Gå til innhold

Kan han bare plutselig ta seg særeie uten at jeg er enig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min altså... Jeg nekter å skrive under, for så skrantende som forholdet vårt er om dagen, tror jeg ikke det holder. Han mener han kan gå til advokat og skrive under på et papir som gjør at jeg ikke får et rødt øre om vi skilles, men det høres litt drøyt ut vel?

Fortsetter under...

Skrevet

hehe.. det går ikke. Det der skulle han tenkt på før dere giftet dere. Han tapte den retten den dagen han sa ja til deg i kirken;)

Da kan jo du bare gjøre det samme;)

Skrevet

Jeg vet ikke,men det høres litt rart ut om han kan det...Dette er vel noe som blir ordnet når man gifter seg?Og han kan vel ikke komme "midt i et ekteskap" og forlange noe slikt uten at ektefellen skriver under?

Skrevet

Nei. Skal han ha særeie må dere skrive ektepakt, det kan han ikke gjøre uten deg. Så ikke bekymre deg :)

Skrevet

Det går IKKE!!! Da måtte han evt gort det før dere gifta dere,nå er det som er ditt hans,og ditt det som er hans,så lenge dere ikke har skrevet en særegen avtale.

Skrevet

Dette er ikke helt så enkelt. Hvis mannen din f.eks eide huset når dere giftet dere så vil han kunne ta mmed huset ut av ekteskapet også. Regelen om skjevdeling er at dere kan ta med ut av ekteskapet det dere tok med inn.

Annonse

Skrevet

Alt blir felles når dere gifter dere, men han kan prøve å kreve litt skjevdeling om han hadde mye mer med inn i ekteskapet enn deg og kan bevise det. Alt dere har opparbeidet dere som ektepar skal deles. Det at han f.eks tjener penger, mens du er hjemme med barna betyr ikke at han skal ha mer. Du har like stor del i inntekten fordi du muliggjør den ved å være hjemme.

Han kan få gaver på særeie selv etter at dere er gift, men det er det giver som bestemmer og bør helst være skriftlig for å kunne bevises, arv er også særeie.

Dere har krav på å ta med dere ut det dere hadde med dere inn. Hvis han f. eks hadde en fin veteranbil har han krav på å få denne i oppgjøret, men du skal da tilsvarende verdi

Skrevet

Hva med verdien av huset da for eksempel? Om dette er tilfelle, vil jo uansett HI sannsynligvis ha lagt inn mye energi og penger og tid i hus og hjem, om det står i hans navn?

Ikke HI

Skrevet

Her tar du feil, dette er hentet fra hjemmesiden til en advokat:

Reglene om skjevdeling finner vi i Ekteskapsloven § 59. La oss si at dere bor i et hus som du har arvet etter dine foreldre, eller som du eide da dere giftet dere. Hvis du arvet eiendommen og overtok denne gjeldfri, ja da spiller det ingen rolle om den bare var verdt 500.000 da du overtok den på skiftet etter dine foreldre, mens verdien er steget til 5.000.000 når du skal skille deg. Huset er ditt av de ovennevnte grunnene, og du har som utgangspunkt rett til å holde hele husverdien utenom skiftet.

Kanskje er eks’en i samme situasjon når det gjelder en hytteeiendom han har arvet etter sine foreldre? Og når det gjelder arv, så gjelder skjevdelingsregelen også arv som faller (mottas) under ekteskapet, mens egne eiendeler må være ervervet før ekteskapets inngåelse hvis man har felleseie for øvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...