Gå til innhold

Noen som er gode på lefsebaking her? Lurer på en del ting......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken oppskrift bruker du? og hvor mange lefser blir det ut av det?

Hvordan er det å kjevle ut lefsene?

Skal jeg klippe ut en mal jeg kan bruke til å kjevle oppå?

skal den være større en takken?

krynper lefsen?

Må deigen være varm nå jeg kjevler den ut?

Når jeg har kjevlet ut lefsen....skal den da stekes med en gang?

stekes den på begge sider?

Hvor lenge?

Når lefsene er ferdige....er de akkurat som flatbrød da? tørre og lett å knekke?

og når jeg skal smøre de med sukker og smør....da skal de vel bløtes først?

Hvordan gjør dere dette?

Er det mer jeg burde vite??

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke oppskriften for hånd

Lefsene er veldig lette å kjevle ut når man har en god deig

Du får kjøpt slike bakeunderlag i plast med en runding tegnet opp som du kan kjevle etter. Dette finner du blant annet på tupperware.

Lefsen skal ikke være større eller like stor som takken, den skal være litt mindre.

Lefsen trekker eg litt sammen under steking ja.

Deigen skal ikke være varm. Du lager deigen som vanlig deig, og den skal hvile litt før du starter utbakingen.

Lefsen skal løftes direkte fra bakeunderlaget og over på takken. Du må ha en sånn lefsepinne som du løfter den opp med.

Den skal stekes på begge sider. Du skal snu den når du ser at den begynner å boble litt. Dette lærer du etterhvert når du får inn teknikken, den skal jo ikke være brun.

Det med steking lærer du etterhvert. Når du har kommet inn i det skal den steke ca like lenge som det tar å bake ut neste lefse. Da må du ha snudd midt inne i det tidsrommet. Når den er sprø, og ikke brun er den perfekt, så etter et par svidde forsøk så sitter det.

Legg de ferdige lefsene oppå hverandre på en rist. De er nå som flatbrød. Pakk dem inn og oppbevar dem over natten (ideelt sett). Du skal så bløte dem før du smører. Da legger du noen nye koppehåndkleer på benken (fuktige). Du skyller så hver lefseunder rennende lunkent vann. Hold dem under strålen og snu dem rundt. Når de er bløte på hele legger du dem over på håndleet, så bløter du neste som legges ved siden av den forrige, litt overlappende så du får plass til flere. Legg et fuktig koppehåndkle over og la dem ligge litt. Du ser når de er klare.

Så smører du, og bretter dem som de skal være, og stabler dem i en liten høyde som du pakker i plast.

De kan fryses ferdig smurte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...