Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jente i midten av 20 årene som skal sette igang neste måned...har tatt alle de andre prøvene som FSH og progesteron. Vært i kontakt med Nordica og de nevnte ingenting om HSG. Jeg har også vært hos gynekolog og sjekket at alt ser bra ut...noe det gjorde:)(men de kan jo selvfølgelig ikke se om egglederne er tette da men) Også kommer jeg fra en veldig fruktbar familie! Hva anbefaler dere? Har 1 måned på meg før 1 forsøk... så greit å ta et standpunkt til det nå og eventuelt få det unnagjort. Anbefaler dere også å dra til gynekolog rett før bare for å sjekke? Hadde en prøverunde på eggløsningstester denne måneden her og den slo ut positiv akkurat den dagen jeg trodde den ville...så jippi:)
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Det høres jo ut som at alt er fint med deg... men jeg blei kjempeskuffa når jeg ikke fikk begynne den måneden jeg trodde bare pga den røntgen.... Jeg tror nok dette er noe man må desverre...
Gjest Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Jeg tok ingen ekstra tester før jeg reiste.. hadde sjekk hos gyn og lege for å se at jeg hadde gode muligheter til å bli gravid, og tok de prøvene som var påkrevd i løpet av de siste mnd... Etter det ventet jeg bare på at eggløsningstesten skulle bli positiv, og reiste så fort den var det.. Sjekket ikke hsg eller andre ting..
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Hei, Du trenger ikke å ta HSG, men jeg anbefaler det på det sterkeste. Det er heller ikke et krav at du tar det. Det er faktisk ikke vanlig og gjøre i Norge lenger, for hvis man har problemer med å bli gravid, blir man henvist til prøverør i stedet. MEN, da kona mi og jeg begynte på prosjekt baby for ca. 2 år siden, var kona i perfekt form. Hun er slank, ung, frisk og alle UL viste en sunn livmor, uten muskelknuter eller cyster. I tillegg var alle hormonprøver i den skjønneste orden. Derfor gikk vi igang med inseminasjoner. Etter 4 forsøk, skjønte hun at noe var galt. Vi fikk da tigget til oss en henvisning til HSG. (Dette var før det var lov å behandle lesbiske). Gynekologen mente det var rundt 1% sjans for at egglederene til kona mi var tette, men vi fulgte magefølelsen, og HSG-undersøkelsen påviste at begge egglederne var tette. Da var det prøverør neste, og det gikk på første forsøk. Selv om det er en mye tøffere prosess, tok det både mindre tid og ble billigere enn håpløse inseminasjonsforsøk. Jeg kjenner også til flere på forumet her, som har fått konstantert tette eggledere, og noen av de var så lure å ta undersøkelsen før de har kastet bort verdifull tid og masse penger. Hvis du ikke får en henvisning i det offentlige, vet jeg at Smestadgynekologene og noen andre i Oslo-området gjør dette for rundt 1000-lappen. Det er det verd! Lykke, lykke til!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Oi, jeg ser du har spørt om noe mer også. Jeg ville ha sjekket folliklene hos gynekologen før du drar ned. Desverre betyr positiv eggløsningstest ikke at du har eggløsning, men at kroppen har skilt ut hormonet som skal sette igang eggløsninga. Hvis du drar på scanning noen dager før forventet EL, sånn rundt dag 11 hvis du har syklus på 28 dager, kan de se hvor stor eggposen(e) er, og forespeile når du vil ha eggløsning. En eggløsningssprøyte er også og anbefale, da vet du nøyaktig når du bør insemineres
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Takk for svar:) Jeg sendte likesågodt en mail til CFC og spurte jeg...og fikk til svar at dersom jeg ikke har hatt underlivsbetennelse eller har operert i underlivet så trengte jeg ikke ta HSG. Så da gjør jeg ikke det tenker jeg:) Skal ringe å bestille en time slik at jeg får målt foliklene et par dager før forventet eggløsning i desember...ser jo og skjønner at det kan være lurt:) Tar alle eggløsningssprøyte? Han fra CFC nevnte ingenting om det..bare sa at jeg skulle ringe når jeg fikk positiv eggløsningstest! Mvh HI
MissTaurus Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Hei Jeg startet med eggløsningsprøyte til 3. forsøk. Da i kombinasjon med Pergotime. Tror det er vanlig at man prøver 2-3 ganger uten først.
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Vår gynekolog mener at inseminasjon uten eggløsningssprøyte og hormoner (avhengig av modningstid på egg, og IKKE alder) er å skyte i blinde. Mange har spontane eggløsninger, og noen får ikke eggløsning selv etter positiv test. Vil også nevne at det er fullt mulig å ha tette eggleder, selv om man aldri har hatt betennelse eller operasjoner. Kjenner godt til dette! For oss er 2-3 forsøk mye bare for å "prøve seg fram". Det er snakk om mye tid og penger. Mest av alt, er det psykiske og ventingen det verste. Derfor blir det HSG, hormoner, oppfølging av eggutvikling og eggløsningssprøyte obligatorisk før neste forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå