dr greve Skrevet 14. november 2009 #1 Skrevet 14. november 2009 Er det "skadelig" for de "å se på tv"? Setter jo henne ikke foran tv men hvis tv`n sår på ser hun veldig på.
Gjest Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Det er ikke bra. De blir overstimulert på grunn av lydene og fargene og bevegelsene. De kan bli passive og få konsentrasjonsvansker senere, sies det. Vi hadde på TV hele dagen før hvis vi hadde fri, så ikke alltid på, men den stod på istedet for radio. Men nå er jeg veldig bevisst at TVen er av når vi er hjemme på dagen. Sønnen min er 3 måneder og veldig opptatt av tven når den står på. Men det gjør den ikke før etter han har lagt seg på kvelden nå lenger.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 Alt med måte tror nå jeg. Hvis han gløtter litt på tven i ny og ne, så er det kanskje ikke noen stor sak men hvis han blir sittende og glo en stund så blir nok sånne små fort overstimulert. Lille tryll elsker tv (den står bare på etter nyhetene her i hus) og gjør alt hun kan for å få et lite glimt. Jeg prøver mitt beste for at hun ikke blir sittende å stirre i skjermen, men er ikke hysterisk hvis hun gløtter litt. Det jeg har merket hvis hun ser tv rett før sengetid, er at hun får vanskeligheter med å sovne. Hun er 4 mnd
dr greve Skrevet 14. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2009 Jeg må nå inndrømme at tv`n står på før hun har lagt seg. Hun legger seg ca kl 21 og vi ser jo på tv før den tid. Hun ser på tv når hun sitter på fanget våres eller ligger på gulvet. vi setter henne IKKE foran tv`n. Jeg har også ei på 2,5 år og hun er glad i å se på tv, det er ikke skadelig for hun da som er "så stor"?
allegodetingertre<3 Skrevet 14. november 2009 #5 Skrevet 14. november 2009 Her står tv'n mye på når vi er hjemme. Er alene med henne, og vil også at hun skal bli vant til å ha litt lyd rundt seg. Hun er snart syv mnd, og tv'n har vært mye på helt siden hun ble født. Merker at hun bryr seg ikke så mye om den, hun liker mye bedre å styre på med lekene sine. Så lenge man ikke aktivt bruker tv'n som "barnevakt", eller avledningsmanøver, så tror jeg ikke det gjør noe om den står på. Men er jo greit å være på obs på hvor mye babyen bryr seg om den. Det er sikkert ikke så heldig hvis babyen ikke fokuserer på noe annet, men min erfaring er at det slett ikke trenger å være slik i det hele tatt:) Det er nok litt anderledes for en på 2,5, da er jo barnet bevisst på tv'n på en helt annen måte. Men jeg tror at vi kommer langt med sunn fornuft:) kommer nok til å tenke anderledes med datteren min når hun blir eldre, men det er mer pga av innholdet, de skjønner jo mer jo eldre de blir. Og når de blir eldre åpner det seg jo en helt ny verden med hvordan vi kan leke med dem, og aktiviteter de kan drive med selv:)
allegodetingertre<3 Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Her står tv'n mye på når vi er hjemme. Er alene med henne, og vil også at hun skal bli vant til å ha litt lyd rundt seg. Hun er snart syv mnd, og tv'n har vært mye på helt siden hun ble født. Merker at hun bryr seg ikke så mye om den, hun liker mye bedre å styre på med lekene sine. Så lenge man ikke aktivt bruker tv'n som "barnevakt", eller avledningsmanøver, så tror jeg ikke det gjør noe om den står på. Men er jo greit å være på obs på hvor mye babyen bryr seg om den. Det er sikkert ikke så heldig hvis babyen ikke fokuserer på noe annet, men min erfaring er at det slett ikke trenger å være slik i det hele tatt:) Det er nok litt anderledes for en på 2,5, da er jo barnet bevisst på tv'n på en helt annen måte. Men jeg tror at vi kommer langt med sunn fornuft:) kommer nok til å tenke anderledes med datteren min når hun blir eldre, men det er mer pga av innholdet, de skjønner jo mer jo eldre de blir. Og når de blir eldre åpner det seg jo en helt ny verden med hvordan vi kan leke med dem, og aktiviteter de kan drive med selv:)
Mamma´n til lillemor Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Her har vi sett mye på tv tidligere. Nå som lillemor er her prøver jeg å begrense det, men er gift med en som gjerne har på tv`n hele tida når han er hjemme. Vi har vært bevisste hele tida på at vi ikke vil at lillemor skal se på, men jeg er heller ikke engstelig for at hun titter litt i ny og ne. Hun er veldig interessert, så hvis hun vil se på finner vi heller på noe annet med henne. Jeg prøver å få mannen min til å skru av litt oftere, for jeg har lest, og kjenner meg igjen i, at står tv`n på, om enn bare i bakgrunnen, så kommuniserer man 20 % mindre med barnet. Det blir jo til at man lytter litt etter og kanskje titter litt selv. Så hvis jeg vil at hun skal få fullt fokus, så er det best her i huset om vi skrur av hele greia.
Gjest Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Det er ikke bra for dem, men som en over skriver, alt med måte! ;-) Dersom babyen er disponert for det kan mye tv når de er små i verste fall utløse eplepsi, men det skal nok mye til. Ellers kan de gi mer urolig søvn til baby og konsentrasjonsvansker, er mye flimring på skjermen som ikke er bra. Her har vi også en på 3 mnd og jeg prøver å ha tv minst mulig på om dagen for å unngå at hun blir overstimulert, men blir gjerne til at jeg setter det på når jeg ammer henne og så ser ferdig programmet etterpå, slik at hun får lyden. Når det er barne-tv (vi har 3 andre barn), så ser hun litt på. 5-10 minutter kanskje, når hun er på fanget til en av oss. Antar det er ok, men vil ikke latt henne se så mye mer enn det når hun er så liten.
Gjest Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Når det gjelder en på 2,5 år så tåler de selvsagt mer, men barn på under 3 år bør ikke se mer enn maks 1 time tv pr dag i snitt, så selv om hun liker å se på tv, så er det kanskje ikke så lurt at hun får lov å se så mye på tv. Merker at her blir det fort litt mer enn 1 time i helgene, spesielt når været er dårlig, men til gjengjeld så blir det kun barne-tv på hverdager for han på (nesten) 2,5 år i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå