Gå til innhold

Jeg trenger mer penger!! Noen med tips om forholdsvis kort utdanning/jobber e.l? Jeg orker rett og slett ikke å ha så dårlig råd lenger!!

Anbefalte innlegg

Kanskje litt grisk overskrift? Jeg er veldig lite materalistisk, men når det daglige blir vanskelig å få til å gå rundt, så er det ikke hyggelig lenger. Min største frykt, som jeg ser tendenser til er at guttungen ikke skal få være med på ting pga dårlig råd..

Er hjelpepleier, men å finne en jobb som er nogen lunde betalt med den utdannelsen er vanskelig! I tillegg så må det være dagtid siden jeg er aleine.

Har mulighet til å være hjemme et par år til med overgangsstønad..

Aner ikke hva jeg vil bli heller, kan litt om mye, ingen spesialiteter.

Veldig genereller interesser som barn og mennesker generelt, dyr, serviceyrket..

Prøver å leite å internett, men det er virkelig en jungel.. Så kom gjerne med tips til nettsider!

Fortsetter under...

Har tenkt litt på det, men da må jeg først gå et år på allmennfaglig påbygning og deretter 3 år på skolen..

Så lenge får jeg ikke OS..

Sykepleiere jobber også veldig ofte turnus.

Takk for innspill! :)

hva med førskolelærer eller hva det nå heter? Men vet ikke hva de tjener.

Flere i barnehagen til sønnen min har tatt utdannelsen på deltid samtidig som de jobbet 50% som assistent.

Det er vel gjerne greit å ta noe som "bygger på" den utdannelse du har, da slipper du ofte unna med en "kort" utdannelse, samt at du stiller sterkere i jobbmarkedet.

Hva om du feks utdanner deg til helsesekretær? Det kan du gjøre på et år. Og siden du da er utdannet/har jobbet som hjelpepleier i tillegg, så må jo det ansees som relevant erfaring.

Helsesekretærer jobber jo også dagtid :)

Vil du ta en utdanning som gir jobb så må du nesten ta påbygging og en treårig høgskoleutdanning ala sykepleier. Har du overgangstønad er det et ypperlig tidspunkt å ta en utdannelse, økonomisk. Sykepleie virker jo mest naturlig.

Annonse

Hvis du vil ha ganske godt betalt vil jeg anbefale deg å ta noen datakurs, og noe innen kontor. Evt ta et NIMA innkjøpskurs f eks. Får du deg da en jobb i et privatfirma f eks oljebransjen som sekretær, documentcontoller, koordinator el er begynnerlønna på minst 300 000 i året og en 8-16 jobb som regel med god mulighet for overtid og flexitid. Jobber selv i oljebransjen og har lønn på 330 000 uten utdannelse utover videregående. Hadde nok hatt rundt 350 000 hadde det ikke vært for 2 permisjoner etter hverandre hvor jeg har fått veldig liten lønnforhøyelse.

Jeg heier på In training sitt forslag. Finnes mange gode (og litt dyre) korte utdanninger på nett. NKS og NKI har slike korte utdanninger. Ellers finnes det ulike fag på høgskoler/universitet som kan tas som nettstudie. Du kan også finne mange slike kurs/utdanninger fra utenlandske utdanningsinstitutsjoner, men de koster som regel en del.

Jeg har tatt kurs gjennom universitet i Leicester på nett. Funket kjempefint, kostet litt, men fikk god oppfølgning.

jeg ville tatt førskolelærerutdanning jeg, dvs jobbet som ped. leder i barnehage! Genialt... Jobber man-fredag, fri i helger... har 4 timer ubunden tid i uken som du kan bruke til planlegging osv... Jeg jobber da litt kortere dager en assistenter. Mine vakter er fra 07.30-14, 9-16 og 10-17:)

Så deilig de dagene jeg jobber til 14, da henter jeg snuppa tidlig i bhg:)

Årslønna ligger vell på ca 350000-400000 i året, kommer jo litt an på bhg da og hvordan de lønner:)

å ha en slik jobb er meningsfult.. du er med på å skape en lærerik og spennende hverdag for barna... om sommeren kan man være ute hele dagen hvis man vil, slipper og sitte inne på kontor f.eks(ikke at det er ille altså) før jul er det julekos og julegavelaging osv...

Men det er jo også slitsomt til tider da, men for meg så funker dette kjempe bra:)

Synes jeg har god lønn og har råd til det vi har lyst på... har utbetalt ca 20000 i mnd, da har jeg trekt litt ekstra skatt også:)

Så lykke til videre:)

Jobb i barnehage. Jeg vet ikke hva du forventer av lønn, men de har vel grei nok lønn der. Det er i hvertfall dagtidsjobb. Å legge lista for timesbetaling, langt høyere enn hjelpepleierlønn er urealistisk. De best betalte jobbene har gjerne ett utdanningsnivå som setter opp lønnen eller man har fått slike jobber med grunnlag som lang erfaring fra arbeidslivet. Å forvente kun dagtid på andre steder med div. kvelds og nattjobbing er også urealistisk. Ofte så følger gode arbeidstider annsenitet, hvis man ikke er så atraktiv at arbeidsgiver, da gjerne med grunnlag av den ansattes rykte, gir fordeler ved ansettelse bare for å få akkurat denne aarbeidstager ansatt.

Gjest Sauen har 2 jenter =)

Hva med bedriftsøkonom/markedsøkonom eller årskandidat i økonomi eller markedsføring? Kan fint få greie jobber innen økonomi med det. Henholdsvis 1 og 2 års utdannelse. Jeg ville dog satset på å få tatt det tredje året etterhvert, så du har en bachelor... Ganske greit betalt og du kan brukes til det meste :-)

Annonse

Her må du se på lønn, hjelpepleiere med 20 års erfararing hadde høyere lønn enn jeg som sykepleier med 8 års ansinitet. De slapp og betale på studielån noe som jeg må..... ikke alltid det lønner seg økonomisk å gå vidre på samme vei.....

Her bør du i allefall sette deg godt inn i lønn og hva det vil koste deg og ta utdannelsen f.eks om du må ta studie lån. Skulle du f.eks bli ufør må du forsatt betale på studielånet selv om du må leve på 66% av inntekten du hadde.

Tusen takk for fine innspill alle sammen..

Har sjekket ut alt dere har nevnt på nettet.

Fortsatt litt usikker på hva jeg skal velge, men nå har jeg fått noen tips hvertfall..

Veldig lyst til å jobbe i barnehage, og tenker litt på førskoleutdanning, eneste som holder igjen er at jeg må ta allmennfaglig påbygging først..

Helsesekretær er også interessant, men det er vanskelig å få jobb...

Har litt tenking å gjøre :)

Om du tar utdannelse skal du få det utvidet med 1 el 2 år tror jeg.. Det er bare det at når du har barn som har passert 3 år, setter de krav om at du skal være i 50% eller mer aktivitet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...