Gå til innhold

Erfaringer fra å utført keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Det er så mange gode råd å lese om hva man bør ta hensyn til både ifht pakking av fødselsbag og til tiden etterpå for de som skal føde vaginalt.

Lurer på om det er noe vi som skal ta keisersnitt bør tenkte spesielt på ifb med fødsel?

- er det noe typer klær som er bedre å bruke enn andre?

- er det vanlig å få trøbbel med mage/ avføring e.l.?

- noen typer salver man bør bruke?

- leser at endel jenter her skal ha pås eg magebelte, er det lurt å bruke etter keisersnitt?

etc...

Kanskje noen med erfaring har noen gode råd`?

Fortsetter under...

Det meste er vel likt som ved vag. fødsel, men det kan være kjekt å ha truser og bukser som ikke har linning på såret. Eksempelvis skikkelige bestemortruser og løse joggebukser (evt gravidbukser uten kant i liningen). Ellers har vel sykehuset noen lekre nettingtruser ;)

Har ingen erfaring med magebelte eller salver (bortsett far Purelan til såre brystvorter - uunnværlig!). Jeg hadde ikke trøbbel med mage/avføring, men vet at det KAN oppstå.

Etter et tips tok jeg Minifom noen få dager før snittet for å unngå luftsmerter, men er usikker på om det har noe for seg. Jeg fikk ikke luftsmerter, men det er ikke sikkert pillene hadde noe med det å gjøre :)

Minifom skal redusere luftsmerter, er ikke på resept og kan brukes dersom man er plaget med luftsmerter. jeg brukte det ikke, hadde heller ingen plager. jeg hadde litt problemer med magen etterpå, det gjorde så vondt å trykke. Har man et planlagt keisersnitt er det vanlig å ta et klyster kvelden før, jeg hadde akutt, så fikk liksom ikke forberedt magen. Dette løste jeg med microlax, et miniklyster.

Noe ubehag i en eller annen form må man nok regne med, det er jo en operasjon, men det går over! Ubehag hadde jehg da virkelig etter vanlig fødsel også!

Det var Endel ubehag etter vanlig fødsel ja... og selvfølgelig må man regne med noe etter et keisersnitt og. Bare greit å være forberedt på ting som de som har vært igjennom det før vet om.. eksempelvis dette med luft i magen.. hadde aldri hørt om det før det ble tatt opp her inne..

Det er en del som får veldig vondt i skuldera etter ks, og det er visstnok luftsmerter. Det kan skje at det syes inn luft i buken og at dette vandrer i kroppen og gir smerter eksempelvis i skuldera :) Ettersom jeg har skjønt det... Men det ar absolutt ikke alle som får det!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...