Gå til innhold

Såre brystvorter etter 3,5 uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min er nå 3,5 uke. Jeg har hatt mer eller mindre såre brystvorter helt fra fødsel. Jeg smører mer purelan, lar brystvortene lufttørke med en dråpe mosmelk etter amming samt bruker brystkopper med luftehull for å unngå at klær gnisser mot brystvortene. Dette til tross, brystvortene er fremdeles litt såre. Anstrenger jeg meg for mye??? Skåner jeg de for mye slik at de ikke blir tilstrekkelig herdet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du gjør det som er riktig da. Jeg brukte aldri noen salver. Bare pressa ut litt melk som jeg la på selve brystvorten og ringen rundt. Og lot det tørka inn av seg selv. Jeg brukte heller ikke brystkopper. Gikk med puppene på tørk ei uke. Ingen bh osv. Jeg tror at det beste er å la det gå sin gang. Det pleier å gå bort etter noen uker. Så du er nok rett rundt svingen nå! Stå på!

Skrevet

Vil råde deg til å slutte med purelan salva. Jeg brukte selv denne og var veldig sår hele tiden. Nå kun et par dager etter jeg sluttet er det blitt mye bedre og amminga går også bedre. Kunne ha vært en tilfeldighet men tror nok ikke det. Og et annet tips er å ligge barbrystet om natten. Da får brystene luftet seg og grodd skikkeli :)

Skrevet

Det høres ut som om du gjør alt riktig, ikke for å skremme men jeg var sår i 3.5mnd nesten 4mnd...fikk veiledning på hels,stasjonenen å gjorde alt riktig. Det er bare noen brystvorter som er mere sensible en andres

Skrevet

Har prøvd litt uten purelan nå og den ene puppen er litt bedre faktisk. Fikk tips om å sove uten bh om natten, men blir det ikke veldig vått i sengen da??? Lekker jo ganske bra når tiden for amming nærmer seg...og min lille pode kan sove hele seks timer i strekk om natten og da er det temmelig sprengt. Ja, jeg vet jeg er heldig :)

Skrevet

Hehe jeg som tipset om å ligge barbrystet. Joda litt vått blir det såklart. Stadig våte flekker her i gården og :P.. Men man kan legge en håndduk under lakenet feks så det ikke setter seg i madrassen. Trenger ikke gjøre det hele ammeperioden men for å kickstarte groprossesen. Følte meg mye bedre etter første natta og kunne sikkert ha begynt med BH etter bare noen dager men syns det er best uten :P. Du er jo litt ekstra heldig som har en som sover så lenge. Får brystene god tid å slappe av på allefall om natten =)

Skrevet

Går ogsså fint å bruke tisselaken i sin egen seng, har jeg gjort i peridoer. Men nå lekker det heldigvis ikke så mye lenger.

Ang purelan så er det den som har reddet meg, skjønner ikke at det blir verre pga den.

Jeg var forøvrig skrekkelig sår i 5-6 uker, så ga det seg noe. Nå etter 3,5 mnd er jeg fortsatt litt sår innimellom, men ikke verre enn at jeg kan leve med det. Så med litt tålmodighet så blir det nok bra :D

Skrevet

hadde baby som var for liten til skikkelig sugetak, så ble nok litt sår... å bruke brystvortesalve var en nødvendighet og jeg kunne ikke sove uten bh m/ammeinnlegg pga brystproblemer. Det gikk over etterhvert.

lykke til!

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene nå, så mulig noen har kommet med dette før, men varier ammestilling!

Jeg fikk råd om å variere ammestilling. En gang "tradisjonell stilling", en gang "tvilling stilling", liggende, sittende, og kanskje en kan få babyen til å sitte/ligge på magen din slik at han får tak rett forfra? Dette hjalp meg. Nå når han er større er det lett å ha han sittende ved siden av meg og så får han på den måten av og til (ikke fordi jeg er sår, men nå fordi han ikke alltid vil ha og lures til å ta det likevel på den måten).

Jeg varierte stilling i tillegg til å bruke skjold og purelan og gå med puppene på tørk i 1-2 dager. Skjoldet brukte jeg bare av og til/ca annenhver mating for ikke å bli vant til det eller at babyen skulle vennes til det. Det skal ikke være såre pupper i over en måned mener jeg ca 2 uker var det jeg fikk høre.

Skrevet

Det viste seg å være sopp. Behandles nå for det. Brystene skal ikke være såre så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...