Gå til innhold

Din niese/nevø skal døpes.. Hvor mye spanderer du/dere i gave til barnet da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevn gjerne en grunn også, f.eks om dere har dårlig råd, betale mindre pga dere ikke kunne gå osv...

Skrevet

Jeg gav gave til 600 kr til Gudbarnet mitt, og jeg blir noe liknende til niesa/nevøen min også, så kommer til å gi rundt samme pris.

Skrevet

Ville vel lagt meg på ca 500. Hvis jeg hadde dårlig råd, noe mindre, var jeg fadder noe mer.

Om jeg ikke har mulighet til å gå i dåpern er ikke relevant for gaven jeg kjøper.

Skrevet

Vi ligger på en 500,- . Og vi gir det samme uansett om vi har mulighet til å gå eller ikke.

Skrevet

Vi ga 600 kr i sin tid, men det er henholdsvis 6 og 8 år siden..

Skrevet

Syns dere vi er rare da som syns tanten til vår jente er smålig som gav en gave på kr.148,-?

Ho var ikke fadder, og de har sagt til oss at de har dårlig råd, men nå skal ho kjøpe seg hest..................

Skrevet

Jeg gir 1000. Men jeg var gudmor også.

Og til spørsmålet ditt, ja jeg synes du er veldig smålig. Akkurat som søsteren min. Hun går også å sjekker hva gaver koster, og kommer med slike argument. Hva i all verden har det med saken å gjøre at hun skal kjøpe seg hest...? Og hvorfor skal en dåpsgave koste så himla mye? De blir jo bare stuvet vekk alikevel. Nettopp derfor gir jeg penger som kan settes på konto.

Det er faktisk tanken som teller...!

Skrevet

har sikkert spart lenge da? vi fikk rundt 500 kr fra hver når lillemann ble født.

Skrevet

Jeg brukte ca 750,- til niesa mi.

Men jeg ser ikke helt på prisen, men HVA man gir.

Jeg fant kjempe fine ting til henne, og hadde de tingene kostet 150,- så hadde jeg kjøpt det uansett og latt det være med det.

Skrevet

Bruker 1000-2000

Kan være ting som tripp trapp stol, Berganssekk med termos, bibel (hyklersk som jeg er), sitteunderlag, turkniv ++, De Store Hvite bøkene fra Aschehoug, møbler fra malurten. Har god råd, og dette er ting de trenger så velger å legge penger i det. Hadde jeg av en eller annen grunn funnet ut at jeg skulle kjøpe et smykke, så hadde jeg neppe brukt mer enn 6-700.

Og ja, jeg synes du er smålig. Skjønner ikke dealen med å finne ut hva gavene koster. Hva har skjedd med folks takknemlighet. Takk for gaven og la det fare.

Skrevet

Jeg har ikke ord......

Hvem går og sjekker hva gavene koster da????

Herregud.....

Og det er da tanken som teller?

Kjøp det ungene dine trenger selv!

Skrevet

Til alle dere som tror at eg gikk å sjekka hva gaven kostet.. Det fikk eg fikk da eg skulle bytte gaven, for vi fikk 3 smykkeskrin, da vi ikkje ble spurt om hva vi ønsket oss. Eg gikk ikke for å finne det ut helt uten videre!

Vi ønsket oss masse vi, men var bare 3 stk som spurte hva vi ønskte oss... Så da fikk vi 3 smykkeskrin, og vi bytta to av dem.

Forresten, mannen min som er bror t denne dama syntes også ho var smålig. Vi vet de ikke har dårlig råd, selv om det er dette de sier til oss.

Skrevet

Hadde vi hatt dårlig råd hadde jeg fint git dåpsgave til 150 kroner, det er tanken som teller og man gir det man føler passer i situasjonen man er i.

Vi er så heldige at vi har mulighet til å gi litt mer, men det er ikke prisen som er viktigst...det er at jeg tror barnet (og foreldrene ;-) ) vil like presangen. Vi brukte rundt 700 i sist dåp vi var i.

Jeg synes du er sær som sjekker opp pris på varen og stiller spørsmål med hvorfor noen har kjøpt en så "billig" gave. Hvorfor skal denne gaven være dårligere enn en gave til 2000? Hvis alle rundt oss hadde reagert hver gang vi ga billige presanger ville mange blitt skuffet :-(

Skrevet

vi har køpt dåpsgaver til unger jeg er gammeltante til. Altså ungene til de jeg er tante for. Disse har kostet ca 150- 200 kr stk. VI er ikke faddere eller gudforeldre og har heller ikke vært invitert til noen av dåpene. Vil dette si at jeg er smålig? Jeg tenker ikke gi mere såfremt det ikke er nærmere i familien, eller at vi er gudforeldre. Jeg har sldri tenkt tanken på at de som mottok gaven syntes jeg var gjerrig....... Men der fikk jeg jo noe å tenke på.

Skrevet

Du er ikke smålig nei, du er vennlig og gir en gave! Personen jeg snakker om er tanten til vårt barn, altså søsteren til mannen min.

Jeg gir sjelden gaver til barn av kusiner av meg, men da sønnen til min kusine ble konfirmert ga vi gave på 150 kr til han, som en oppmerksomhet.

Skrevet

Vi skal i dåp til nevøen min (vår!) til søndag, og vi er også begge faddere, min mann og jeg.

Jeg syns ikke man skal tenke så mye på pengene, det er jo ikke det som teller syns jeg.

Personlig har jeg malt en stol til han :)

Kjøpte en lyseblå stol på Ikea (barnestol) og malte et Postmann Pat motiv på setet.

rundt ved bena, på langsidene har jeg skrevet alle de vitale målene hans ved fødselen.

Er ganske fornøyd:)

I tillegg gir vi en sangbok med personlig hilsen:)

Skrevet

Du vet, det er lov å gi ut ønskene selvom folk ikke spørr :o)

Og jeg er ikke tilhenger av å vite, finne ut osv hva gaver koster. Det er tanken bak det som teller. Jeg forstår tankegangen din ang denne tanten som sier de har dårlig råd og bruker penger på andre ting. Tror det er normalt og stusse over slike ting, MEN, allikvel mener jeg at du ikke skal bry deg om det. Det er deres valg av bruk av penger, man kan ikke sette en standar for andre, ei heller bestemme hvor dyre gaver andre skal gi.

Selv gir jeg for rundt 1000 i dåpsgave til fadderbarn, og rundt 5-600 hundre ellers. Jeg gir etter evne og gir for like mye uansett om jeg går i dåpen eller ikke.

Skrevet

Vi har IKKE sjekket opp prisen på gaven! Vi fikk vite det når vi skulle bytte gaven!

Det som vi syns va mest dumt var at vi fikk 3 smykkeskrin, og to måtte byttes. Og da ble det smykkeskrinet fra søsteren til mannen min som ble byttet, og smykkeskrinet fra bror min som ble byttet. Vi visste vi fikk ett smykkeskrin, og vi syntes det var dumt at folk ikke spurte hva vi ønsket oss.

Var masse vi ønsket oss, men fikk naturligvis ikke alt..

Vi vet også at det er tanken som teller, men det er ikke første gang de har gitt en gave som ikke passet barnet (les: klær).

Skrevet

Blod er ikke alltid tykkere enn vann.

Skrevet

Da vi sendte ut innbydelsene fikk vi svar fra ALLE utenom denne tanten med en gang om at de ville komme. Denne søsteren måtte få beskjed via sin mor (min manns mor) om at vi gjerne ville ha et svar om de kom eller ikkje. Så dagen da svarfristen gikk ut, svarte de.

Vet vi kan gi ut ønsker selv om de ikke spør, men de gangene vi har gjort det i forbindelse til jul/bursdag, så har ikke barna fått det. Og da tenkte vi at det var nok ingen mening med det denne gangen heller. Ved forrige dåp, kom også gaven 7,5mnd etter dåpen.

Eg er bare fadder til ett barn, men da ga eg en sangbok som de ønskte seg og så kjøpte eg en sånn liten boks som står min første hårlokk på itillegg..

Skal i "dåp" igjen t neste år, men barnet er da nesten 3 år og vil da få noe nyttig som ho kan ha, og foreldrene mene ho vil ha.

Jeg trenger heller ikke vite hva gavene kostet, men av den naturlige grunn så fikk vi vite prisen da vi byttet gaven.. Eller da vi fikk en tilgodelapp, for har enda ikke funnet noe.

Skrevet

"ønsket oss" har du sagt flere ganger nå. Men det var da ikke dere gaven skulle til?? Jeg spør aldri hva noen ønsker seg til et dåpsbarn, jeg gir det jeg har lyst til å gi!!

Hører flere sier dette. Vi ønsker oss ditt og datt til dåpen. Skjønner det ikke jeg. Jeg blir glad for de som kommer og hva de gir spiller da ingen rolle, Det er en dåpsdag. Man feirer barnet's navn. Og da er det ganske sært av foreldre og si: "Vi ønsker oss en sparkebukse til barnet" osv.. Det er dere som skal kjøpe det barnet trenger, vi på sidelinjen skal gi det vi har LYST til å gi. Og nå syntes sikkert denne tanten at dette var et pent skrin, holder ikke det? Skal hun slenge neddi en 200 lapp i tillegg?

Skrevet

300 på hver, tvillinger.

Skulle gjerne gitt litt mer, men lommeboken protesterer :)

Skrevet

Vi er faddere til broderns datter og var i dåp for et par uker siden. Gav et sølvsmykke (hjerte med navn inngravert) og en bukse jeg hadde sydd.

Kjedet kostet ca 500, og materialet til buksa kosta vel ikke mer enn en femtilapp, men jeg synes ikke prisen har noe å si egentlig.

Hadde ikke falt meg inn å rynke på nesa av en billig gve av en som ikke var fadder og har dårlig råd.

Skrevet

De har ikke dårlig råd.. Hadde de hatt det, hadde eg skjønt det..

Da jenta vår ble født fikk ho sommerkle som ho aldri har fått brukt, for sommeren var over for vår del da ho ble født (slutten av juli, og fikk gaven først et stykke ut i august).

Eldste jenta vår har heller ikke fått de mest praktiske gavene fra den siden (og da er svigermor inkl. også). Skylde på at de aldri ser barna og ikke vet hvilken str de bruke (men det er vel LOV å spørre om slikt?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...