Gå til innhold

Mye kynnere - vanlig i uke 16?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt over 15 uker nå, og syns jeg får hyppigere og hyppigere kynnere. Begynte å kjenne det for ca 2-3 uker siden. De er ikke veldig vonde, men kjenner de godt. Kjenner de best når jeg ligger eller sitter, og merker de mer og mer når jeg er oppe og går også.

Er dette normalt? Kjenner livmoren snører seg sammen til en liten ball, og da blir jeg litt bekymret for hvordan det er å være INNI den ballen når den snører seg sammen...

Er disse kynnerene et signal på noe, eller er det bare livmoren som "trener" slik det står i bøkene?

Hører jo om noen som får beskjed om å roe tempo og slappe av når de blir plaget av mye kynnere. Jeg har hatt litt fokus på å holde meg i aktivitet uten at jeg trener akkurat. Prøver å gå turer, svømme osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Er ca 14 uker på vei og har hatt noen ordentlig kynnere jeg og. Begynte i uke 20 sist gang jeg var gravid, ofte og kraftige og fødte på termin dagen men blir litt stressa nå for det... Skal det starte så tidlig? Og komme så ofte? Mest på kvelden hos meg... Tenker jo på stakkar liten som blir klemt inn :/

Skrevet

Kynnere er mini-rier, sammentrekninger- livmoren øver seg på fødselen.

Det er helt vanlig og jeg har hatt det fra uke 12.

Men det finnes vel sikkert en grense for hvor mange som er normalt per dag, har man veldig mange- er det nok et tegn fra kroppen om å ta det mere med ro:) Jordmor vet sikkert dette.

Kynnere er IKKE vondt for babyen, det kjennes ut som massasje;D

Skrevet

Tidlig kynnere skal man alltid nevne for lege/jordmor da det kan føre til premature rier hvis man har det ofte i løpet av dagen. Har man masse er det tegn på å roe litt ned ja. Jeg er i uke 23 og har ikke kynnere daglig engang men stresser heller ikke mye hjemme eller på jobb osv, viktig å slappe av :-)

Skrevet

Jeg har hatt kynnere siden 12. uke. Hadde det sist svangerskap også, og fødte etter termin. Har kynnere ca 3-4 ganger per dag, og det er uavhengig av aktivitet. Men jeg stresser ikke nå, og gjorde det ikke sist heller, mulig jeg ville hatt flere kynnere om jeg gjordet det?

Mine kynnere kjennes veldig godt. De er ikke direkte vonde, men nokså ubehagelige. Har ikke snakket med jordmor eller lege om det denne gangen, men dersom de øker på vil jeg nok ta det opp. Det jeg hørte forrige svangerskap var at så lenge det ikke er "system" på kynnerne, dvs at det kommer flere med samme tidslengde mellom, så trenger man ikke bekymre seg så veldig. Men det er mulig at man anbefaler annerledes nå. En stund siden jeg var gravid sist :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...