Gå til innhold

Jeg har svineinfluensa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har testet positivt på svineinfluensa, og er gravid. Er i uke 13 nå, og begynner å bli frisk igjen. Jeg har vært syk i underkant av en uke, med feber, vondt i kroppen, hoste, og neseforkjølelse. Feberen har ikke vært over 39, og det har vært overkommelig. Er ikke i noen annen risikogruppe enn det at jeg er gravid. Selv har jeg vært veldig i tvil om vaksine eller ikke, og når man prater med leger om det, så er jo også de veldig delte i meningene sine. Så enkelt er det ikke.....

Vil vel med dette si at det trenger ikke være noen fare fordi om du er gravid og blir smittet, selv om jeg selvfølgelig vet at folk også kan bli ordentlig syke. Som min lege sa; De aller fleste som får dette,kommer seg lett igjennom det. Dette er ikke et innlegg om for eller i mot vaksine, men heller ment som en trøst til de som er veldig nervøse for svineinfluensaen. Det går stort sett bra!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok også at det som regel ikke er noe problem å få svineinfluensa selv om man er gravid, men det er nok en vesentlig forskjell på å få det i uke 13 kontra f.eks uke 38. Jeg hadde nok ikke hatt store problemer med å komme meg gjennom influensa nå som jeg er 25 uker på vei, men tar ikke sjansen på at jeg skal bli sprekksjuk når jeg er over 35 uker på vei og fødselen ikke er så altfor langt unna. Derfor har jeg vaksinert meg :)

Skrevet

Er enig med deg i at det er forskjell på tidlig og sent, og jeg har ingen problemer med å respektere de som vaksinerer seg. Respekterer også de som ikke velger å gjøre det. Dette innlegget var mest ment som en trøst til de fra uke 0 til 12, som sikkert går rundt og er nervøse, jeg har selv vært der!!! Det er lange uker, og enda verre hvis man skal gå rundt og være redd for influensaen i tillegg til alt det andre man tenker på! Når det er sagt, så har jeg personlig hele tiden vært skeptisk til vaksinen...., da ingen med sikkerhet kan si noe om påvirkning på fosteret, selv om de tror det går bra! På den andre siden så vet vi jo at noen blir alvorlig syke, og det går jo også utover fosteret. Ikke noe enkelt valg, men den enkelte må gjøre det en selv føler for, og respektere andre for deres valg! :-)

Skrevet

Har fått påvist svineinfluensa. Er nå 7+4 uker på vei. Har vært syk i 2,5 uker. Har utviklet en kjempe angst for at dette skal ha skadet den lille. Tenker på at alle viktige organder blir dannet de 12 første ukene. Har tatt abort tidligere, det er noe jeg ikke vil gjøre igjen. Så dette setter meg i en veldig vanskelig situasjon. Har IKKE vært alvorlig syk med innleggelse, men jeg har vært veldig dårlig allikevel. Har stort sett vært sengeliggende i godt over 1 uke. Legen kan ikke fortelle meg så mye sikkert, de bare sier at det stort sett går bra men at det ikke er noen garanti. Dette er ikke nok til å roe meg. Jeg føler alle disse bekymringer kveler meg snart. Finnes det noen der ute som er i samme situasjon eller noen som har noe annet å fortelle enn disse legene? Trenger sårt noen ord som kan roe meg ned.

Skrevet

sandra12388:

Jeg hadde også angst før ultralyd, fikk det for meg at ultralyddamen kom til å si: "Beklager, men jeg ser ikke noe liv her". Men alt viste seg å være i orden! I ettertid må jeg si at min oppførsel på venterommet var patetisk og ynkelig, og det helt uten grunn. Satt der med trist ansikt og skalv innvendig. Perioden før man får sett liv og kjent spark kan være nervepirrende for mange. Ingen kan garantere deg noe, men som oftest går det bra. Og det hjelper ingen verdens ting å fyre seg opp innvendig med katastrofetanker.

Skrevet

Hoved saken at gravide er i risiko gruppen er jo ene og alene pga nedsatt lungekapasitet, så i utgangspunktet er det vel de i 3 trimester som er mest utsatt?

Men fint å høre at det går bra med deg. Ungene har hatt det her og. En var veldig syk, og det var absolutt ikke moro, men de to andre gled lett igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...