Gå til innhold

GRAVID kosttilskudd


Islilja

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er nå snart 10 uker på vei, og har tatt kosttilskudd for gravide fra Lifeline siden jeg fant ut at jeg ble gravid, men synes det er forferdelig å ta pillene (brekker meg fordi de er store og setter seg fast i halsen og smaken gjør meg kvalm.)

 

I det siste har jeg vært veldig kvalm og har kun tatt den pilla som inneholder folat. Klarer rett og slett ikke smaken av de andre som inneholder omega 3 og noe vitaminer.

 

Det jeg lurer på er om det er "egoistisk" av meg? Er det virkelig nødvendig med disse kosttilskuddene når man spiser relativt sunt og variert? Får litt dårlig samvittighet, for vil jo gjøre det som er best for barnet.. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei =o)

Jeg har det på samme måten. Spesielt de trankapslene er ekle. Man kjenner transmaken mange timer etterpå =o( Jeg kjenner ordentlig etter før jeg tenker på å ta de og da føler jeg fort om jeg kan klare det eller om jeg vet jeg vil brekke meg rett og slett.

Tror egentlig ikke noe på noen vitaminer, men skader jo ikke å ta folaten i tilfelle det skulle forebygge skader på fosteret. Trenger bare å ta det ut 1. trimester har jeg lest her.

Vanlig norsk kosthold tror jeg er er tilstrekkelig jeg, så jeg mener ikke at du skal ha noen dårlig samvittighet =o)

I mitt forrige svangerskap måtte jeg ta jern også da det ble målt alle mulige verdier jeg hadde i kroppen, så det gjorde jeg. Ble ikke kvalm av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifeline gjør STORE penger på å sette på ordet "gravid" på pakken sin. Bare tull og i forhold til hva som trengs når gjennom et svangerskap osv holder det ikke mål.

Kjøp heller egne Folat-piller på apoteket, de er kjempesmå og inneholder den dosen du skal ha helt i starten, når du er over de første 12-18ukene er folat helt unødvendig.

 

Gjør en innsats for å få i deg omega3(Foreldre og barn har en super test i siste bladet sitt nå om hvilke produkter som inneholder nok).

 

Hvis du ikke drikker 2glass melk per dag, evt litt osv osv kan kalsium være lurt å ta i piller, det må jeg pga at melk gjør meg utrolig kvalm. På apoteket har de da tyggetab. m appelsinsmak som går helt greit å knaske.

 

Utenom det så trenger du faktisk ikke noe mer tilskudd hvis du spiser normalt og dytter nedpå litt frukt og grønt gjennom uka.

 

Av egen erfaring er tranebær supert å ta hvis du har mye urinveisinfeksjon for å slippe unna antibiotika igjen og igjen og igjen. Fått tips av lege at c-vitamin tyggetab. kan være lurt å ta hvis en har mye urinveisinfeksjon for å få urinen surere og dermed bekjempe bakterier.

 

M andre ord: egne små folat-piller og omega3 er det eneste du trenger hvis kostholdet ellers er ok. Blitt fortalt at det er bedre å ta flere piller som hver for seg KUN inneholder f.eks. kalsium osv enn å ta "kombinasjonspiller" fordi sistnevnte inneholder alltid for mye av noe og for lite av det andre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...