mamanti Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Lille gullet mitt er ikke mer enn 6 dager men jeg sliter så utrolig med ammingen. Allerede dag 2 ble jeg sår og nå har jeg røde blodblemmer på den ene knoppen og harde brun/svarte småskorper på den andre. Jeg har masse melk men lillemann er ikke så god på å få riktig tak og vi sliter med å få det til å sitte. Har en sterk brennende følelse fra han får tak og en liten stund etter han er ferdig. Tror ikke det er noen annet enn sårhet pga feilamming men er så vondt at jeg har grini meg gjennom flere amminger og det er ikke noe hyggelig. Det jeg lurer på er om det er noen som har vært så ekstremt såre men som har gått over til pumping og som føler det gjør mindre vondt? Kanskje gått tilbake til amming etter det er blitt litt bedre?? Begynner å bli rådløs her...
mamamia Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Jeg hadde store problemer med såre vonde brystvorter i starten av ammingen med nr. 2 for syv år siden. Det utviklet seg til infeksjon etc. i de åpne sårene. Maasse styr, smerter og medisinering for å bli kvitt det etterpå. Gruet meg veldig til at dette skulle melde seg igjen nå med nr 3. Riktig nok ble det helt j... dag 2 på sykehuset. Jeg hadde så vondt når hun "hugget" seg på at jeg skrek av smerte. Ringte min mann å fikk han til å leie en pumpe på Babyshop (som sist) til jeg skulle komme hjem. Ville prøve å pumpe noen dager til sår og skorper var helet igjen. Det kjentes nesten som en sorg den første natten jeg satt der i tussmørket alene med pumpen flere ganger i løpet av natten - i stedet for babyen. For så å gi babyen flaske etterpå. Alt styret med rensing av flasker etc. Så ikke frem til lang tid med dette. Men allerede neste dag så jeg at sårene hadde leget seg noe av at hun ikke hadde fått fortsette å suge på de. Så på ettermiddagen den dagen lot jeg henne ligge fem min på hver etter pumpingen, så økte jeg det litt etter litt. Det gikk veldig fint. Pumpen ble ikke brukt etter dag 2 og puppingen går nå (etter to uker) helt på skinner. Masse melk og ingen såre vorter. Jeg er sååå lettet. Så mitt tips er så absolutt å la de få hvile en liten stund (å heller bruke pumpe) til sårene gror. Og la babs slippe til litt av gangen i starten, så det ikke rekker å bli sårt igjen. Det er absolutt måten å gjøre det på uten å miste melk eller interessen fra babsen. Lykk lykk til!
las chicas Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 au au.. høres ikke godt ut. hadde det ikke like ille, men var ganske sår. hadde vannblemmer-lignende sår. jeg presset ut ett par dråper melk og lot lufttørke, så smurte jeg et godt lag med purelan sårsalve og lot det lufttørke ei stund. etter noen dager begynnte det å bli bedre. jenta her hadde også feil tak, det gikk seg til etter hvert som hun ble eldre.når hun var 14 dager var alt bra
mamamia Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Glemte å legge til at jeg presset ut litt melk etter hver amming, som jeg smurte på vortene og lot de lufttørke før jeg pakket de inn. Jeg fikk også låne med meg noen slags plastskjold fra sykehuset, som hadde hull så brystvortene fikk lufte seg også i bh'n og ikke ble irritert av at tøyet gnikket borti sårene. Jeg ble anbefalt å ikke bruke krem/salve da det kunne føre til infeksjon hvis man fikk bakterie i kontakt med tuben - innholdet. Kan hende det er litt hysterisk, men jeg valgte å ikke ta noen sjanse og hold meg til brystmelken som salve. Den gjorde susen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå