Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

En liten nedtur:-((Trudde at alt var klart til å begynne søskenforsøk bare jeg fikk mens neste gang. Idag fikk jeg et brev om at de ønsket en kontrollblodprøve pga forhøyet verdi av hormonet FSH.Noen som har noe kjennskap til det hormonet???Prøvd å søke på nettet men ble ikke helt klokk på det som stod der....Hormonet skal vist være under 12.Jeg hadde 11.9.Så jeg er under grensen,men det bør være mye lavere for at stimuleringen av egg skal gå enklere.Hva kommer det av?Hva kan jeg gjøre for å få det ned??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140970303-forh%C3%B8yet-verdi-av-hormonet-fsh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

FSH-hormonet viser til eggene vi har igjen i kroppen. Det kan være et tegn både på at det er få egg igjen og på at eggene har dårlig kvalitet.

Jeg hadde FSH på 13,4 da jeg startet med IVF, og på klinikken sier de at det er noe forhøya men ikke så veldig mye å bry seg om egentlig.

FSH kan også ha noe å si på hvordan man reagerer på medisinen.

I mitt tilfelle, så reagerer jeg veldig bra på medisinene til tross for såpass høy FSH.

Så jeg tror ikke du trenger å være for urolig, 11,9 er noe høyt men ikke så veldig.

ÅÅÅ det var godt å høre. Jeg har snakket såvidt det var med en på ullevål seksjon for barneløshet.Hun sa at de ikke tilbød forsøk dersom verdien på FSH er over 12.Ble litt satt ut så jeg fikk ikke spurt alle de spørsmålene jeg nå sitter med.

Men det er godt å høre at selv med noe høy FSH så er det håp:-))) Takk igjen.Kan jeg spørre hvilke sykehus/klinikk du får hjelp ved??

Ønsker deg lykke til videre i prosessen.

Hvilke regler som gjelder for offentlige sykehus vet jeg ikke, men mener å ha hørt før også at 12 er grensen.

Jeg går privat (Medcus i Trondheim), og på de private så ser de heller personen, diagnosen og alle tester tatt under ett, tror jeg, og ikke bare tallet. Heldigvis får vel jeg si, dersom det er slik at 12 er grensa offentlig.

Kan uansett tipse deg om at jeg har klart å bedre eggkvaliteten min, faktisk (selv om alle leger sier det er umulig). De måtte bare bite i støvet sist gang, for da var det vesentlig bedre resultat på befruktning enn før. Har tatt wheatgrass (etter råd fra Tryne her), og diverse vitaminer (sink, selen, folat, multivitamin) samt albyl-e (blodfortynnende, dette fås på resept). Så det kan være mulig å få ned verdien litt dersom Ullevål gjør seg vrange.

Lykke til :)

Tusen takk for raskt svar.Du reddet kvelden min.Blir jo litt fortvilet over alle disse spørsmålene som svirrer rundt i hodet som man ikke finner svar på.

Tvi tvi til deg i desember.Du og alle andre her inne er virkelig tapre.Det er mye man må gjennom psykisk og fysisk ved et IVF forsøk.

Min teori er at når de har det tallet da kan de store sykehusene sile ut noen pasienter de kanskje ikke tror kan greie det på 3 forsøk...men det er nå min teori da...legen min nå har ikke tatt en blodprøve enda...sier bare at alt ser bra ut...

Så da så...

Annonse

Er her altfor mye... Ikke bra med tanke på at det er en stund til fryseforsøk, og bør definitivt fokusere på noe annet i livet så lenge. Blir jo (som du sier) helt koko av dette gamet her... Og hekta, både på selve IVF-prosessen og BIM...

Heldigvis litt bedre dag idag ja, skulle ikke så mye til :) Enn du da?

Opp og ned...men det går vel rette vegen...

Tror jeg bruker BIM litt som terapi...må liksom få hele driten ut av systemet om du forstår...og så tenker jeg at man sitter på en del kunnskap som kanksje kan hjelpe andre selv om man er ute av forsøk akkurat nå...ikke sant?

Dessverre får man jo litt erfaring...

Helt enig i alt du sier. Bra sted for terapi, man kan få hjelp av andre i samme situasjon og forhåpentligvis hjelpe andre selv også. Begge deler gjør alt så meget bedre, får dritten ut av kroppen, avreagert litt, og forhåpentligvis bidra med noe positivt også! :) :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...