Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Hva har dere på de i barnehagen? Går de bare i ullundertøyet inne i barnehagen eller har de på bomullsklær utenpå? Jeg føler at litt av poenget med ullundertøy forsvinner hvis man tar bomullsklær utenpå. Når jeg ser på de andre barna i barnehagen til jenta mi ser jeg ingen som bare har på ullundertøy....
barbalib har to fine gutter Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Min sønn har bare på seg ullbody og ullstrømpebukse inne.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Inne i barnehagen går hun som oftest kun med ullbody og ullstrømpebukse. Men, når vi leverer må hun selvfølgelig ha noe utenpå. Vi har noen tynne ullgensere som vi kan ta utenpå, men har også noen i bomull. Ytterbuksene hennes er ikke i ull, men det jeg liker best å kle henne med er sparkebukse i ull fra Nøstebarn. De ser utrolig deilige ut, men vi har bare 2 stk av de (er jo temmelig dyre), så det er jo ikke nok til å kle henne alle dagene.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Lillemann går kun i ulltrøye og ull stillongs. Tynne ullsokker på føttene. Når vi går til bhg har han fleece dress eller bukse og jakke som vi tar av når kommer frem. Tenker det er det enkleste for de ansatte også. Da kan de legge han til å sove i ull undertøyet, når de skal ut er det bare å ta på flere lag med klær. Minimalt med av og påkledning.
3småtroll♥ Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Går bare i ullbody og stilongs inne. Han er så varm av seg at det blir formye med bukse og genser over. Så har de det godt og varmt inne i barneh. også da... Til og fra barneh. slipper jeg han bare oppi dressen;) Han er 18 mnd.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Vi har knapt nok et bomullsplagg på iløpet av vinteren. Her bruker ungene ullstilong + ulltrøye/body + ullsokker og Janus Prinsesseull/Prinseull ulljoggedress i bhg. Eventuelt en enkel bomullkjole over som de ansatte i bhg enkelt kan ta av, eller oftest ullkjoler. Sender ikke med bomullstøy i hele tatt. Og de går ofte i kun longs/trøye inne.
lille sprelle Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 ehh - det er vel ikke noe i veien for å ha bomull oppå ulla? vi bruker forøvrig en liten selekjole (a la krinkel) oppå ullundertøyet. På den måten er hun kledd, men likevel et helt lag ull på.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 barna må ikke ha ullundertøy i banehagen da..... hadde det vært en ute barnehage hvor barna var ute hele dagen hadde jeg skjønt det. synes ull hystriete bare sprer seg heheh...! og de som selger det veit å ta seg betalt,siden alle "må" ha det på barna sine.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Selvfølgelig "må" de ikke det. Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med å bruke det! Kjøper janus, cubus o.l.Passer på å kjøpe når det er tilbud. Har 6-7 sett og det er stort sett de klærne vi bruker. Tåler fint vask i maskinen. Blir da egentlig ikke mye dyrere enn å kjøpe inn samme mengde tøy i bomull. Har finklær utenom som vi bruker, men det er sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Enig med anonym 19:24. Har lite ull til gutten min, går stort sett i bomullsstrømpebukse og body, og bukse og genser utenpå. Når de skal ut tar de på han en tynn ulldress utenpå strømpis og bodyen. De er ikke så lenge ute av gangen. Klart skal de på den ukentlige turen, er det greit med ull innerst også. Men han er 20 mnd nå og vi har nesten ikke brukt ull siden han ble født. Ble litt i fjor vinter når det var sånn 15 kuldegrader. Men så lenge det er som nå om dagen +1 og 0 grader, er han mer enn varm nok i bomull.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Her bruker hun ullbody og ullstrømpebukse, og hvis det er for lite til å ha inne så har vi ullfrotte-lekedress eller ullfrotte skjorte og bukse (fra janus) i barnehagen. Har hatt litt dårlig erfaring med at de kler for mye/lite på henne når de har vikarer, så da er det bedre med ull enn bomull i barnehagen synes jeg. Her hjemme kan hun inne ha kun bomull på seg, for vi har så mye søte klær hun har fått. Men som regel har vi kun ull på, elsker de klærne til janus! Og dere som sier de ikke trenger ull i barnehagen, de MÅ jo ikke ha det, men det er bedre å ha det enn at de blir våte når de er ute fordi de svetter, og så blir de kalde når de setter seg ned. Snuppa vår er veldig glad i å sitte i sandkassa, så er jo litt dumt hvis hun først har vært veldig aktiv og svetter litt, og så har satt seg ned for å leke og så blir hun våt og kald...
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #12 Skrevet 14. november 2009 hvis hun svetter så tyder det jo på at hun har for mye klær på seg! må jo gå ann å bevege seg før de er svette..hadde du droppet ulla så kanskje hun ikke hadde blitt så varm,men passe sli kat hun hadde sluppet å bli svett..
Lille-My,75 Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Vår barnehage holder til i et gammel hus hvor det er litt golvkaldt. Snuppa har alltid body, strømpebukse og ekstra sokker av ull, og så har hun gjerne "joggedress" i velur utenpå. Ikke noe problem å ha bomull utenpå ull... Poenget med å ha ull innerst er jo at man holder huden tørr. Bomullen utenpå bidrar til å holde på varmen. Vi har ogås kjøpt noen ulldresser og gensere fra lillelam.no. Det fungerer også greit, men det er vanskeligere å få alle matflekkene man gjerne får i barnehagen på ullplagg. De kan jo ikke vaskes på 60 grader. Vi bor forresten i Hedmark, så da vet sånn omtrent temperaturen her.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Man må ikke ha ullundertøy, det er foreldrenes valg. Jeg velger å ha ullundertøy på jenta mi høst og vinter fordi jeg synes det fungerer best. Det er myke og behagelige plagg. Jenta mi blir lett svett og da fungerer det veldig bra med ullundertøyet så hun slipper å gå fuktig og klam. Jeg pleier å ha en liten kjole utenpå. Snuppa liker å gå i kjole og da får sommerkjolene et lengre liv også. Det beskytter også ulltrøya litt mot f.eks joghurt etc. Ullundertøy trenger ikke å være så dyrt, jeg har kjøpt det meste av snuppa sitt på salg og fått mye for pengene. Hvis man ikke har lyst til å ha ullundertøy på barnet så lar man bare vær, går fint det også!
Frøken Freken Skrevet 15. november 2009 #15 Skrevet 15. november 2009 Har veldig mye fint ulltøy til jenta mi, kjøpt på salg i fjor - men får ikke brukt noe av det, sverger til ullbody og ullstrømpebukse - og da sier de ansatte hun blir for varm med lag på lag i ull. Bruker mest joggedresser og dongribukser/ bomullsgensre over - ofte ingen genser over bodyen, men syns det blir litt bart med bare strømpebuksa.
Night 78 - keiser og prins Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 Vår tass på 18 mnd bruker ullbodyer og ullstrømpebukser under vanlige klær. Har gjerne en kortermet body eller T-skjorte på for at han ikke skal bli for varm. Her varierer temperaturen fra minus til +12 hele vnteren, så må bare satse på at barnehagen kler av de om de blir for varme. Vi vasker forresten ulltøyet på både 60 og 90 grader om der er flekker som ikke går bort, avføring el lignende på de. Går helt fint selv om det sliter litt mer på klærne ( gjelder kun bodyer og strømpebukser fra sparkjøp). Men de har likevel vart et helt år!
