Gå til innhold

Dere som fullpumper- .hvor ofte pumper dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 uker og har nå pumpet i 7 uker. De siste ukene reduserte jeg pumpingen til 4- 5 ganger i døgnet og klarte og pumpe ut ca 1,1 dl. Det fungerte veldig greit og var akkurat nok tilsønnen min.

Nå de siste dagene har det plutselig blitt mindre melk. Siden i går har jeg pumpet ca hver 3. time og får nå noen ganger ut nesten 200 ml, men etter 4 timer fikk jeg nå bare ut 180 ml. Før melken ble mindre fikk jeg ut 50ml for hver time, så hvis jeg ventet i 6 timer feks om natta fikk jeg ut 300 ml osv.

Hvis jeg pumper hver 3. time nå så har jeg altså mer melk, hvis jeg venter lenger med pumpingen så er det mindre. Lurer på om noen har noen gode tips. Pumpet for 4 år siden også og holdt da ut i 6mnd. Denne gangen orker jeg ikke å holde på hver 3.time. Det blir for slitsomt, og jeg vil da nesten ikke få tid til noe annet enn å pumpe og vaske flasker.

Dere som fullpumper, kan dere fortelle litt om hvordan dere har det'?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

sønnen min er 5 måneder nå, og jeg har fullpumpet hele tiden siden han nektet å spise pupp. Nå pumper jeg 5 ganger om dagen (ikke om natten) og får da ut ca. 1,2 liter i døgnet, som fortsatt er mer enn han spiser (og han er en stoooor gutt).

I begynnelsen (frem til ca. 2-3 måneder) pumpet jeg hver 3. time for å få opp produksjonen. Ved ca. 3 måneder gikk jeg da ned til å pumpe 5 ganger om dagen (ca. hver 4. time). Da gikk jeg litt ned i melkemengde (ca 2 dl), men har holdt meg noenlunde stabil siden det.

Planen er å fortsette slik frem til 6 måneder og deretter se det an (jeg har stort sett mål sånn litt frem i tid, og så lager jeg nye mål når jeg kommer dit :)). Etter det vil jeg nok prøve å trappe ned til 3-4 pumpinger om dagen, vi får se hvordan jeg ser på det når jeg kommer så langt. :)

Det er hardt arbeid å pumpe, så jeg skjønner godt hvis du blir sliten og ønsker å trappe ned. Det er jo ikke krise om barnet får mme ved siden av mm, han får jo da fortsatt alle de viktige antistoffene fra deg. :) Så hvis du pumper f.eks. hver 4./5. time i stedet og dermed får litt mere overskudd og ork til å holde på lenger, skal du være fornøyd med det også, uansett gjør du en kjempeinnsats for barnet ditt!

Siden jeg har litt ekstra melk, donerer jeg denne, det gir meg litt ekstra motivasjon for pumpingen. Jeg liker også å tenke på at gutten min får antistoffene fra meg (jeg er en sånn som aldri blir syk, så håper det er antistoffene mine som er så bra ;) ), spesielt nå på høsten hvor mange fort blir syke. I tillegg tenker jeg at det er sunt for kroppen min å pumpe - i begynnelsen hjelper det jo livmoren med å trekke seg sammen, og så er det slankende. Så når jeg blir deppa og lut lei pumpingen tenker jeg på disse tingene, og tenker at jeg skal holde ut litt til. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

huff ja er kjedelig å pumpe.. både pumper og ammer av og til...

har ikke pumpet så ofte..

og av og til får jeg kun 60 ml..

jenta mi drikker ca 80 ml til hvert måltid.. mengden melk varierer hvor ofte jeg pumper meg..

har kun gitt mm og jenta mi er snart 1 måned. har også fryst ned litt melk som jeg tar opp hvis jeg merker jeg stresser og det er lite melk. varierer jo her hos meg..

Skrevet

Heisann

Jeg pumpet hver 3dje time i starten, og hver gang vesla våknet om natten (mannen tok da matingen). Etter en 8-9 uker sov vesla hele natten igjenom så da slutten jeg med nattpumpingen og kunne også gå ned til å pumpe hver 4rde time. Greide da å produsere etter behovet, men da behovet økte orket jeg ikke ta de økedøgnene som hadde vært nødvendig (mulig måtte jeg måtte ha trappet opp permanent også). Så da spedde jeg på med mme intill vi kunne begynne med grøt ved 4 mnd. Når grøt var etablert så holt det igjen med melken jeg produserte. Følte at ved en avslappet holdning ift å supplere med mme, og ved å finne hva som var praktisk mulig å gjennomføre av pumping for meg så gjorde det sitt til at jeg orket å heller pumpe lenge... Har foresten laget en tråd på ammedebatten med litt praktiske pumpetips hvis du trenger det. Heter noe sånt som Morsmelk på flaske (pumping).

Lykke til!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...