❤lille stjerne❤ Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Nå skal hun endelig undersøkes skikkelig for dette etter å ha hanglet seg igjennom det meste av høsten. Hun hoster og hoster, særlig om natten og når hun anstrenger seg. Blir sliten, sutrete og frustrert. Har begynt å merke at hun ikke orker/vil gjøre ting ute som hun pleide før, tar så lett til tårene og "klarer ikke.....hjelpe meg". Hun som alltid har gått på utfordringer med strak hals og ikke gitt seg. Hun vil sitte i vogna, ikke gå. Bær meg! Vil ikke klatre, vil ikke skli. Vil ikke løpe, vil ikke hoppe....Dårlig matlyst i ukesvis. Vi har vært hos legen flere ganger med henne, hun har hatt feber og hoste, feber og hoste. Feberen gir seg i løpet av et par dager, men hosten varer i 3-4 uker. Infeksjonsprøvene viser ingenting, ingenting i ører eller hals. Fått resept på hostemixtur av ymse slag som hjelper litt. En litt bedre periode hvor alt ser lysere ut før det er på`n igjen.
Ranveig R Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Stakkars liten, det er ikkje kjekt å gå sånn! Jenta vår var og slik heile det første året sitt (etter bronkiolitt/rs-virus ved 6 veker). Ho var forkjølt (ev. med feber) eit par dagar, hosta, hosta og hosta. Hosten varte og rakk, verst om natta (av og til så ille at ho kasta opp), gav seg som regel utover morgonen. Sånn holdt ho på i 1-2 månader etter kvar gong ho var forkjølt. Bra ei veke eller to, og så på'an igjen. Maaaange turar til lege, prøvd forskjellige typar hostesaft (Efedrin var ikkje noko sjakktrekk, då skreik jenta voldsomt i fleire timar for dagen). Ein tur på Barneklinikken sin lunge- og allergipoliklinikk gav ho diagnosen infeksjonsutløst astma, og ho begynte på medisiner, like før ho fylte 1 år. Flutide forebyggande (morgon og kveld kvar dag sjølv når ho er frisk), og i tillegg Ventoline ("anfallsmedisinen" som gjer at luftvegane opnar seg og den forebyggande Flutiden kjem seg ordentleg ned i lungene) ved forkjølelse/hoste. Vi klarte oss greitt gjennom vinteren. Forkjølelsene var framleis hyppige, men hosten varte berre 1-2 veker så det var jo veldig stor forskjell. Vi fekk beskjed om å prøve å ta ho av medisiner i sommarhalvåret (dersom ho hadde hatt ein symptomfri periode på 4-8 veker). To gongar kom vi til eit slikt punkt, to gongar begynte ho å hoste igjen 1-2 veker etter vi slutta. Dermed begynte vi igjen. No har ho vore forkjølt berre ein eller to gongar sidan i sommar, så vi har våga oss på å trappe ned til 1 dose Flutide i døgnet og det ser ut til å gå veldig bra så langt (snart 3 veker sidan vi trappa ned) ) Dei aller fleste veks dette av seg før skulealder, derfor er slik forkjølelsesastma/infeksjonsutløst astma også kjent som barneastma. Lykke til, eg håpar og trur at jenta di får det bedre når ho begynner på medisin.
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2009 Takk for fint svar! Ja, vi får håpe at det er hjelp å få så hun slipper å slite like mye resten av vinteren som hun har gjort hittil i høst. Jenta mi har også slitt en del med at hun hoster så hun kaster opp. Vi vet ikke om det er astma ennå altså, var bare det at jeg syntes alle symptomene stemte så godt og legen hennes var også inne på at det kunne være det siste gangen vi var der. Nå skal hun undersøkes ordentlig, så får vi håpe det er bedre tider i vente! Det som jeg nesten synes er verst er at jeg vet at det har vært mye problemer for henne i bhg når de skal gå på tur. Hun "vil ikke" gå og protesterer og gråter. Jeg har forstått litt etter litt at dette er et stort problem, at de ser på henne som sta og vanskelig og at hun har fått mye kjeft pga dette. Huff.....
Ranveig R Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Dersom det er astma (høyres jo unekteleg slik ut) vil eg tru at jenta vil orke meir når ho begynner på medisin. Trist å bli "stempla" som lat når ho faktisk av fysiske grunnar ikkje orkar å gå lang tur osv. No var jenta vår såpass lita då ho begynte på medisin at ho ikkje kunne fortelle om ho var sliten og slikt, men ho var sein motorisk. Det tok berre 1 mnd frå ho begynte på medisin til ho klarte å sette seg opp, og berre 2 mnd til ho krabba og reiste seg. Så kanskje hadde ho ikkje ork til det tidlegare? Får vel aldri vite det, men ein har jo sine tankar. Her er ein grei artikkel om symptom ved astma hos små barn, heile astmasida der inne er egentleg veldig kjekk. Har ikkje sett den før nyleg faktisk, hadde vore greitt å finne den før ) http://barnelegesenteret.com.a2n.no/arkiv.aspx?pid=199&docid=427
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2009 Nå har lillejenta fått astmamedisiner som vi skal prøve i 4 uker og deretter ny evaluering hos lege. Legen hennes mente det er svært sannsynlig at hun har en astmatisk tilstand, symptomene tyder helt klart på det. Så nå er det bare å håpe at medisinene kan hjelpe henne så hun får det litt lettere framover, orker å leke mer og ikke sutrer så mye.
Ranveig R Skrevet 18. november 2009 #6 Skrevet 18. november 2009 Flott! Håpar det heile bedrar seg etter kvart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå