Gå til innhold

Noen som har barn med emaljeskader på tennene, eller tannleger som kan noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos lege i dag med barnet mitt på 11 mnd. Hun var der for øyekatarr, men jeg ba ham se på fortannen hennes som jeg synes er flekkete gul.

Han sa at "Der har vi en klar emaljeskade, den tannen blir aldri bra". Jeg hadde håpet at det var noe som ville blekne bort etterhvert, men nå ser det altså ut til at barnet mitt må leve med misfargede fortenner.

Noen som har barn som har hatt dette og som eventuelt kan fortelle litt om hvilke konsekvenser det hadde? Ble de nye tennene bra etter tannfelling? Måtte dere foreta noen bestemt behandling?

Jeg lurer jo også på hvorfor det har blitt slik. Jeg har ikke vært syk i svangerskapet, og ikke tatt medisiner. Barnet likeså. Jeg fikk ikke gitt tran i begynnelsen fordi hun gulpet så mye, så jeg håper det ikke er det som har gått galt. Hun har aldri tapt vekt, men ligger helt perfekt på vektkurven sin, så jeg har gått ut ifra at melken har vært næringsrik og at hun har fått i seg det hun trengte. Håper virkelig at det ikke er min feil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min hadde slike flekker på tennene. Tror ikke han har dem nå lenger, som voksen mann. Sikkert ingen som kan forklare hvorfor noen får slike flekker. Min bror ble ihvertfall ikke underernært på noen måte :-)

Skrevet

Jeg kan legge til at fortannen vokste frem med fargefeil

Skrevet

Takk for svar! Vi skal til tannlegen med henne til uken, men tenkte bare at jeg skulle høre om noen kjente til problemet :)

HI

Skrevet

Flere som kjenner til dette? Eller er det veldig sjelden?

HI

Skrevet

Emaljeskader er jo av de mest normale skadene da. Og nei, det går ikke bort, men ved å pusse tanna, forhindrer du at det blir værre. Og du forhindrer hull

Skrevet

Åh, ok takk :) Jeg trodde det var en sjelden sykdom jeg som medførte at tennene råtner og at hun må ha implantater som barn. Superoverdrevet da altså. den eneste jeg kjenner til har nemlig en slik emaljesykdom som førte til dette.

HI

Skrevet

Tannanlegget dannes i svangerskapet, så det har ingenting med kvaliteten på melken å gjøre i hvert fall. Så trenger du ikke tenke mer på dét.

Mitt barn fikk to melketenner nesten helt uten emalje. Disse var først gule, men ble senere brunlige. Dessverre ikke så pent :(

Etter tannfellingen fikk han helt fine tenner uten emaljeskader, og så vidt jeg forsto på tannpleieren er dette det vanlige.

Skrevet

Så utrolig dumt at det er fortennene da. De to nede er helt hvite og fine. Det er ikke så stas å ha brune tenner som abarn kan jeg tenke meg. Var det noe dere fikk beskjed om å gjøre da, eller var det bare å leve med det? Blir det alltid brunt ved slike skader?

HI

Skrevet

Emaljeskader kan være hvite eller gule/brune. Det er mange ulike årsaker, det kan være genetiske sykdommer som gjør at mange/alle tennene får misfarginger, sykdommer/medisinbruk/underernæring under tanndannelsen eller, veldig ofte, ukjent årsak. Det kan også være fluorskade, dvs. for mye inntak av fluor under tanndannelsen, men dette er ikke vanlig i Norge.

Disse tennene er ofte noe mer utsatt for karies/tannråte, og man bør passe spesielt godt på dem med grundig tannpuss med fluortannkrem. Av og til iser disse tennene lett, dette kan vanligvis behandles/lindres hos tannlege/tannpleier med høykonsentrert fluor.

Hilsen en tannlege

Skrevet

Tusen takk for informativt svar fra tannlegen.

Jeg hadde jo normalt kosthold under svangerskapet tror jeg. Det var jo perider hvor jeg ikke klarte å spise så mye, og også etter fødselen hadde jeg lett for å glemme et måltid. Men jeg kan aldri tenke meg at hverken jeg eller barnet var underernært eller feilernært, da ville det vel ha vist på vektkurvene hennes. Håper jeg ikke blir sittende med dårlig samvittighet nå da.

Jeg ser nå veldig tydelig at også den andre fortannen oppe er misfarget. Det er gule flekker, akkurat som søkk i tannen. IKKE noe pent! Jeg syns det er så trist for henne hvis hun skal vokse opp med stygge tenner. Det er ingen i familien min som har problemer med tennene fra før, og jeg har ikke vært syk i svangerskapet.

Er det flere varianter av dette da eller? Alle blir kanskje ikke like hardt angrepet? Man ser det ikke så godt i vanlig lys, men det viser veldig godt om man går nært innpå i mye lys.

HI

Skrevet

Hei igjen!

Det er ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet! Det er som sagt veldig ofte, kanskje i de fleste tilfeller at man ikke finner årsaken til skadene.

Det er flere varianter av emaljeskader, ja. De mildeste er hvite flekker eller streker, mens de mer "alvorlige" er brune og med groper. Hvis man ser nøye etter er det veldig mange som har hvitlige flekker eller streker på tennene. Slag mot tennene kan også gi slike forandringer, da særlig på permanente tenner (voksentenner)

Av og til blir det aktuelt å legge på hvite fyllinger på slike tenner, men det er ikke så ofte at man gjør det på melketenner. Du kan ta en tur til tannlege eller tannpleier for å få en vurdering.

Håper du ikke bekymrer deg for mye for dette da! :)

Tannlegen

Skrevet

Takk for tips om TAKO-senteret. Det blir en tur til den offentlige tannlegen hun hører til i første omgang så får vi se..

Hun har ikke brune, men gule flekker på tennene, så da er det i alle fall mer alvorlig enn de hvite.

Jeg er fryktelig lei meg for dette. Tenker på det hele tiden og syns så synd i henne. Det går nok over etterhvert, det er jo tross alt ikke verdens undergang.

HI

Skrevet

Har sett på linken til TAKO seneret. Det virket ikke som om det var et sted for alle. Man måtte ha sjeldne medisinske tilstander som førte til problemer i munnhulen sto det. Jenta vår er helt frisk på alle måter :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...