Gå til innhold

har PCOS og prøver og gå ned i vekt.. sliter.. kan reducil hjelpe?


ebeline

Anbefalte innlegg

ok.. dere ser jeg ha PCOS noe som jør det ekstremt vanskeligt for meg å gå ned i vekt.. jeg spiser masse sunt og trener 3-4 ganger i uka der jeg kjører kroppen maksimalt.. men har fått bedsjed om at jeg forbrenner får lite tanken på at jeg hadde ganske mye muskler... ikke vet jeg da. skal til legen den 16 nov. og tenkte og spør om hjelp. jeg vet ikke hva jeg skal jøre snart.. slutte å spise... jeg trener og spiser sunt og alt har stoppa helt opp begynner og bli deprimert fr jeg føler meg ikke bra. begynner og tenkte på sånke ekstreme mat kurer nå som jeg har funnet men det er ikke bra og spise lite/ingenting enn må liksom spise ofte og vaiert. bytt ut potet me ett ekstra kjøtt og masse grønsaker. prøver og spise mer proteiner og bra fett som kroppen trenger og hålder meg litt på avstand fra karb. men har ei sjeve i ny og nå de er bare bra.. men hva skal jeg jøre nå da? skal jeg hive meg på ekstrem kur i 2 mnd ? eller kan reducil være tingen for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å prøve ut ketolyse-kuren? Da skal du helst ikke trene noe særlig da..gå en halvtimes tur om dagen, max! ;)

Ketolyse-kuren er meget effektiv når du vil ned i vekt, også har det vist seg at mange som har gått på kuren og hatt forskjellige sykdommer etc, f.eks diabetes 2, har så og si blitt kvitt det etter å ha lagt om kostholdet på denne måten:)

Jeg sverger for ketolysekuren. Har begynt å avrunde litt nå, men har gått på den i 6 måneder og gikk ned over 20kg. Sambo gikk ned over 30kg på samme tid:):)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va er da denne ketolysekuren for noe? vis det er slik du ikke skal spise tror jeg ikke det e rså lurt da får enn jo muskel svinn og det ønsker jeg ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kur som går ut på at du skal spise lite karbohydrater, også skal du spise masse fet mat. Høres helt rart ut, men den er meeget effektiv! Og det er mange som har lagt om kostholdet på denne måten og blitt kvitt masse plager/sykdommer pga det:) Og det som er så bra er at denne kuren ikke går løs på musklene dine:) I grove trekk spiser du ikke brød,potet,gulrot, kål, ris,pasta eller sukker. Altså mat med stivelse og sukker skal man holde seg unna. Man skal spise masse kjøtt/fisk også bruker man salat og evt kokte/stekte grønnsaker som tilbehør ( f.eks brokkoli/blomkål) Det er masse god mat man spiser, og litt av poenget med denne kuren er at du ALDRI skal være sulten. Den første uka med kuren kan være litt slitsom for da har man ikke kommet ordentlig inn i hva man skal ha til de forskjellige måltidene å spise osv.(man må være flink å være fantasifull for at maten ikke skal bli kjedelig) pluss at kroppen kvitter seg med alle "avfallsstoffene" så noen kan være litt uggen den første uka. Men etter det, vil man fort merke at kiloene bare renner av, du får masse energi, og fin hud ikke minst=)

 

Jeg har som sagt gått på denne kuren i 6mnd og er storfornøyd!

www.ketolyse.no --- der kan du lese mer om det.

www.lavkarbo.no --- der er det masse oppskrifter på forskjellige matretter/snacks man kan lage til. masse god mat:)

 

Du kan i tillegg kjøpe noen tabletter du kan ta når du går på kuren, det er ikke noe du MÅ ha, men det er både vitaminer og diverse som kan være greit å ta. pluss at en av de tablettene (lurer på om det var sink-tablettene) kan hjelpe deg å gå fortere ned i vekt. Disse får du kjøpt på spesialbutikker, eller du kan bestille de fra www.ketolyse.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er desverre ikke noe for meg. jeg vet at me ett sunt og variert kosthold er beste løsningen. beklager med og være så negativ oven for dette med ketolyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt sjekket om du er insulin resistent?

 

ketolyse er for meg for ekstremt, men lav karbo er meget bra når det gjelder vektnedgang spesielt for oss med pcos.

 

Jeg gikk ned 30 kilo på litt over et år ved å spise lavkarbo og jeggår på emtformin fordi jeg er insulinr esistent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det betyr at insulinet ikke fungerer helt slik som det skal i kroppen, dette er jo et hormon og det gjør at vektnedgang er vanskelig og at speislt raske karbohydrater (mel og suker f.kes) gjør til at blodsukkeret stiger raskt, kroppen da svarer med å produsere insulin, men produserer det ikke slik somd et burde og vips, er man sulten igjen

 

Derfor er low carb ofte redningen for jenter med pcos mens fettredusert mat ikke hjelper særlig fordi det er sukkeret som er vår største fiende

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar lindynatt.

 

hvordan skal jeg få det kjekket? sist jeg var hos legen nå fikk jeg levaxin som skal hjelpe stofskiftet mitt og stige fordi det var vist lit laft. så skal gå på det i 3 mnd nå :/ hmm er jo egentligt ganske trist da og ikke kunne spise brød osv.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har for lavt stoffskifte er det også en grunn til at vekten ikke vil slippe taket.

 

DU må nok til indremedisiner for å bli sjekket, kan jo snakked med fastlegen din, er jo mulig han vet hvor du kan ta den, jeg bor i utlandet og her er alt så mye lettere ang spesialister ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ringte inn i går får og sjekke hvrdan prøvene var og fikk vite at stoffskifte var helt fint.. hva er det da som jør det så J. vanskeligt. kjenner jeg blir god frustrert når jeg ikke kør så mye enn og trene hart og spise sunt og lite/ofte. det fungerer på alle andre utenom meg selv. det er vont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har lavt stovskifte og legen fortalte henne i åresvis om at alt var innenfor normalen.

 

be om å få vite TSH, den skal ligge hos en normal person fra ca 0,3 til max 2,5. Men enkelte leger tror at en TSH på 4-5 er ok..

 

Har du problemer med hårtap, negler som sprekker/knekker?

 

Det kan være tegn på at stoffskifte er for lavt.

 

Spør inne på pcos forumet hvordan folk fikk testet om de var insulin resistent eller ei, som sagt så bor jeg i utlandet og vet ikke helt hvordan slike undersøkelser blir gjort i Norge

 

Sunn mat er gjerne ikke så sunn, spesielt mat med lavt fett innhold har ofte høyt sukker innhold og da blir ting vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mye hårtap ja neglene mine er ganske sprøe.. er ike sikker på dem for jeg biter (ikke spør hvorfor) problemet er bare at legen min er så vanskelig å snakke med, jeg må liksom grae og spør lese meg til hva som kan være årsaken vist ikke.

 

du ser at jeg var på en kropsanalyse der de også måler din vileforbrenning altså hva du forbrenner på enn dag uten og jøre noe spess. og han sa at den var veldi lav, for jeg har mye muskler på kroppen til og ha så laft stofskifte mente han så var etter det at jeg jikk til legen som sa alt var fint og ingen ting mer.. er lei av og ikke kunne finne utav hva som skjer.

 

har begynt og boykotte karb nå. sliter med at jeg ikke vet hva jeg skal spise nå. har sluttet med det eller spiser veldig lite pga det med insulinresistent ikke at jeg vet om det er sikkert men er vert og prøve. men sliter meg jennom dagen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men gav deg ikke legen tabeletter mot stoffskifte problemene nå?

 

Faktume r at mange leger vet svært lite om stoffskifte og hva man der skal gjøre/ikke gjøre.

 

Er selv ingen ekspert, har abre lest litt om det for å vite nok til å vite at jeg ikke har problemet :)

 

Hvis du ikke trives hos legen, bytt, se om du eventuelt kan gå privat til en spesialist.

 

Jeg byttet ørten gynekologer, de anter ingenting om pcos og jeg ble møkk lei av at jeg måtte fortelle dem om hvordan dette behandles osv.

 

Første gyn jeg gikk til og sa, vil ha barn men har uregelmessig mens, ting klaffer ikke, mente jeg burde gå på fjelltur hver dag,d a burde jeg gå ned i vekt og ting ble så greie så.

 

Etter jeg fikk metformin og la om kostholdet til low carb, gikk jeg ned 30 kilo men det er et slit å holde vekten.

 

Forresten så skjønte ikke legen som gav meg glucose testen at verdiene var et tegn på insulin resistens, det fant jeg ut via google...

Men da jeg da kom tilbake med dette arket i håndet som jeg hadde printet, fikk jeg resept på metformin og har gått på det siden.

 

Det er et medikament som regulerer insulin og blodsukker, for meg forsvant søtsuget enormt, jeg får ikke kick lengre hvis jeg spiser snop og søtsuget ble bedre, spesielt siden jeg kuttet ned på raske karbohydrater.

 

Kutte ut mat er dårlig,d a går forbrenningen din helt i hivlemodus, det som funket for meg var å lese meg litt opp om glykemiske tabeller og skifte ut pasta med fullkorn pasta, kun mørkt/grovt bråd, basmati ris eller fullkorn ris i stedetfor vanlig ris og holde meg unna snop. For å ha noe hvis søtsuget meldte seg, hadde jeg sjokolade med misnt 70% kako innhold liggende i kjøleskapet, et par biter max og søtsuget var vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har gitt meg levaxin 75 mg. du ser at jeg har en lang historie hos min legen har vært hos han siden jeg var liten. han kjenner meg litt liksom..

 

har prøvd og kutta helt på karb. men sliter. føler alt blir feil.. er vant med sunt kosthold mye frukt. spiser krom tabletter så det holder sukker kikket mitt i sjakk.

 

men tror det kommer av levaxinen at jeg får slike hete tokter sånt plutseligt vis du sjønner hva jeg mener.. har aldi hatt det før. men legen anbefalte de til meg fordi jeg sliter slikt med og gå ned i vekt jeg trener hart og har spist sunt og kontrolert har 1 dag i uka spise dag. jør som disse trenings ekspertene sier men det er noe med kroppen min som ikke stemmer :/ saken er at han sa det vil hjelpe uansett om jeg har laft stofskifte eller ikke slik at forbrenningen min vil gå opp litt. er dette noe klokt valg av han egentligt?

 

jeg er lei av og gå runt og lure på hvorfor Jeg må slite så ekstremt hart mens andre kan jogge litt hvær dag og kiloene renner av. det jør det ikke hos meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort fortalt så går det på mat med lav GI, og lite karbohydrater og lite fett.

det er lov å spise frukt og f.eks wasa delikattese knekkebrød.. du kan spise så og si alt av grønnsaker.. men spis de magre produktene av kjøtt,ost,melk osv....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...