner. Reiste hjem fra sykehuset etter 4 dager uten å bruke smertestillende.

Nå venter vi nr. 3 og skal ha planlagt ks denne gangen også. Får store barn (nesten 4,5 kg) og har smalt bekken, og da synes jeg planlagt ks er tryggest.

Jeg hadde også HK sist jeg fødte i juni i år. Gutten min kom veldig tidlig i uke 24+5 og klarte seg i nesten 5 uker :(. De måtte skjære et T snitt i livmor hos meg, så jeg har ikke noe valg denne gangen. Må ta keisersnitt igjen.. Men bare jeg får meg meg barnet mitt hjem denne gangen spiller det ingen rolle. Men vil for all del ikke oppleve et HK en gang til om jeg slipper det ...

hei!

jeg hadde haste ks med min første, kom inn med 40 i feber og 8 cm åpning, de var redde for både meg og barnet pga stretokopp.så da ble det haste ks.

fikk ei jente til halvannet år etter og da hadde jeg bestemt meg for å føde normalt, noe som holdt på å ende opp med enda et haste ks, men med masse hjelp fra det ene og det andre fikk vi ho ut vaginalt. Ho ble lagt på 3d med start vansker i ei uke:-( heldigvis ordna alt seg tilslutt!!!

men nå er jeg gravid med 3. mann og denne gangen veit jeg virkelig ikke hva jeg vil eller tør. Må nok ha noe gode lange samtaler med jordmor, men tror jeg ender opp med ks, siden jeg virkelig ikke har hatt noen god opplevelse med de fødslene jeg har hatt til nå..

Hadde hastesectio med gutten min, og det var ganske dramatisk ja. Har et stort ønske om å få føde naturlig denne gangen, MEN samtidig skal det være lav terskel for ks dersom det skjer noe! Vi skal IKKE "bare prøve litt til" denne gangen. Og det var mange momenter som førte til at det gikk galt forrige gang, så satser på at ikke alt dette skal skje nå også.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...