Gå til innhold

Sutrete baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 2.5 mnd som er så innmari sutrete. Hun slet med kolikk og vondt i magen tidligere, men er kvitt dette nå, så vet at den gråtingen hun holder på med nå ikke er fordi hun har vondt. Gjennom dagen sutrer hun og klager omtrent hele tiden syns jeg. Hun er i godt humør og smiler og prater hvis hun akkurat har fått mat, er uthvilt og da får ligge naken på badet og "prate". Hun er også i ganske godt humør hvis hun får ligge for seg selv med babygymen eller uroen sin, men kan jo ikke la henne ligge alene hele tiden heller. Hvis vi tar henne vekk herfra, begynner hun stort sett å sutre igjen. Bekymrer meg litt at hun liker så godt å ligge alene. Andre steder enn på badet er hun ikke særlig interessert i å prate med oss. Dette gjelder også når hun blir båret. Hvis vi skal holde henne må vi holde henne på èn spesiell måte og gå rundt i huset. Helt umulig og holde henne eller ha henne på fanget mens vi sitter i ro. Dette fører også til at jeg må gå fra barselgrupper o.l fordi hun bare hyler. Blir enda mer frustrert når jeg ser hvor rolig de andre babyene ligger.. dette er utrolig slitsomt og begynner å bekymre meg for om det kan være noe gale med henne. Altså hun smiler og prater og har blikkontakt med oss, men er gjerne bare et par ganger om dagen ellers er det sutring og smågrining. Er det bare slik hun er eller kan det være noe gale med henne? Er det noen som har erfaring med lignende babyer og som vet om det kommer til å gå over? Er redd for at hun alltid kommer til å være "sur" og asosial.. kan også nevne at det er enda verre i besøker og andre sammenkomster. Da skriker hun stort sett alltid så det er omtrent bare meg og mannen min som har sett henne smile. Syns dette er trist..hun har jo så fint smil :) Det hindrer oss også i å ta henne med ut på ting

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff dette høres trasig ut for dere :o(

Mitt eneste råd egentlig er å sjekke babyen for låsninger i nakken (KISS). Det er mange babyer som får dette etter fødsel pga hard medfart gjennom fødselskanalen. Dette kan bla medføre kolikk-symptomer og generell utilpasshet. Andre symptomer kan være favoritt-side å ligge på og favoritt-pupp. Du kan lese mer om symptomer her:

http://www.kiss-kidd.no/

Snuppa mi var på samme vis fra ca 4 ukers alder. Jeg trodde lenge det var magevondt eller at hun var overtrøtt. Hun sutret og skrek myyye! Etter tre behandlinger hos kiropraktor var hun helt fin :o) Og nå er hun den blide glade jenta som vi bare hadde sett glimtvis av tidligere (som regel på morgen og på stellebordet) Jeg syns det var stress og ta henne med ut, for jeg var redd for en hylende unge og alles blikk. I tillegg ble jo jeg stressa, og da hyla hun enda mer :o(

Hvis det er dette så er det ufarlig og forholdsvis enkelt å behandle, enten av en manuellterapeut (som er gratis) eller kiropraktor. Du trenger ikke henvisning. Jeg syns absolutt det er verdt en sjekk hvertfall?

Min erfaring (som jo er noe begrenset siden jeg er førstegangs ;o) er at hvis babyen gråter/sutrer så er det en grunn for det. Da er det noe som plager henne.

Ønsker dere lykke til videre! :o)

Skrevet

Jeg tror du har beskrevet datteren min, som forøvrig er 3.5 mnd.

Veldig sutrete hele dagen bortsett fra på morgenen og rett etter mating.

Har aldri kunnet dratt på barselsgrupper e.l. da hun har sutret hele tiden og sutringen har etter en halvtimes tid gått over til hylskriking. Har tilbrakt noen ensomme måneder hjemme i huset og har savnet å ikke kunne bli med på ting som andre mammaer har gjort.

Hun er verdens skjønneste unge når hun smiler og ler, men det virker som det er så lenge mellom hver gang.

Vi har prøvd det meste og det meste har feilet. MEN så var det en kollega av mannen min som kom med et forslag. Kanskje vi skulle prøve mme for ekstra sultne babyer (aner ikke hva det kalles i Norge). Kanskje hun rett og slett var mer sulten men ikke hadde plass til mer enn det hun spiste til vanlig.

Så vi prøvde det for første gang i ettermiddag, og det er som om jeg har fått en helt ny baby i huset. Istedenfor at hun hadde komplett meltdown på ettermiddagen så var det smil og latter helt til leggetid (Vi snakker fra ca kl 15 til kl 19 minus 1 time søvn imellom) HELT utrolig! Kveldsstellet har alltid foregått med en hylende unge, men idag så smilte hun faktisk under badet sitt, og vi kunne tilogmed kose litt på stellebordet etterpå.

Jeg skal fortsette å gi henne dette imorgen og se hvordan hun er da utover dagen. Hipp hurra om det var dette som var løsningen for oss, men jeg har veldig dårlig samvittighet for at kanskje ungen min da har gått sulten i flere mnd uten at jeg har visst om det :(

Ble litt langt dette, men vit hvertfall at du ikke er den eneste som har slitt med dette problemet.

Håper du finner en løsning :)

Skrevet

Som magica og lille tryll ♡ sier; sjekk babyen for KISS!

Vi hadde en gutt som sutret mye og gråt utrøstelig i perioder da han var liten baby (han hadde ikke kolikk), og det viste seg at han hadde en låsning i nakken. Det er ofte fort gjort å få fikset på det. Vi ringte en manuellterapeut og skatten ble bra etter to behandlinger! :)

Lykke til dere begge! :)

Skrevet

Sover hun nok? Vår baby på tre måneder kan være våken i bare 1,5 time før han begynner å sutre og hvis jeg legger han da så sovner han nesten med en gang. Så sover han kanskje 40 minutter før han begynner å våkne igjen. Da rister jeg på vogna eller går en tur slik at han sover tilsammen ca 1,5 time, og så får han mat når han står opp etterpå. Etter at vi begynte med denne rytmen er han nesten alltid blid når han er våken, med mindre han har luft i magen eller må på do.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...