tollotone Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Gutt 11 mnd synes tydeligvis at grøt er teit eller så er det noe annet jeg ikke får med meg. Han får vanligvis grøt til forkost og kvelds, brød på dagen og middag på ettermiddagen. Det som alltid sklir ned er middag. Men nå spytter han ut grøten i lange baner, har gjort det i over en mnd nå. Prøver gjerne med litt brød i stedet uten det helt store hellet og gir han kanskje bare frukt, noe han gjerne vil ha. Hva skal man gjøre? Det er jo så viktig at de får i seg grøt, men kan jo ikke tvinge det i han. Noen som har erfaringer rundt dette?
vib83 Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Veit ikke om jeg har så mye tips å komme med... Og du har sikkert prøvd flere typer grøt for å se om han liker noen andre bedre...(?). Men i vårt tilfelle hvertfall så brukte jeg bare havregrøt etter at han ble 6 mnd (så lite utvalg grøt på 6 mnd-stadiet), og etterhvert ville han ikke ha den. Han brakk seg, nektet å spise osv. Så jeg byttet grøttype og vips så spiste han... Nå bytter jeg på mellom tre forskjellige grøttyper og da spiser han greit.
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Nå er det vel ikke livsviktig at han spiser grøt, kunne jo like gjerne ha spist brød, men jeg ser jo at han ikke er noe særlig glad i det heller..... Regner med at du har prøvd trikset med masse fruktpure sammen med grøten? Husker det var en periode (før hun begynte å spise brødskiver) at vi måtte dekke overflaten av grøten med frukt slik at vi lurte henne til å tro at det var kun frukt hun fikk og ikke grøt :-) Hvis han er veldig tynn og det er viktig at han spiser godt hver dag så får du vel bare gi han middag flere ganger om dagen i en periode. Hvis han er god og rund så hadde jeg ikke bekymret meg så veldig. Det er som regel sånn i perioder. Er de sultne nok så spiser de :-) Lykke til!
Venja Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Har en gutt på 11 mnd som har hatt grøtnekt i flere mnd. Vi prøvde å kutte grøten helt en periode for så å prøve igjen. Da åt han grøt til kvelds i et par uker før det var nekt igjen.... Etter det har vi bare tilbydd det av og til, ikke hver kveld. De siste par ukene så har jeg kokt vanlig havregrøt til han. Har kokt den på lettmelk og ikke vann for det ville han ikke ha, har ikke salt i. Har kanel og bittelitt sukker på og med rosiner strødd over på toppen så spiser han godt. Skal jo egentlig ikke ha melk før 1 år og sukker er jo fyfy, men er så redd for at han skal bli lei av brødmat så derfor har vi prøvd dette. Middag var veldig populært, men nå vil han ikke ha det heller... kresen liten fyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå