Gå til innhold

Din niese/nevø skal døpes.. Hvor mye spanderer du/dere i gave til barnet da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rundt 500,-. Vi har vel normal økonomi.

Skrevet

Eg var fadder til den ene niesen, og eg opprettet en konto i hennes navn og der satt eg inn 300 kr. Hver år på hennes dåpsdagen setter eg inn 200 kr og disse pengene får ho ikke før ho er 18 år.

Det gjorde eg pga eg vet at foreldrene hennes er ikke flink med penger.

De andre tantebarna mine fikk 500 kr.

Skrevet

Sist gang vi var i barnedåp var det til nevøen vår, mannen min var fadder, og vi kjøpte gave for ca 1000kr. Gangen før kjøpte vi for 500kr, det var til et litt mindre nærmt barn.

Jeg kjøper det jeg vil, men spør ofte om de har noen spesielle ønsker, så tar jeg dem i betraktning hvis jeg føler det er noe av det jeg har lyst til å gi. Ofte kan det være gode ideer å spørre etter ønsker, spesielt til gutter...

Jeg tenker forresten også over hvor mye jeg gir, vi har ikke noe avtalt, men har liksom lagt oss på samme linje som de vi omgås mest. Dette gjelder også julegaver, føselsdagsgaver, bryllupsgaver, konfirmasjoner osv...

Jeg ville forresten ikke gitt like mye hvis jeg ble invitert til "navnefest", dette er fordi jeg ikke syns noe om denne tradisjonen - og ja, jeg er både sær og gammeldags! For meg er det enten barnedåp, eller ingenting, gjelder forsåvidt med kirkelig kontra borgerlig konfirmasjon også.

Skrevet

Bare til orientering, barnets navn har ingenting med dåpen å gjøre - foreldrene bestemmer barnets navn før dåpen. For lenge siden spurte presten hva barnet skulle hete, i dag spør han hva barnet heter.

Skrevet

Leser mellom linjene her at du er veldig irritert på din svigerinne og finner noen halvgode grunner til å snakke dårlig om henne ?

At de svarer på innbydelse samme dagen som svarfristen går ut synes jeg er lite å henge seg opp i, og ihvertfall det du skrev om at jenta di fikk noen sommerklær som aldri ble brukt. Er vel din feil at de ikke ble brukt såfremt det var rett størrelse.

Men ja, 148 kr var mindre enn jeg hadde villet bruke på mitt tantebarn.

Skrevet

Hvor mye har du evt gitt til hennes barn da?

Om hun har det selvfølgelig?

Eg må si at eg e nok så fjern at eg hadde nok reagert eg også.

Vi har fått gave eller penger i noe lunde samme størrelse som vi har gitt. Det samme gjelder jul og bursdager.

Om eg visste at de ikke hadde dårlig økonomi, så synes eg 150 kroner er litt knapt når en er så nærmt i familie.

Men eg hadde aldri sagt noe til dem, men eg hadde nå tenkt mitt, og gjerne lagt meg på den størrelsen tilbake da.

Skrevet

Min feil at de ikke ble brukt?

Jenta vår ble født i slutten av juli, va 49 cm når ho ble født, og sommerklærne vi fikk kom i midten av august, og de var i str 56! Så hvordan i all verden kan det være min feil at sommeren var over for vår del i midten av august, det er da ikke jeg som er værguden!

De hadde tydeligvis ikke tenkt å svare på innbydelsen før hennes mor sa det til henne at vi sikkert hadde syntes det var kjekt at de svarte. For ho svarte akkurat det samme som min mann hadde sagt til sin mor litt tidligere på dagen... Virke jo litt rart at ho bruke de samme ordene da, eller?

Skrevet

Nei jeg har ikke alle fakta her. Kan godt hende hun er så håpløs som du vil ha det til. Det som er helt sikkert er at jo mer du snakker om det, skriver om det og søker bekreftelse fra andre, jo dårligere forhold vil dere få.

Skrevet

Ho har to barn, men de var allerede født da jeg ble sammen med min mann.

Til jul/bursdag pleie vi å gi gaver på alt mellom 150-250kr. Av og til kjøpe vi på tilbud/salg, men da bli det mer i hver pakke.

Denne julen har vi kjøpt krinkel ull (b-vare, men ingen syblig feil), både stillongs og trøye.. Så e jo litt spent på hva barna våre får i retur..

Vi har ikke sagt dette til de, så dumme er vi ikke.. Vi har takket de for gaven på lik linje som med alle andre.

Skrevet

Vi har ikke noe godt forhold oss i mellom nei, og mannen min har heller ikke det beste forholdet til søsteren sin.

Kan jo bare legge til at ho ALDRI klare å sende en pakke til rett til til jul/bursdag.. Da eldste ble døpt (hun kunne ikke komme da heller), så kom gaven 7,5mnd etter dåpen. Eldste har heller ALDRI fått en bursdagsgave på bursdagen hennes, i fjor mene eg at bursdag og julegaven ble slått sammen til en gave (bursdag i september)...

Vi prøver ALLTID å sende gaver til hennes barn til rett tid, tror året i år er første året da barna har fått gavene 1 uke etter dagen dems.

Skrevet

Jeg får en niese i januar, og da kommer vi til å gi en typisk dåpsgave, en sparebøsse, en sånn rull til å ha dåpsattesten i eller lignende, pluss 1000 kroner.

Vi har ganske god råd.

Skrevet

Din svigerinne har nok andre prioriteringer enn broren og du. Face it. Enten får dere la det faktum komme mellom dere og irritere dere i alle slike gavesammenhenger, eller dere kan fokusere på de positive egenskapene hun antageligvis har på andre områder i livet?

Jeg er i familie med noen som minner om dere. Jeg føler at det ikke lenger spiller noen rolle hvor mye eller lite jeg bruker på gaver til dem, ingen som blir fornøyde uansett.

Jepp, jepp, god helg.

Skrevet

Det var da svært så opptatt av de gavene du var da.. Er det mulig.

Huff blir sliten av slike folk jeg.

Var en gang i bursdag sammen med min sønn, der var det også en gutt, som bare hadde bodd i Norge en liten stund. Så han hadde sikkert ikke forstått dette med bursdager, og hadde derfor ikke med gave til bursdagsbarnet. Mamman til bursdagsbarnet gikk helt bananas, fikk sønnen sin til å spørre gutten hvor pakken var, snakket stygt om denne gutten og hans familie, som hun aldri hadde møtt...pga en pakke til rundt en 50 lapp.

Du kan minne meg LITT om denne mamman!

Skrevet

1000.

Det er fordi det kun er til dåp/navnefest vi gir en slik sum. Ellers er regelen 300.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...