2 hjertegull :) Skrevet 15. november 2009 #17 Skrevet 15. november 2009 Vi har ikke så mange sett med ullundertøy, men bruker som regel det innerst. Det er ikke slik at barna må ha ull hele veien fra innerst til ytterst.. Så lenge de har ull innerst, kan de godt ha bomull som et mellomlag før ullklærne de bruker ute.. Ull transporterer fuktigheten bort fra kroppen, og da er det liksågreit å ha bomull utenfor som samler opp.. Ull har definitivt knallgode egenskaper, og BØR (ikke MÅ) brukes om vinteren Men vi er ikke hysteriske.. Hun kan godt bruke bomullsbody og strømpebukse.. Ingen problem. Eneste jeg er konsekvent på når det gjelder dette med påkledning er at hun ikke skal ha stømpebukse med antiskli under foten, eller sokker med antiskli inni skoene.. Dette fordi antisklien har kuldeledende egenskaper, og barna blir lett frosne på tærne.. Det gjelder selv om barnet har ullsokker utenpå.. Ser jeg egentlig har svart litt på alle innleggene, så for å ta hovedinlegget; Poenget med ullundertøy blir OVERHODE ikke borte av å ha bomullsklær utenpå, men om du likevel føler det slik, så kan du jo bare ha litt tykkere ull utenpå.. Jeg liker ikke at min datter skal gå bare i undertøyet i barnehagen. Ull eller ikke ull.. Jeg hører dog til strømpebuksegenerasjonen, og selv om hun har bukse på når hun kommer, er jeg glad for at hun går i strømpebukse når jeg henter. (body, strømpebukse, tøfler/sokker, og genser). Det er jo uansett viktig med ett ekstra lag på overkroppen.. I barnehagen der jenta mi går, har mange på seg tynn ullgenser og tynn ullbukse utenpå undertøyet..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #18 Skrevet 21. november 2009 Jenta mi på 18mnd er av den varmen typen , å noen dager blir det for varmt å ha ull på seg inne,så vi ser etter gradestokken. Her på vestlandet er det veldig variert. Idag har det vært "varmt"..Kun bomull inne.. Ja,det sies at ull skal være bra når man svetter,mn for mi snuppe så blir det ikke bedre.Dette har jeg prøvd opptil flere ganger.. Hun blir kokvarm hvis det er "varmt",å hun blir sur,gretten pga hun er for varm,da er det bedre å ha på henne bomullsklær mener jeg. Alle barn er forskjelllige,akkurat som vi voksne,å jeg vet om flere som er som jenta mi som lett blir varm,å ullen gjør det faktisk ikke bedre selv om mange sier den skal det. (Jeg har både Janus,Cubus,Truls og Trine sin ull..) Jeg jobber selv i bhg,både på liten avd og stor avd , å jeg ser at barna er forskjellige iforh. til dette. Noen foreldre har ull topp til tå på barnet sitt,mens andre har kun bomull.. Noen barn har aldri ull inne,mn har på en ulldress utenpå bomull å utedress oppå,mns andre igjen kler ungen med KUN ull å dress oppå til slutt.. Jeg tror at vi foreldre vet best hvordan barna våres er, så får vi gjøre forskjelligt alle og enhver:) Tror alle barna har det som regel greit,ull eller ikke:) Lykke til:)
AO3 Skrevet 22. november 2009 #19 Skrevet 22. november 2009 Knerten går vanligvis kun i ullundertøyet i barnehagen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor poenget med ullundertøy forsvinner hvis man tar bomullsklær utenpå? Det er jo det innerste ull-laget som er viktigst. Vi har endel tynne bomullsgensere som vi tar på ham hvis han pga temperatur kun skal ha på seg et tynt lag utenpå ullbodyen, og som dessuten er enklere å vaske (60 grader) hvis han søler på seg. Det er også praktisk til sitt bruk, synes jeg.
Gjest Skrevet 25. november 2009 #20 Skrevet 25. november 2009 småen brukar nesten berre ull. Prioriterar gode ullplagg framfor bomullskle. I bhg(no haust/vinter) har han på seg: stillongs/strømpebukse, ullsokkar, ullbody, strikkavest(eller genser), ullbukse, strikkahals, ullhue og stonz. Ein tar jo av noke av det om det er varmt inne. Kjøper ein del frå nøstebarn, men har og ein del janus o.l. (passar på å ønske småen ull til bursdagar og jul). I tillegg likar eg å strikke, så ein del kle lagar eg til han sjølv. Sjølv likar eg ikje bomull noko serleg, synest det er veldig upraktisk. Men poenget med ull forsvinner ikkje om ein har bomull utanpå, men det kan forstyrre litt, då bomull ikkje pustar like bra og har andre eigenskapar en ull. I bhgen til småen er det heldigvis mange som har skjønt kor genialt ull er!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #21 Skrevet 25. november 2009 her brukest ikkje ull på barna.kun på strikkegensere og gensere frå pierre robert..alle 3 har atopisk eksem,og ser ikkje ut om dei har ull innerst.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå