Gå til innhold

Fødsel/keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens legen min har sagt at det ikke er noe automatikk i at det blir keisersnitt i mitt tilfelle bruker jordmora all den tid hun kan klemme inn på å gni det godt inn. Jeg har skikkelig angst i forhold til keisersnitt, og de to siste timene hos jordmora har endt med angstanfall.

Derfor lurer jeg på, jenter... Ble det fødsel eller keisersnitt hos dere? Eget valg eller bestemt fra "høyere hold"? Hva var evt begrunnelsen til at det ble keisersnitt og ikke fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får jeg spørre hva ditt tilfelle er? Kan være lettere å svare noe da.. :-)

Skrevet

Det jordmora her i kommunen bruker som grunn til at jeg må ha keisersnitt er overvekt (170 høy og 122 kg). I tillegg har jeg diabetes, men endokrinologen og diasykepleieren sier at diabetesen ikke gir noe automatikk i keisersnittsaken...

Føler bare at andre bestemmer at jeg må ta keisersnitt uten å spørre hva jeg selv vil og uten å forklare hvorfor...

Skrevet

Hei du!

I dine øyne er sikkert jeg helt rar, men jeg har fødselsangst og fikk innvilget ks etter eget "ønske" med førstemann. Jeg veide 105 da jeg ble gravid og er 180 høy. Vil bare si at keisersnittet var en fin opplevelse og noe jeg kunne gjort igjen når som helst. Vet at det sikkert ikke er noen trøst når du har angst for keisersnitt (vet hvordan det er - siden jeg har anst for det motsatte...). Men kanskje min fine erfaring kan hjelpe litt? Jeg gleder meg til neste gang - sannsynligvis i slutten av mai :)

Vil også nevne at jordmora du går til ikke bestemmer. Jeg ville bedt om henvisning til samtale med en lege på føden. Det er de som tar avgjørelsen på ks eller ikke og kanskje kan forklare bedre hvorfor du evt. frarådes å føde vaginalt. Tøysete av jordmora å skremme deg uten å forklare skikkelig...

Skrevet

Hehe Du er vel ikke noe rarere enn meg. Skrekken er vel noenlunde den samme, kan jeg tenke meg. Føler folk bare rister på hodet når jeg ikke vil ha ks, mens "alle" andre har det motsatt.

Jeg har bestemt meg for å ta det opp når jeg skal til kontroll på sykehuset til uka og evt. be om å få snakke med en lege på det sykehuset hvor jeg må føde for å få avklart alle de store spørsmålene raskest mulig. Jeg blir GAL av å gå her og være nerveøs og gruble.

Skrevet

Unnskyld meg, men jordmor i kommunen må jo være helt fjern!!

De ønsker slett ikke å ta keisersnitt på grunn av overvekt, heller tvert i mot. Større risiko for komplikasjoner ved keisersnitt og overvekt.

Jeg jobber på en fødeavdeling.. og vet at de helst ikke snitter noen med høy vekt, hvis ikke de må..

Hvis du ikke har lyst, så syns jeg virkelig du skal la være.

Skrevet

DETTE var godt å lese. Det stemmer også med min (etter min egen mening) sunne fornuft. Jeg skal jo til kontroll på tirsdag på lokalsykehuset og blir nok deretter å ta kontakt med fødeavdelinga og ikke gi meg før jeg får svar. Jeg takler ikke denne uvissheta noe særlig lenger.

Blir nok ikke flere kontroller hos denne jordmora som til stadighet forteller at "på sykehuset tar de vare på ungen, jeg er her for å ta vare på DEG"... Jommen sa jeg smør...

Skrevet

Dette er det rareste jeg har hørt....jeg er samme "størrelse " som deg og fødte en helt normalt forige svangerskap for 6 år siden og har alldri hørt snakk om noe annet denne gangen heller.! svangerskap hadde jeg sv.diabetes og denne gangen er jeg helt på grensen nå når jeg nermer meg termin.Så sålenge barnet ikke er så stort at det er usansynlig at det kan fødes vaginalt så må dette vere bare tull!

Lykke til:))

Skrevet

Tusen takk, jenter. Dere har klart å roe meg ned betraktelig med svarene deres. Nå håper jeg bare avtalen i morra bli like beroligende og at jeg kan nyte tida som er igjen til fødselen uten denne altoppslukende angsten. :-)

Skrevet

Jeg vil IKKE ha ks. Ja takk til å føde normalt! har søkt fødeplass på ABC så krysser fingrene nå!

Skrevet

Kommer krypende inn her.Har hatt så dårlig samvittighet for at jeg var krass i forrige innlegg.. der jeg uttaler at jordmor må være helt fjern (selv om jeg fortsatt mener det).

Det ser ikke ut som om noen tok det ille opp, det jeg skrev, og det er bra.

Håper alt ordner seg for deg. Som jeg nevnte, så er det ingen indikasjon for keisersnitt, om ikke det er noe medisinsk du ikke forteller.

Det beste for alle er jo å føde på vanlig måte. Så når du ønsker deg vaginal fødsel, så er jo det utmerket, og jeg vil tro at ditt lokalsykehus støtter deg på den beslutning.

Lykke til :-) :-)

Skrevet

er sjeldent leger/jordmødre maser om/foreslår keisersnitt når man er overvektig.. de kan jo heller ikke bestemme over deg når det kommer til dette, så lenge det ikke står om liv..

Skrevet

HI her.

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra sykehuset og det gikk som jeg håpte. Så lenge det ikke var fare for mitt eller barnets liv så blir det igangsatt vaginal fødsel (hvis det ikke skulle skje av seg selv før termin). Legen skulle også skrive det i det han skal sende til sykehuset hvor jeg skal føde at jeg ikke ønsker keisersnitt. Jeg føler jeg har fått letta 10 kg av skuldrene mine nå. :-)

Skrevet

Bra!

Hilsen hun som absolutt ikke tør føde vaginalt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...