fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Må jeg virkelig sterilisere pumpa mellom hver gang jeg bruker den. Sånn som nå pumpet jeg ut noen ml melk. Tenkte kanskje å pumpe igjen litt senere idag også. Greit nok når jeg er hjemme. Men om om 1 måned skal være borte en hel dag fra jenta mi, og da må jeg pumpe meg for å holde i gang produksjonen. Må jeg virkelig sterilisere pumpa mellom hver gang? Er jo nesten praktisk umulig, ellers må jeg ha med meg kokeapparat eller dra rundt og spørre om noen kan koke pumpa mi.hehe:p Jeg har heller ikke lyst til å tømme bort melken jeg har pumpet, synes det er veldig verdigfullt å ha på lur. Men den kan jeg kanskje la stå ute, nå som det er så kaldt. Blir litt demotiverende å skal pumpe hvis jeg må drive å koke mellom hver gang. En annen ting jeg lurer på. Nå har jeg pumpe ut 80 ml melk og satt i kjøleskapet. Nå når jeg skal pumpe senere idag, kan jeg etterfylle i den samme koppen jeg brukte før idag??
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Jeg lurer på alle de samme tingene. Håper på mange svar :-)
septbaby09 Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Lurer på det samme. Spurt om det her før selv, for syns ikke jeg da gjør annet enn å koke. Fått litt forskjellige svar her. Noen sier ja, mens andre sier man kan skylle pumpe, men koke såklart beger og flasker etc. Jeg ammer stort sett hver 2 el 3 time, og føler jeg ikke rekker å pumpe ut nellom bestandig, redd det skal være tomt når han skal ha. Hvordan gjør dere det?
Snabeltann Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 nå vet ikke jeg om jeg følger riktige prosedyrer. men sånn jeg gjør det er at når jeg har pumpet meg om morgenen, så setter jeg flaska med pumpa på i kjøleskapet. når jeg må pumpe etterpå så tar jeg den bare ut og pumper mer. blir flaska full heller jeg oppi en annen flaske. etter kveldspumping koker jeg flaska. altså blander jeg melk pumpet fra samme dag i kjøleskapet.. ferskpumpet melk kan jo stå i romtemperatur i tre timer ca, noe lenger mener ammehjelpen da,, og da mener jeg det er forsvarlig å å pumpe også med pumpa oppbevart i romtemperatur noen timer. for er jo samme bakteriene da på pumpa som ungen event ville ha fått i seg da med en flaske, hvis du skjønner..
Snabeltann Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 etter kveldspump koker jeg pumpa skulle d stå
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Jeg gir han fra det ene brystet, venter en time, pumper fra det andre, og gir han fra det første brystet igjen når han er sulten neste gang. Hvis du skjønte? Jeg pumper bare en gang om dagen da (driver og sparer opp et lager så storspiseren overlever første gang jeg skal være borte fra han en kveld i slutten av desember;-)), så vet ikke helt hvordan du skal gjøre det når du pumper så ofte. Men en ting jeg har lært: Når jeg tror jeg har pumpet brystet helt tomt, klarer småen fortsatt å spise seg mett en halv time senere! :-)
snille_snille Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 I bruksanvisnigen på pumpen min står det at pumpen skal kokes en gang pr døgn, hvis du pumper flere ganger pr dag holder det å vaske med vanlig såpevann. Jeg har elektrisk medela swing pumpe.
snille_snille Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Glemte helt å si at så lenge melken som er i kjøleksapet ikke blir varmet opp av det du heller i når du har pumpet deg skal det gå bra å etterfylle. Dvs hvis du har 80 ml i kjøleskapet nå og pumper ut 20 senere i dag skal det gå fint. (Det står i hvert fall det på ammehjelpen ang frysing så da gjelder det sikkert for kjøleskap også vil jeg anta)
blomstre Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Heisann Jeg har ikke funnet noe annen noe sted enn at man skal koke mellom hver gang. Blir vel litt opp til hver enkelt å avgjøre og alderen på barnet har selvfølgelig mye å si. Selv hadde jeg ikke tatt sjansen med de minste... For å slippe koking hver gang kan man ha flere pumpesett (jeg hadde 3 stk). Nå finnes det også kjekke steriliseringsposer for mikrobølgeovn som egner seg på tur! Medela som har de. På tur har jeg brukt en liten kjølebag som går på strøm, med adapter slik at den passer i bilen også. Kald og trygg melk :-)
kladde Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Jeg pumpet en stund på jobb og da pumpet jeg to ganger ute å sterilisere eller vaske pumpen i mellom. Da var babyen 10 mnd. gammel - så hun var jo litt eldre da. Hadde et sånt "on the go" sett fra avent med kjøleelementer og veske. Tror absolutt det holder å koke en gang i døgnet men har du mulighet til å vaske med såpevann er jo det fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå