Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg fikk rekvisisjon så forespurte heldigvis legen min en privat klinikk. (Gikk til legen min og sa: "har prøvd å bli gravide i snart et år, ingenting skjer, hjelp meg videre. Tok 10 minutter og rekvisisjonsbrev var ferdig skrevet). Da kom jeg på utredning der ca tre uker etter at jeg hadde vært hos legen min, de tok masse blodprøver av meg gjennom hele syklusen min, sjekke et par ganger status vha UL (for å se om jeg hadde eggløsning), og så sjekka de hva kontrastfarge om egglederne mine var åpne. Det took en syklus, neste syklus var jeg igang med mitt første forsøk. Så det gikk veldig kjapt.

Hvis man søker om utrdening i det offentlige kan det ta opptil et år før man er ordentlig igang. Et vennepar av oss begynte på utredning over et halvår før oss, og da vi hadde hatt våre første to forsøk så hadde de såvidt begynt med utredningen.

Men det er ikke alle steder i landet at det offentlige er like treigt, tror jeg...

Lykke til!

Tusen takk for flott svar og godt tips! Det gikk jo ganske kjapt for deg da - kjempebra! :)

Vet du hva de tester på de blodprøvene? Var du til legen mange ganger den mnd du tok blodprøver og sånn da?

Det kommer vel an på hva utredningen viser, men hva er vanlig at skjer når man er ferdigutreda?

SBV

Vi gikk til fastlegen i slutten av januar etter å ha prøvd i litt over halvannet år uten suksess, og han henviste oss til utredning for barnløshet. I slutten av juni var vi ferdig utredet, inkludert sædprøver, blodprøver, ultralydundersøkelser, vanlig gynekologisk undersøkelse, konstrastundersøkelse av eggstokker og laparaskopi. I månedsskiftet juni/juli ble henvisning til IVF sendt, og i februar året etter startet vi første prøverørsforsøk.

Når det gjelder privat vs offentlig skal man også huske på at det er ganske store prisforskjeller... Dessuten varierer ventetiden på utredning avhengig av hvor du bor i landet og ventetiden på IVF varierer også fra klinikk til klinikk og går litt opp og ned. Generelt tror jeg ventetidene er endel kortere nå enn da vi startet opp.

Lykke til!

Annonse

Tja, alle ting de testet med blodprøvene er jeg neimen ikke sikker på, men de testet ihvertfall FSH (som kan angi eggkvalitet og/eller eggkvantitet som er igjen), LH (som er et annet hormon, LH og FSH er vel de hormonene som til sammen styrer utviklingen av folliklene hvor eggene ligger, samt modningen av disse). I tillegg sjekka de TSH-verdien, fordi det har vist seg at dersom man har høy TSH-verdi (enten har lavt stoffskifte eller ligger på vippen her) så kan det sørge for at det er vanskelig å bli gravid. De testa sikkert en haug med andre ting også, syntes jeg så ut som en junkie en stund, hehe...

Tror jeg tok blodprøve 3-4 ganger i løpet av en syklus. Du vil garantert ta blodprøver på syklusdag 3, for det er visst på denne dagen man best kan forholde seg til verdiene man får (vet ikke hvorfor det er slik).

Tror jeg tok ultralyd to ganger av livmoren, en gang sjekka de ca hvor mange uutvikla follikler som lå der helt i begynnelsen av syklusen (dette kan ha noe å si for reservene som totalt er igjen), og en gang ca ved eggløsningstiden bare for å sjekke at jeg faktisk hadde eggløsning.

Jeg fikk sånne blodprøveark hvor de hadde kryssa av alt de skulle ha av informasjon, og så fikk jeg fortlat akkurat datoer jeg skulle inn og stikke meg i armen. Enkelt og greit.

I tillegg tok jeg altså en sånn kontrastveske-test med ultralyd for å sjekke om egglederne mine var tette eller ikke, var ikke noe vondt det heller. Væsken koster snaue 2000 på apoteket. Det sies at det offebtlige ikke bruker dette i så stor grad ennå, men en kikkehullsoperasjon istedet. Tror at jeg betalte naue 2000 for hele utredningen i tillegg til den væsken. Det var fordi jeg fikk rekvis fra legen min. Hvis ikke du får rekvis ttil privat klinikk fra legen din må du kanskje ut med et par tusen ekstra.

Utredningen i det offentlige tror jeg ikke koster noe, men det tar ofte over et år fra man begynner til man er igang (og det følte ikke jeg at jeg hadde tid til å vente på).

Mannen må i tillegg levere en sædprøve for å få sjekka svømmerne sine.

Når man er ferdig utreda så vil man vel antakelig få en anbefaling av veien videre. Vår anbefaling var direkte på IVF, da eggene mine var av litt dårligere kvalitet enn de burde, men mannens svømmere var bra. Om mannens svømmere ikke er bra så kanskje de foreslår ICSI.

Uansett vil de mest sannsynlig finne en grunn til barnløsheten (er noen som er uforklarlig barnløse, de får som regel tilbud om IVF), og så blir behandlingen deretter.

Håper det ga et litt klart bilde av hva som vil skje i den nærmeste tiden. Lykke til, ikke noe å grue seg for.

Kan jo også nevne her at om konklusjonen blir IVf-behandlinger, så får man 3 stk sponsa av offentlig klinikk men dersom man velger privat må man betale alt selv. Da koster det ca 22.000 for ett forsøk, og ca 42.000 for en tre-pack.

Medisiner på 15.000 betaler man uansett selv, og det resterende beløp på tre forsøk blir sponsa av staten, uansett om man gå¨r offentlig eller privat.

Man bruker alt fra 8-20 tusen per forsøk, det avhenger av medisintype og dose som blir valgt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...