Mamma´n til lillemor Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Lillemor er 4 mnd nå, og jeg synes det er litt tidlig, men lurer på når dere andre har begynt med høystol. Har sett det har stått 6mnd på noen av dem, men synes hun virker sterk i ryggen, så tror vi begynner så smått litt tidligere enn det.
smilogværglad:) Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 vi ventet til snuppa var seks måneder, og hun satt aldri lenge i gangen. synes det var tidlig nok her ja..
rl84 Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 mi og er sterk i ryggen men hu var nesten 6mnd før eg tok fram høgstolen
Knotten & lille persille Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Litt eldre enn 6 mnd. Er ikke før de siste to ukene jeg har begynt å sette henne til bordet til måltidene, nå er hun 7 mnd.
<3 Meg & prinsessen <3 Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 her var vel mini 5 mnd og 2 uker når vi tok i bruk stolen...men grunnen til det er forde ryggen kan reguleres, og da satt hun ikke rett opp liksom..=) hun sitter i den til vert måltid og stor koser seg,er 7 mnd nå=)
eplejente Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Jeg begynte med høystol for to dager siden. Gutten min er 8 mnd. Ser jeg er litt sent ute...
Style_hunter Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Begynte da lille sønn var ca 5mnd, men ryggen kan justeres og det var innlegg i ryggen (type spedbarns-innlegg som i maxi cosi) Vi har en Chicco Polly Magic - anbefales på det varmeste:)
Style_hunter Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Det er veldig individuelt når man kan begynne. Avhenger av barnets muskelatur (spesielt rygg, mage og nakke) + hvilken stol du velger. F.eks Tripp Trapp burde man være endel eldre enn seks mnd for i følge barnefysio jeg tok min sønn til. Sjekk ulike stoler og hvor mye ryggen kan legges ned. Den vi har har 3 posisjoner hvor det laveste er nesten som vippestol. Min sønn sitter ikke så lenge i høystolen av gangen heller da:)
Gjest Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Med mindre hun setter seg opp selv før hun er 6 mnd, bør du ikke sette henne i høystol før dette uansett hvor sterk du synes hun er. (som et parantes her kan jeg nevne at jeg tror alle mødre ofte får høre at babyen deres er veldig sterk, uansett om babye faktisk er sterk eller ikke. Dette sier jeg ikke for å være slem eller noe altså, men greit å vite om nettopp fordi dette er nesten like vanlig å si til stolte mødre som "å så søt!") Når babyen din er 6 mnd, om hun ikke setter seg opp selv da, så kan du bruke høystol bitte litt, men så lite som mulig fordi ryggen og hoftene får en belastning de ikke er moden for når babyen sitter på rumpen uten at noen avlaster vekten (som å bli holdt under armene, lent bakover mot en rygg). Skjønner at du har lyst til å prøve fort, er veldig kjekt når de små kan sitte med bordet sammen med en, men vær tåmodig for babyen sin skyld :-)
eplepeple Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Enig med deg Alva: Det er et kompliment som folk gir mødrene "Naaa så sterk han/hun er". Det er i beste mening, men jeg synes alle sier dette. Snuppa her får høre hele tiden at hun er så sterk, men det er hun IKKE. Hun er helt i rute og er der hun skal være. Hun blir 6 mnd denne uka, og skal IKKE i høystol (eller TrippTrapp som vi har) før hun kan holde seg oppe i sittende stilling selv. Her fungerer vippestolen som gull )) Men det er jo klart jeg har testet stolen for moro skyld, i 5 sek he he ) måtte jo se hvordan hun så ut )
Mamma´n til lillemor Skrevet 16. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 16. november 2009 Takk for svar alle sammen. Jenta er ganske gjennomsnittlig i motorisk utvikling, så da ser vi an når hun er 6 mnd om hun setter seg opp selv da. Er ikke noe hast, hun sitter fint i vippestolen sin når vi er på kjøkkenet. Blir spennende å se. Er så morro å følge utviklingen fra uke til uke.
Studine mevik Skrevet 16. november 2009 #14 Skrevet 16. november 2009 Nå er gutten min 5mnd og tror nok at vi snart begynner med høystol, men kun til grøtmåltider. Forløpig bruker vi vippestolen men han spenner seg fram og bøyer seg helt over, så det er vanskelig å gi han grøt i den. Hadde det ikke vært for den deler som holder han på plass i vippestolen så hadde han tippet ut. Nå vet jeg at gutten min er sterk og det er fordi jeg ser hva han klarer her hjemme. Han rullet allerede da han var litt over 3mnd og nekter å ligge i fanget å slappe av. Han drar seg opp etter det han finner. Men som sagt vil den kun bli brukt til grøtmåltider fram til han klarer å sette seg opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå