Gjest Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Vi er et par på 32 (meg) og 34, har prøvd i snart tre år nå. Mannen min fikk beskjed om for lavt antall sædceller (2,5 mill)og sa at ifht WHO referanser var annet bra.. (?) skal ta en ny prøve i slutten av februar. Jeg for min del har muligens en lat eggstokk på høyre side.. (ikke utredet enda) Vi hører til på ahus, og legen vår begynte med en gang å prate om ICSI. Greit nok.. Men spm mine er: Legen sa til oss at vi MÅTTE på riksen, syns dette er litt rart siden ullevål også gjør ICSI...! Kan det være noe legen ikke vil fortelle? Har ringt å prata med ullevål og de sier de gjør alt unntatt tesa.. Hva er referansene på en normal sædprøve hos WHO? Har hørt at ved ICSI må man ta gentest?? Hva er dette? Kan vi risikere å bli nekta utifra svaret?? Huff.. Dette er ikke lett, vi som par føler oss veldig mislykka, og syns det er vanskelig med venner og familie å sånt nå. Vi lever nok i en egen boble vi to nå. Og vi som vanligvis elsker julen, vi gruer oss nå.. Alle i familien med barn som skal besøkes, som minner oss på det hele tida.. Det vi kanskje ikke får selv.. Vel nok syting, men blir veldig glad hvis noen har svar/innspill, for vi føler ikke at vi har fått på langt nær nok info, og må drive å grave det fram selv..
SkyBaby Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Hei og hopp Jeg kan desverre ikke svare på alle spørsmålene dine, men det med Riksen er helt "normalt". Vi var først på Ahus også og ble sendt til Riksen, og jeg spurte, og det er fordi Riksen er landsdekkende, og Ullevål er for Oslo beboere. Om dette er annerledes nå, det kan godt hende men var hvertfall det svaret jeg fikk
Gjest Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Ok, tusen takk, det hjelper veldig bare å litt svar vet du Hvor havna dere til slutt da? Og hvilken erfaring har dere der så langt? Tror du man havner lenger bak i køen om man ikke tilhører sykehuset man søker seg til? Unnskyld at jeg maser altså.. )
SkyBaby Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Nei, kjære deg det er bare å mase så mye du vil, er jo derfor vi er her hehe Vi bor nord i Akershus, vi var først inne på Ahus hos verdens flinkeste gynekolog (i mine øyne). Så ble vi da innkalt på Riksen. Har bare positive erfaringer derifra. Er i gang med AIH forsøk igjen nå. Er spent men har ikke noe "tro" på at det går bra denne gangen heller. Vi har prøvd i 5 år uten at det har skjedd noe. *blæh*. Riksen er veldig stort, men jeg synes legene og sykepleierne er kjempehyggelige. Eneste jeg ikke likte så godt var Overlegen, men den personen så jeg bare en gang. Var ikke noe spes, men bare en magefølelse på at vi ikke ble bestevenner hvis du skjønner Men dette går bra!! Krysser fingrene for dere!
Gjest Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 He he.. Takk igjen Vi holder til i Follo da.. Vi var hos dr. Randi Lundgren, trivelig hu, men stussa jo som sagt på endel ting, kanskje hun ikke ville si så mye før andre sædprøve til mannen min er tatt. AIH, kvalifiserer det som prøverørs forsøk eller? Håper virkelig dere lykkes på dette forsøket da )
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Hei, jeg kan heller ikke svare på alt. Men vedr icsi, vi hadde 50/50 (Halvparten av eggene icsi og halvparten ivf) på vårt forrige forsøk, som endte i vår nydelige gutt. Men gentest hørte ikke vi noe om. Vi måtte bare ta blodprøve og så måtte mannen min inn til test av svømmerene, og jeg ble undersøkt før vi gikk i gang. Men hørte aldri noen nevne gentest. Vi bodde i Oslo under forrige runde, og fikk derfor velge mellom Ullevål og riksen. Nå har vi flyttet ut av Oslo, men siden vi var på ullevål sist, får være på ullevål nå også. Og til slutt er det bare å ønske lykke til, husk å bevare håpet og ta vare på hverandre
MK73 Skrevet 14. november 2009 #7 Skrevet 14. november 2009 Nå er det fritt sykehusvalg, så om dere vil ha behandling ved Ullevål eller Riksen tror jeg er opp til dere (men legene kan anbefale det ene eller det andre, selvsagt). Ullevål gjør som du sier alt utenom TESA. Vi har selv hatt flere ICSI-forsøk der. AIH er ikke det samme som prøverør, avhengig av hva diagnosen deres blir kan det jo godt hende at dere blir anbefalt det først. Hvis mannen har store utfordringer mhp kvalitet eller kvantitet blir dere trolig sendt direkte til IVF/ICSI (prøverørsbehandling). Ja, noen steder blir man fortalt at man må ta en kromosomtest før ICSI-behandling, men det er mange steder det ikke praktiseres. Vi gjorde ikke det, verken ved Ullevål eller privatklinikk på tross av at ICSI ble brukt begge steder. Uansett er det svært sjelden at man finner noe på kromosomtestene, og jeg tror det vanligste er at man blir henvist til genetisk veiledning dersom noen skulle være galt - har aldri hørt om noen som blir nektet behandling pga resultatet. Vi har tatt kromosomtest nå, men det var pga gjentatte aborter. Regner ikke med at det kommer noe ut av det, men så har vi i alle fall sjekket. Lykke til videre i prosessen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå